Vind hem zelf erg leuk

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Vind hem zelf erg leuk

Berichtdoor Popeye » 18 Dec 2013, 00:28

Bericht door Popeye » ma 18 feb 2013, 10:34

Dit gaat me boven men pet! :roll: Ik ga weer bezig met men kacheltje. Dat is meer mijn niveau. ;)

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Vind hem zelf erg leuk

Berichtdoor Wim Niessen » 18 Dec 2013, 00:28

Bericht door Wim Niessen » ma 18 feb 2013, 10:51

Lijkt mij een mooi stukje techniek waar goed is over nagedacht. Voor het overige sluit ik me aan bij Jack.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Vind hem zelf erg leuk

Berichtdoor Bejakruiser » 18 Dec 2013, 00:33

Bericht door Bejakruiser » ma 18 feb 2013, 11:16

Wolf1 schreef:
Ben nog op zoek naar een externe ½" driewegthermostaat, zal wel zelfbouw moeten worden, maar sta open voor elke suggestie.





Elektrisch neem ik aan (gezien jouw hobby daarin)? Dan zou je er een van een verwarmingsketel kunnen nemen.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Vind hem zelf erg leuk

Berichtdoor Lotte » 18 Dec 2013, 00:33

Bericht door Lotte » ma 18 feb 2013, 15:01

Op dit forum kan ik aardig volgen wat er geschreven wordt. Soms wat ingewikkelde materie. Deze topic gaat mijn pet echt te boven. Ik denk dat het iets met stroom opwekken te maken heeft, maar kan iemand in het Nederlands vertellen wat deze machine doet en hoe het werkt? Begrijp er werkelijk niet zo veel van. Hopelijk met met mij meerdere.

Het ziet iig wel erg imposant uit en zo als ik het kan beoordelen degelijk. Dus............

Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Vind hem zelf erg leuk

Berichtdoor pascall » 18 Dec 2013, 00:34

Bericht door pascall » ma 18 feb 2013, 17:43

Vind hem helemaal niet leuk, vind hem schiterend!!!

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vind hem zelf erg leuk

Berichtdoor Wolf1 » 18 Dec 2013, 00:34

Bericht door Wolf1 » ma 18 feb 2013, 18:19

Lotte schreef:
Begrijp er werkelijk niet zo veel van. Hopelijk met met mij meerdere.

Lotte



Als ik alleen op je naam af zou gaan, had ik kunnen zeggen, Ja, ik snap het, maar dat heet discriminatie en dat doen we dus niet !
Het is ook niet moeilijk, gewoon een accu en een omvormer niks bijzonders hebben we tegenwoordig allemaal.
We laden die accu gewoon met de motor of met de acculader ook het zelfde, alleen breiden we de 240V een beetje uit, we maken het gewoon net als thuis (makkelijk en Goedkoop).
Alleen de motor bediening blijft zoals het is, omdat het niet anders kan.
Door nu een acculader die op diesel olie werkt, maar net zo gebruiksvriendelijk als de reeds aanwezige lader, aan boord te zetten, kunnen we de startbatterij overboord gooien de licht batterij is toch altijd vol.
Deze diesel acculader vervangt in principe ook de wal-stroom want alles komt uit de steeds volle accu.
Ook als we voor korte tijd, meer stroom vragen als dat onze diesel lader levert.
We maken voor onze 240V voorziening gebruik van 2 omvormers om een bedrijfszeker groot vermogen constant te kunnen garanderen.
Door de walvoeding alleen voor de reeds bestaande lader te gebruiken kan de diesel-lader in deze omstandigheid stil blijven staan.
De diesel-lader gebruikt maximaal 1 Ltr diesel per uur en levert dan 100A 24V, wat dus niet gebruikt gaat worden, de diesel-lader weegt nog geen 60 kg.
Het enigste wat ik er nog niet van weet is de Prijs ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Vind hem zelf erg leuk

Berichtdoor reijmerink » 18 Dec 2013, 00:34

Bericht door reijmerink » ma 18 feb 2013, 18:32

wolf 1,die ooit,voor mij, een digtale thermometer heeft ontwikkeld en geleverd,waarbij niet lineaire gegevens digitaal lineair werden gemaakt....is een soort van kunstenaar.........grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Vind hem zelf erg leuk

Berichtdoor eagle » 18 Dec 2013, 00:35

Bericht door eagle » ma 18 feb 2013, 20:00

Mooi werk!

Thermostaat zou kunnen zijn: Wahler 2391/xx. Beetje groot; Aansluitingen D=38mm, maar daar is wel iets op te vinden..


Welk IC heb je gebruikt voor de PWM H-bridge voor de actuatormotor? Is er een ingebouwde potmeter voor positiefeedback?


Motor lijkt veel op yanmar ysb/m/8/12. Ik ken deze kubota niet als scheepsmotor, maar dat was hij mischien ook niet?


Veel succes!


Gr Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Vind hem zelf erg leuk

Berichtdoor stentor950 » 18 Dec 2013, 00:35

Bericht door stentor950 » ma 18 feb 2013, 21:03

@ Lotte

Ik kan helemaal met je invoelen. Wolf zet een raadsel in de vorm van een foto op het forum en vervolgens wacht hij de reaties af. Leuk als je een idee hebt waar je het zou kunnen vinden of moet zoeken. :?: Informatief? Ja, voor degene die HTS Electrotechniek hebben gevolgd maar niet interessant voor de gemiddelde forumbezoeker.

Maar....Eagle vindt het blijkbaar heel informatief :smt002
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Vind hem zelf erg leuk

Berichtdoor Wolf1 » 18 Dec 2013, 00:35

Bericht door Wolf1 » ma 18 feb 2013, 21:20

Eagle, wil je hem na bouwen ? Hoeft niet wil hem zo ook wel leveren, het IC in de H-Bridge is een NAND Schmitt trigger bv een HEF 4093.
Voor de positie feed back is het W contact van de borstelloze Delco-Remy gebruikt !

Lotte, heb geprobeerd met een speciale uitleg je belangstelling te wekken en misschien een beetje gehoopt dat als je na de crisis, je nieuwe schip gaat laten bouwen, ook jij wist wat er op elektrisch gebied op dit moment allemaal mogelijk is, jammer totale mislukking, maar dan toch sorry. ik blijf hem wel leuk vinden !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten