laadstroomlampje

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: laadstroomlampje

Berichtdoor ..... » 17 Dec 2013, 23:59

Bericht door Alain » ma 07 jan 2013, 22:54

Beste mensen,

Het mooie van elektra aan boord is dat de zaken die heel eenvoudig lijken, toch weer ingewikkeld zijn (althans voor iemand die geen elektricien is)! Iedereen dank voor de informatie. Ik heb inmiddels alle info: er moet een lampje tussen van 2 of 4 watt. Volgens Asa Boot elektra maakt dat niet zo veel uit (wat ik dan wel weer bijzonder vind, maar goed). Ik zal binnenkort een en ander installeren en houd jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet,
Alain van de Haar.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: laadstroomlampje

Berichtdoor ..... » 18 Dec 2013, 00:00

Bericht door Alain » zo 13 jan 2013, 19:15

Nog even uit Innovam lesboek: Het laadstroomlampje gaat uit als de dynamo goed werkt. Als het lampje uit is, betekent het echter niet altijd dat de accu geladen wordt. De benaming laadstroomcontrolelampje is dan ook feitelijk onjuist. Als het lampje stuk is, is er geen voorbekrachtiging van de rotorspoel mogelijk, maar gaat de dynamo wel werken. De reden dat de dynamo wel kan gaan werken ondanks dat hij geen voorbekrachtiging heeft, ligt aan het feit dat de rotor altijd nog wat magnetisme in zich heeft. Dit noment met ook wel remanent magenisme.

Tot zover.

Groet, Alain.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: laadstroomlampje

Berichtdoor Wolf1 » 18 Dec 2013, 00:00

Bericht door Wolf1 » ma 14 jan 2013, 23:18

Alain schreef:
Nog even uit Innovam lesboek: Het laadstroomlampje gaat uit als de dynamo goed werkt. Als het lampje uit is, betekent het echter niet altijd dat de accu geladen wordt. De benaming laadstroomcontrolelampje is dan ook feitelijk onjuist. Als het lampje stuk is, is er geen voorbekrachtiging van de rotorspoel mogelijk, maar gaat de dynamo wel werken. De reden dat de dynamo wel kan gaan werken ondanks dat hij geen voorbekrachtiging heeft, ligt aan het feit dat de rotor altijd nog wat magnetisme in zich heeft. Dit noment met ook wel remanent magenisme.Tot zover.
Groet, Alain.

Ben helemaal gelukkig met deze wijsheid, maar had er iemand hier anders verteld ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: laadstroomlampje

Berichtdoor Wolf1 » 18 Dec 2013, 00:01

Bericht door Wolf1 » ma 14 jan 2013, 23:18

Alain schreef:
Nog even uit Innovam lesboek: Het laadstroomlampje gaat uit als de dynamo goed werkt. Als het lampje uit is, betekent het echter niet altijd dat de accu geladen wordt. De benaming laadstroomcontrolelampje is dan ook feitelijk onjuist. Als het lampje stuk is, is er geen voorbekrachtiging van de rotorspoel mogelijk, maar gaat de dynamo wel werken. De reden dat de dynamo wel kan gaan werken ondanks dat hij geen voorbekrachtiging heeft, ligt aan het feit dat de rotor altijd nog wat magnetisme in zich heeft. Dit noment met ook wel remanent magenisme.Tot zover.
Groet, Alain.


Ben helemaal gelukkig met deze wijsheid, maar had er iemand hier anders verteld ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: laadstroomlampje

Berichtdoor quichot » 18 Dec 2013, 00:01

Bericht door quichot » di 15 jan 2013, 09:17

Ik heb dit lijntje met interesse gevolgd. Een mensch is nooit te laat om iets te leren. Bij mij bleef kennis op dit vlak altijd beperkt tot klok- en klepelniveau. Maar daarin stond ik niet alleen: toen in 2007 mijn (totaal van het servicenet gescheiden) voeding voor de boegschroef werd aangelegd kreeg ik van de monteur de waarschuwing mee dat ik voorál nooit mocht vergeten eerst het contrôlelampje aan te zetten (daar zit een apart schakelaartje voor, naast dat lampje), omdat anders de dynamo zou doorbranden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: laadstroomlampje

Berichtdoor Wolf1 » 18 Dec 2013, 00:01

Bericht door Wolf1 » di 15 jan 2013, 17:36


quichot schreef:
Ik heb dit lijntje met interesse gevolgd. Een mensch is nooit te laat om iets te leren. Bij mij bleef kennis op dit vlak altijd beperkt tot klok- en klepelniveau. Maar daarin stond ik niet alleen: toen in 2007 mijn (totaal van het servicenet gescheiden) voeding voor de boegschroef werd aangelegd kreeg ik van de monteur de waarschuwing mee dat ik voorál nooit mocht vergeten eerst het contrôlelampje aan te zetten (daar zit een apart schakelaartje voor, naast dat lampje), omdat anders de dynamo zou doorbranden.


Stuur die man ook maar naar het land der fabelen, volledige onzin !
En als hij er iets van gesnapt had, had hij het controle lampje van je boegschroefsetdynamo geschakeld met een relaitje gestuurd door de 61 van de standaard dynamo.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: laadstroomlampje

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 00:02

Berichtdoor vuuren1 » di 15 jan 2013, 20:35

quichot schreef:
Ik heb dit lijntje met interesse gevolgd. Een mensch is nooit te laat om iets te leren. Bij mij bleef kennis op dit vlak altijd beperkt tot klok- en klepelniveau. Maar daarin stond ik niet alleen: toen in 2007 mijn (totaal van het servicenet gescheiden) voeding voor de boegschroef werd aangelegd kreeg ik van de monteur de waarschuwing mee dat ik voorál nooit mocht vergeten eerst het contrôlelampje aan te zetten (daar zit een apart schakelaartje voor, naast dat lampje), omdat anders de dynamo zou doorbranden.




Wat is -totaal gescheiden-?
Heeft de boegschroefset een eigen accuset en een eigen dynamo?

In dat geval is het wel erg primitief om het d+ lampje met de hand in te schakelen.
Ik snap het verhaal niet dat de dynamo zou doorbranden als het lampje niet wordt ingeschakeld; in dat geval kan het zijn dat de dynamo gewoon niet begint met laden omdat het veld niet wordt bekrachtigd.
(het kan zelfs dat hij wel gaat laden op basis van nog aanwezig remanent magnetisme, maar stuk gaan: Nee.)

Als die man gelijk zou hebben dan zouden alle dynamo's waarbij het controlelampje een keer defect gaat stuk lopen..
In een eerdere reactie omschreef ik dat mijn eerste boot geen controlelampje had en na iets gas geven altijd werkte (o.b.v. het remanent magnetisme).
Daar is door de vorige eigenaar jaren mee gevaren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: laadstroomlampje

Berichtdoor quichot » 18 Dec 2013, 00:02

Berichtdoor quichot » wo 16 jan 2013, 10:14

vuuren1 schreef:
Wat is -totaal gescheiden-?
Heeft de boegschroefset een eigen accuset en een eigen dynamo?




Ja.
Ik kan het misschien ook even omleiden naar het contactslot als daar nog een schakelmogelijkheid vrij is, maar ik ben er inmiddels aan gewend.

vuuren1 schreef: Ik snap het verhaal niet dat de dynamo zou doorbranden als het lampje niet wordt ingeschakeld; in dat geval kan het zijn dat de dynamo gewoon niet begint met laden omdat het veld niet wordt bekrachtigd.



Dat bedoelde ik nou juist te zeggen: ook hij had ergens de klok horen luiden zonder te weten waar de klepel hing! ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: laadstroomlampje

Berichtdoor esmeralda » 18 Dec 2013, 00:02

Bericht door esmeralda » wo 16 jan 2013, 13:51

Hoi,
Ik heb een relais in de D+ draad naar het lampje gemaakt van de 1ste (motor)dynamo.
De schakelende kontakten zijn aangesloten met een lampje op de D+ van de 2de dynamo.
Sofarsogood de 2de dynamo komt mooi in voordat de eerste het lampje uit laat gaan.
Gr
esmeralda
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 01 Feb 2012, 16:19
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten