door eagle » 17 Dec 2013, 23:58
Berichtdoor eagle » do 03 jan 2013, 02:26
@Wolf1
Om te beginnen: We zijn het met uw posting eens. Details mbt onze posting volgen zodadelijk..
Allereest even hoe wij dit draadje hebben opgevat:
Alain meldt: .......geen laadlampje..... hij wil er een, en vraagt welke?
Wij dachten: 1e: Er was ooit een lamp, maar die was kennelijk niet nodig voor voormagnetisatie, want de zaak werkte..(?)
Dan kom je bij: Japanse dynamo,s met L voor lampje; wattage niet van belang. Of: Oude lucas AC5/11AC. Daar zit de begrensweerstand
in de regelaar (draad vanaf kontaktslot 2 naar I op regelaar). Lampje mag (voor de niet-engelse markt..),maar
hoeft niet.Traditioneel is er dan de amperemeter (typisch engels).
2e: Gangbare (duits/franse) dynamo, met lampje via D+/61. Maar dan kan eea niet hebben gewerkt..
Vuuren moet hetzelfde hebben gedacht, want hij gaf het voor alle gvallen passende advies 2 a 5 W. met als veiligheid de verwijzing naar een auto-el zaak.
Wij vonden een reaktie niet nodig: Dat moest wel goed komen.
Daarna kwam Nerissa, die zich ongeveer hetzelfde afvroeg, en plaatste zijn posting met
zijn advies, o.i. ook korrekt, maar dat met het lampje en zo vonden we voor Alain wat vaag, vandaar onze aanvulling, bedoeld voor hem, als niet-elektro-man!
Inmiddels heeft hij alles opgepikt, en gaat melden, hoe het afloopt..komt vast wel goed..
Dan de details tbv Wolf1:(we nemen op voorhand aan dat de materie bekend is)
1- Inderdaad: De stroom door de veld-/rotor-/klauwpool-ankerspoel kan alleen door de regelaar (en de daaraan aangeboden spanning) worden
uitgemaakt, via aansluiting DF; Daar zit alleen de uitgang van de regelaar aan.
De regelaar (analoge versie) treedt op als "serie-weerstand" tussen D+ en de veldspoel. (Zenerdiode met vermogens-tor, ingesteld op meestal 14 V).
Bij geen stroom door de veldspoel, dan ook geen magnetisme in de klauwpolen...(0 V op DF).
2- D+ is het knooppunt van de kathodes van de 3 velddiodes; De anodes ervan zitten, samen met de anodes van de "+" powerdiodes, aan de einden van
de statorspoelen. De velddioden "tappen" dus stroom af van de statorspoelen tbv de regelaar, en
daarmee ook de veldspoel. De ingang van de regelaar is aangesloten op D+. Die ingang is daarmee tevens de "sense"lijn, waarnaar de regelaar kijkt.
3- B+ is het knooppunt van de kathodes van de 3 "+" powerdiodes; Hier staat de accuspanning op, en drukt ze dicht.
4- Voormagnetisatie. Bij stilstand staat de accuspanning op B+,That,s all; Verder is er geen stroom door de veldspoel noch door
de statorspoelen. Dus is D+ 0V, en dus ook DF 0V.
Er is dus ook geen magnetisme. Als de rotor nu gaat draaien (motor start..) gebeurt er...niets!
Bij gebrek aan magnetisme in de klauwpolen komt er geen EMK in de statorspoelen, maar dat is juist nodig voor
het voeden van de veldspoel....(Remanentie in het anker buiten beschouwing gelaten).
Om aan de gang te komen, moet er van elders even een stroom door de veldspoel, waardoor die in de stator EMK opwekt, die dan daarna oa voor veldstroom
kan zorgen enz. Dat zou moeten gebeuren bij iedere start. Als er rechtstreeks 12 V zou worden gebruikt, kun je dat niet te lang achtereen doen, want dat
zorgt voor veldspoelverhitting, en sleepring-inbranden; De dynamo staat immers nog stil, de borstels staan op een vaste plaats, en de koelfan doet niets.
De hulp/startspanning komt van het kontaktslot; Van 15 via een "weerstand"(even geduld..), ter vermijding van opwarmen van
de veldspoel en inbranden. De spanning na de "weerstand" wordt aangesloten aan D+; De velddioden houden het tegen, het kan de stator niet in, maar de
ingang van de regelaar pikt het wel op, en geeft het door (vanwege lage waarde,) aan DF, en daarmee aan de veldspoel,die daardoor een weinig, maar
genoeg, magnetisch wordt; de zg voormagnetisatie. De weerstand is ca 80 ohm. Veldspoelweerstand is ca 8 ohm. Op D+ komt dus zo.n 1,2 V; nix warm worden
of inbranden...Maar de dynamo start nu wel!
5-Hoe de regelaar de accuspanning "voelt". De accuspanning staat op B+, maar niet op D+ cq de regelaar-ingang. Toch moet deze de accuspanning voelen
om te kunnen regelen via de veldstroom. Meteen als het anker gaat draaien, wordt er EMK in de stator opgewekt. De statorstroom is eerst 0, omdat
de accuspanning de statordioden dichtdrukt. Daarom stijgt de spanning zeer snel, totdat de accuspanning (plus de drempelspanning van de diodes) wordt
bereikt.Deze gaan open, en er kan stroom vloeien de accu in. Die heeft een zeer lage zg. inwendige weerstand (kun je niet meten, wel afleiden..).
De laadstroom zorgt daarom voorlopig niet voor stijgen van de klemspanning (is meer over te zeggen, maar nu even niet..). De statorspanning wordt hierdoor
gelijk aan de accu-klemspanning;B+. Aan de anode-zijde gaat dat met pulsen (AC), maar daar zitten ook de anodes van de velddiodes aan... Een deel van de
statorstroom gaat door deze, en komt uit op D+, en daarmee op de regelaar, en wel met de door de tegendruk op de B+ staande spanning: De accuspanning!
Zolang deze nog laag is (nog geen 14 V) zal de regelaar de ankerstroom nog niet verlagen, en laadt de dynamo maximaal. Als dan B+ (en dus ook D+) de 14 V
nadert, gaat de regelaar de ankerstroom reduceren, zodat de statorspanning ook niet verder dan 14V zal stijgen.
Omdat D+ dus meegaat met de accuspanning, bij draaiende,ladende dynamo, loopt er ook geen stroom meer door de start"weerstand", omdat dan aan beide
zijden dezelfde spanning staat.
Vervang nu de "weerstand" door een gloeilampje van zo,n 2 W (ca 80 ohm), dan is er nog steeds voorzien in
de voormagnetisatie, maar bovendien is er nu controle op het al of niet laden: Het lampje gaat nl uit bij laden, en brandt bij stilstand, want dan
wordt het via regelaar en veldspoel (ca 8 ohm) aan massa gelegd.
6- Gevolgen te kleine lamp. Na aanslaan van de motor gaat de dynamo niet laden;lampje gaat niet uit. Soms lukt het door toeren te verhogen toch, dat komt
door rest-magnetisme in het anker (remanentie, Zie hysteresis curve van ankermateriaal..).
7- Gevolgen (veel) te grote lamp. Door de veel te lage weerstand is er een direkte verbinding tussen B+ en D+! Dat geeft de reeds genoemde
problemen als er niet meteen na het kontakt ook gestart wordt: Veldspoel warm en sleepring krijgt brandvlekken.
Na het aanslaan kan de D+ (de velddioden) meedoen aan het laden. Bovendien ziet de regelaar nu de keiharde echte accuspanning. Normaal kompenseert de
regelaar de drempelspanning in de velddiodes (bijv. 1n4007) maar nu niet; hierdoor stijgt de laadspanning zo,n 0,5 V. (Bij een goed werkend systeem kun
je het kleine verschil in spanning tussen B+ en D+ meten, maar daar brandt het lampje niet op...
8- Amperemeter: Geheel eens met de opmerkingen hierover.
Gr Eagle
EN ALLEN EEN GELUKKIG NIEUWJAAR!