laadstroomlampje

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

laadstroomlampje

Berichtdoor ..... » 17 Dec 2013, 23:55

Bericht door Alain » za 29 dec 2012, 16:51

Beste,

Mijn elektra aan boord grondig gereviseerd. Bijna alles functioneert nu naar behoren. Het laadstroom controlelampje was echter in de oude situatie niet aangebracht. En ik begrijp dat dit toch echt nodig is. Ik wil deze nu installeren, maar kan nergens de vereiste specificaties van zo'n lampje vinden. Kan iemand mij daarmee helpen? Als iemand ook weet waar ik een dergelijk lampje kan kopen ben ik helemaal geholpen!

Met vriendelijke groet,
Alain van de Haar.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: laadstroomlampje

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 23:55

Bericht door vuuren1 » za 29 dec 2012, 21:42

Bij een 12V installatie is het meestal tussen de 2 en 5 watt.
Gewoon proberen of even navragen bij een auto electra specialist (met opgave van merk en type dynamo).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: laadstroomlampje

Berichtdoor ..... » 17 Dec 2013, 23:56

Bericht door Alain » zo 30 dec 2012, 15:00

Dank, zal info dynamo meenemen naar autospeciaalzaak en kijken of zij me verder kunnen helpen.

Geroet, Alain.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: laadstroomlampje

Berichtdoor ..... » 17 Dec 2013, 23:56

Bericht door Nerissa » ma 31 dec 2012, 15:23

In de oude situatie géén lampje???
En het geheel werkte wel??
Dan heb je een type dynamo welke geen controle lampje nodig heeft om "op te starten"
en is het puur ter controle.
Dan kan je in principe nemen wat je wilt.
Heb je een ander type b.v. Bosch. dan is 2 watt O.K.
Bij hoger wattage, zal de dynamo ietsjes later (of niet) aan de gang gaan.

Kijk op internet, hier is alles over te vinden.
Indie niet duidelijk, geef type dynamo hier op, en je zal antwoord krijgen..

Groet

Frans 8-)

Goede jaarwisseling
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: laadstroomlampje

Berichtdoor eagle » 17 Dec 2013, 23:56

Bericht door eagle » ma 31 dec 2012, 21:12

Aanvulling op @Nerissa:

Als eea heeft gewerkt zonder lampje, kan dat inderdaad alleen bij een dynamo, die een separate veld-voormagnetisatie-aansluiting heeft ("Ex" krijgt
direkt 12 V van contaktslot (15, of IGN). De dan nodige begrenzingsweerstand zit dan al in de dynamo (div. types Hitachi). Het lampje mag (maar hoeft niet); komt dan aan "L".

Bij de gangbare (oa Bosch) dynamo,s komt de "-"kant van de lamp aan D+ / 61; Een te licht lampje maakt het nodig dat er eerst even flink toeren gedraait moet worden voordat de dynamo "aanslaat" (lampje gaat dan pas uit..). Een zwaarder lampje (of een tweede ergens verstopt, parallel aan de echte), dus meer Watt, voorkomt dit effekt.
Een (veel) te zware lamp zorgt voor onbedoeld doorladen. (veld krijgt nog stroom ondanks afschakelen door de regelaar..)

Bij oude Lucas "alternators" met amperemeter, gaat het nog weer anders, via de bijbehorende regelaar.. (BMC, Perkins..)

Gr Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: laadstroomlampje

Berichtdoor ..... » 17 Dec 2013, 23:57

Bericht door Alain » di 01 jan 2013, 13:36

Het is een redelijk gemiddelde Bosch Dynamo (ik ga morgen naar de boot om type-nummer te achterhalen). Volgens mij had er wel een lampje moeten zitten, maar is door de vorige eigenaar een aantal zaken doorgeknoopt waardoor één en ander niet (goed) werkte. Zo was er naast het contactslot nog een extra schakelaar nodig om de stroom volledig af te schakelen. Ik denk dat de afgelopen jaren de accu's vooral zijn opgeladen met walstroom en niet met de dynamo. Bij de revisie van de dynamo (enkele weken geleden) bleek deze ook kapot te zijn. Dus dat bevestigt dit verhaal.

Dat is nu allemaal hersteld: er is een geheel nieuw electrisch systeem aan bood, allemaal net wat zwaarder uitgevoerd en volledig gescheiden systeem voor motor en verbruik. Ik ga ervan uit dat als ik het juiste laadstroomlampje plaats ik het laatste (belangrijke) detail op orde heb.

Groet, Alain.

P.s. Ik hou jullie op de hoogte!
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: laadstroomlampje

Berichtdoor Wolf1 » 17 Dec 2013, 23:57

Bericht door Wolf1 » di 01 jan 2013, 18:35

eagle schreef:
Een (veel) te zware lamp zorgt voor onbedoeld doorladen. (veld krijgt nog stroom ondanks afschakelen door de regelaar..)

Bij oude Lucas "alternators" met amperemeter, gaat het nog weer anders, via de bijbehorende regelaar.. (BMC, Perkins..)

Gr Eagle


Mijnheer Eagle, heb uw verhaal met verwondering gelezen, dit laatste gaat mijn verstand te boven,en zou graag nader toegelicht zien.
Was steeds in de veronderstelling dat de controle lamp uitging door het ontbreken van een potentiaal verschil, waardoor er geen stroom door de controle lamp loopt
Dat de voeding van de lamp aan het zelfde punt (uitgang velddiodes) als de voeding van de regelaar is gemonteerd, kan dus niet van invloed zijn op de werking van de regelaar !
Buiten veel nadelen bij het gebruik van een ampèremeter geschakeld in de hoofdstroom (De draad lengte tussen de altenator en de accu moet zo kort mogelijk zijn.
De weerstand van deze kabel wordt niet gecompenseerd in het laadproces.
Over het algemeen wordt een ampèremeter op een makkelijk af te lezen plaats gemonteerd, het geen meestal een langere kabellengte vraagt.
Een ampèremeter met een losse shunt geeft hierin oplossing.), zie ik ook in deze situatie gebruikte altenator, geen verschil in de werking.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: laadstroomlampje

Berichtdoor eagle » 17 Dec 2013, 23:58

Berichtdoor eagle » do 03 jan 2013, 02:26
@Wolf1

Om te beginnen: We zijn het met uw posting eens. Details mbt onze posting volgen zodadelijk..

Allereest even hoe wij dit draadje hebben opgevat:


Alain meldt: .......geen laadlampje..... hij wil er een, en vraagt welke?

Wij dachten: 1e: Er was ooit een lamp, maar die was kennelijk niet nodig voor voormagnetisatie, want de zaak werkte..(?)

Dan kom je bij: Japanse dynamo,s met L voor lampje; wattage niet van belang. Of: Oude lucas AC5/11AC. Daar zit de begrensweerstand
in de regelaar (draad vanaf kontaktslot 2 naar I op regelaar). Lampje mag (voor de niet-engelse markt..),maar
hoeft niet.Traditioneel is er dan de amperemeter (typisch engels).

2e: Gangbare (duits/franse) dynamo, met lampje via D+/61. Maar dan kan eea niet hebben gewerkt..


Vuuren moet hetzelfde hebben gedacht, want hij gaf het voor alle gvallen passende advies 2 a 5 W. met als veiligheid de verwijzing naar een auto-el zaak.

Wij vonden een reaktie niet nodig: Dat moest wel goed komen.


Daarna kwam Nerissa, die zich ongeveer hetzelfde afvroeg, en plaatste zijn posting met
zijn advies, o.i. ook korrekt, maar dat met het lampje en zo vonden we voor Alain wat vaag, vandaar onze aanvulling, bedoeld voor hem, als niet-elektro-man!
Inmiddels heeft hij alles opgepikt, en gaat melden, hoe het afloopt..komt vast wel goed..



Dan de details tbv Wolf1:(we nemen op voorhand aan dat de materie bekend is)

1- Inderdaad: De stroom door de veld-/rotor-/klauwpool-ankerspoel kan alleen door de regelaar (en de daaraan aangeboden spanning) worden
uitgemaakt, via aansluiting DF; Daar zit alleen de uitgang van de regelaar aan.
De regelaar (analoge versie) treedt op als "serie-weerstand" tussen D+ en de veldspoel. (Zenerdiode met vermogens-tor, ingesteld op meestal 14 V).
Bij geen stroom door de veldspoel, dan ook geen magnetisme in de klauwpolen...(0 V op DF).

2- D+ is het knooppunt van de kathodes van de 3 velddiodes; De anodes ervan zitten, samen met de anodes van de "+" powerdiodes, aan de einden van
de statorspoelen. De velddioden "tappen" dus stroom af van de statorspoelen tbv de regelaar, en
daarmee ook de veldspoel. De ingang van de regelaar is aangesloten op D+. Die ingang is daarmee tevens de "sense"lijn, waarnaar de regelaar kijkt.

3- B+ is het knooppunt van de kathodes van de 3 "+" powerdiodes; Hier staat de accuspanning op, en drukt ze dicht.

4- Voormagnetisatie. Bij stilstand staat de accuspanning op B+,That,s all; Verder is er geen stroom door de veldspoel noch door
de statorspoelen. Dus is D+ 0V, en dus ook DF 0V.
Er is dus ook geen magnetisme. Als de rotor nu gaat draaien (motor start..) gebeurt er...niets!
Bij gebrek aan magnetisme in de klauwpolen komt er geen EMK in de statorspoelen, maar dat is juist nodig voor
het voeden van de veldspoel....(Remanentie in het anker buiten beschouwing gelaten).
Om aan de gang te komen, moet er van elders even een stroom door de veldspoel, waardoor die in de stator EMK opwekt, die dan daarna oa voor veldstroom
kan zorgen enz. Dat zou moeten gebeuren bij iedere start. Als er rechtstreeks 12 V zou worden gebruikt, kun je dat niet te lang achtereen doen, want dat
zorgt voor veldspoelverhitting, en sleepring-inbranden; De dynamo staat immers nog stil, de borstels staan op een vaste plaats, en de koelfan doet niets.

De hulp/startspanning komt van het kontaktslot; Van 15 via een "weerstand"(even geduld..), ter vermijding van opwarmen van
de veldspoel en inbranden. De spanning na de "weerstand" wordt aangesloten aan D+; De velddioden houden het tegen, het kan de stator niet in, maar de
ingang van de regelaar pikt het wel op, en geeft het door (vanwege lage waarde,) aan DF, en daarmee aan de veldspoel,die daardoor een weinig, maar
genoeg, magnetisch wordt; de zg voormagnetisatie. De weerstand is ca 80 ohm. Veldspoelweerstand is ca 8 ohm. Op D+ komt dus zo.n 1,2 V; nix warm worden
of inbranden...Maar de dynamo start nu wel!

5-Hoe de regelaar de accuspanning "voelt". De accuspanning staat op B+, maar niet op D+ cq de regelaar-ingang. Toch moet deze de accuspanning voelen
om te kunnen regelen via de veldstroom. Meteen als het anker gaat draaien, wordt er EMK in de stator opgewekt. De statorstroom is eerst 0, omdat
de accuspanning de statordioden dichtdrukt. Daarom stijgt de spanning zeer snel, totdat de accuspanning (plus de drempelspanning van de diodes) wordt
bereikt.Deze gaan open, en er kan stroom vloeien de accu in. Die heeft een zeer lage zg. inwendige weerstand (kun je niet meten, wel afleiden..).
De laadstroom zorgt daarom voorlopig niet voor stijgen van de klemspanning (is meer over te zeggen, maar nu even niet..). De statorspanning wordt hierdoor
gelijk aan de accu-klemspanning;B+. Aan de anode-zijde gaat dat met pulsen (AC), maar daar zitten ook de anodes van de velddiodes aan... Een deel van de
statorstroom gaat door deze, en komt uit op D+, en daarmee op de regelaar, en wel met de door de tegendruk op de B+ staande spanning: De accuspanning!
Zolang deze nog laag is (nog geen 14 V) zal de regelaar de ankerstroom nog niet verlagen, en laadt de dynamo maximaal. Als dan B+ (en dus ook D+) de 14 V
nadert, gaat de regelaar de ankerstroom reduceren, zodat de statorspanning ook niet verder dan 14V zal stijgen.
Omdat D+ dus meegaat met de accuspanning, bij draaiende,ladende dynamo, loopt er ook geen stroom meer door de start"weerstand", omdat dan aan beide
zijden dezelfde spanning staat.
Vervang nu de "weerstand" door een gloeilampje van zo,n 2 W (ca 80 ohm), dan is er nog steeds voorzien in
de voormagnetisatie, maar bovendien is er nu controle op het al of niet laden: Het lampje gaat nl uit bij laden, en brandt bij stilstand, want dan
wordt het via regelaar en veldspoel (ca 8 ohm) aan massa gelegd.

6- Gevolgen te kleine lamp. Na aanslaan van de motor gaat de dynamo niet laden;lampje gaat niet uit. Soms lukt het door toeren te verhogen toch, dat komt
door rest-magnetisme in het anker (remanentie, Zie hysteresis curve van ankermateriaal..).

7- Gevolgen (veel) te grote lamp. Door de veel te lage weerstand is er een direkte verbinding tussen B+ en D+! Dat geeft de reeds genoemde
problemen als er niet meteen na het kontakt ook gestart wordt: Veldspoel warm en sleepring krijgt brandvlekken.
Na het aanslaan kan de D+ (de velddioden) meedoen aan het laden. Bovendien ziet de regelaar nu de keiharde echte accuspanning. Normaal kompenseert de
regelaar de drempelspanning in de velddiodes (bijv. 1n4007) maar nu niet; hierdoor stijgt de laadspanning zo,n 0,5 V. (Bij een goed werkend systeem kun
je het kleine verschil in spanning tussen B+ en D+ meten, maar daar brandt het lampje niet op...

8- Amperemeter: Geheel eens met de opmerkingen hierover.

Gr Eagle


EN ALLEN EEN GELUKKIG NIEUWJAAR!
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: laadstroomlampje

Berichtdoor Wolf1 » 17 Dec 2013, 23:58

Bericht door Wolf1 » zo 06 jan 2013, 15:04

Go, een heel verhaal, van iemand die er iets van weet, kom je hier niet vaak tegen ! Bedankt.
Alleen jammer het antwoord op (veld krijgt nog stroom ondanks afschakelen door de regelaar..) Komt niet helemaal uit de verf, maar laat maar vind het ook niet zo belangrijk.
Gr. Wolf1
Ps. Het correcte gebruik van je entertoets zou je verhaal aanmerkelijk makkelijker leesbaar maken.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: laadstroomlampje

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 23:58

Bericht door vuuren1 » zo 06 jan 2013, 21:24

Prima verhaal van Eagle.

Kennelijk is het een gewone oude Bosch dynamo van Alain, die heeft formeel een d+ lampje nodig.

Toch kreeg ik er bij mijn eerste boot (in 1984) een hobbyproject van een electronicus met alles digitaal bij (alles was aangepast: Motorpaneel met allerlei ingenieuze zaken, de conventionel kachelbesturing was totaal vervangen voor electronica, etc.).
Echter had de Bosch dynamo geen lampje (d+ was niet aangesloten).
Ik heb die troep (behalve van de kachel) er al snel uit geknipt maar de dynamo werkte zonder lampje o.b.v. remanent magnetisme (ik moest wel ff gas geven).
Wellicht dat daardoor de dynamo van Alain ook zonder lampje heeft gewerkt.

In de pleziervaart is e.e.a. nog relatief simpel, in mijn auto zit een startgenerator (start-stop systeem).
Dat werkt prima maar als normale techneut houdt je je hart vast als het dienst gaat weigeren.
Hopelijk -weet- de diagnosecomputer dan aan te geven wat er mis is...
(een modern opgeleide automonteur zou overigens waarschijnlijk geen raad weten met de vraag van Alain over een ouderwetse dynamo ;) )
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten