Opgelost: Stuurkabel Vetus boegschroef, aansluitschema

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Opgelost: Stuurkabel Vetus boegschroef, aansluitschema

Berichtdoor sater1957 » 18 Dec 2013, 00:14

Bericht door sater1957 » vr 21 sep 2012, 16:47

Momenteel zit de 12V aansluiting van mijn boegschroef via een schakelaar verbonden, die ik na elke vaart uitzet.

Na gesprekken met stroomwinkel.nl overweeg ik om in de nieuwe situatie die (nieuwe) schakelaar nog slechts in geval van nood uit te schakelen.
Maar ik wil wel een makkelijke manier om te voorkomen dat een of andere gek mijn boegschroef buiten bedient, terwijl ik er niet ben.
In de kabel van boegschroef naar joystick moet een power aansluiting zitten, die ik dan(via een relais) uit wil kunnen schakelen.

Heeft iemand het schema van deze kabel? Welke aders, welke functie?
Of is hier al iets standaards voor te koop?

Hans
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Opgelost: Stuurkabel Vetus boegschroef, aansluitschema

Berichtdoor Wolf1 » 18 Dec 2013, 00:15

Bericht door Wolf1 » vr 21 sep 2012, 17:08

Voeding stuurstroom boegschroef vanaf 15 contactslot !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Opgelost: Stuurkabel Vetus boegschroef, aansluitschema

Berichtdoor sater1957 » 18 Dec 2013, 00:15

Bericht door sater1957 » vr 21 sep 2012, 17:43

Zonder enige twijfel is de reactie van Wolf right on the ball.
Helaas snap ik er niks van.
Ik stel me kwetsbaar op hier, ik ben onwetend. Leg het me uit zoals je een kleuter het zou uitleggen aub.

Hans
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Opgelost: Stuurkabel Vetus boegschroef, aansluitschema

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 00:15

Bericht door vuuren1 » vr 21 sep 2012, 20:06

Ik heb er even een Vetus paneel bijgepakt:
Zwart = min
Rood = Plus (voeding vanaf de boegschroefunit)
Blauw en wit = stuurstroom voor de 2 draairichtingen
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Opgelost: Stuurkabel Vetus boegschroef, aansluitschema

Berichtdoor sater1957 » 18 Dec 2013, 00:15

Bericht door sater1957 » za 22 sep 2012, 07:28

En ik denk dat ik Wolf heb gedecodeerd. Hij suggereert natuurlijk om niet die rode kabel van de boegschroef te gebruiken, maar een aansluiting op het contact .
http://vaartips.nl/tipc.htm#contact
Klopt?

Hans
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Opgelost: Stuurkabel Vetus boegschroef, aansluitschema

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 00:17

Bericht door vuuren1 » za 22 sep 2012, 23:58

Je kan ook de rode ader vanaf de boegschroef onderbreken en die aan laten sturen vanaf je contactslot.
Zoiets zal Wolf hebben bedoeld.

Je vraag was hoe de coderingen er uit zien en ik denk dat je daar antwoord op hebt gehad.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Opgelost: Stuurkabel Vetus boegschroef, aansluitschema

Berichtdoor sater1957 » 18 Dec 2013, 00:17

Bericht door sater1957 » do 21 feb 2013, 14:19

Zoals Wolf1 zei:

Voeding stuurstroom boegschroef vanaf 15 contactslot !
Gr. Wolf1

Ik heb de boegschroefbedieningen aangesloten met een kabel aan het contacslot.
Werkt prima. Contact uit, boegschroef uit.
Contact slot zit op startaccu, boegschroef op serviceaccu(set), maar stroom is stroom.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Opgelost: Stuurkabel Vetus boegschroef, aansluitschema

Berichtdoor Wolf1 » 18 Dec 2013, 00:18

Bericht door Wolf1 » do 21 feb 2013, 15:58

sater1957 schreef:
Contact slot zit op startaccu, boegschroef op serviceaccu(set), maar stroom is stroom.



Stroom is stroom, dus werken doet het, maar er zijn een heleboel redenen te bedenken om systemen gescheiden te houden, al was het alleen maar de overzichtelijkheid !
Dus, Als ik het goed begrepen heb is de rode draad, stuurstroom serviceaccu, deze doorknippen op de plaats waar een Bosch/Hella relaitje netjes kan worden weg gehangen.
Accu kant aan 30, schakelaar kant aan 87, 15 van het contact aan 86, dan blijft alleen de 85 nog over voor de 31 (-Bat)
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten