Berichtdoor vuuren1 » di 15 jan 2013, 20:35
quichot schreef:
Ik heb dit lijntje met interesse gevolgd. Een mensch is nooit te laat om iets te leren. Bij mij bleef kennis op dit vlak altijd beperkt tot klok- en klepelniveau. Maar daarin stond ik niet alleen: toen in 2007 mijn (totaal van het servicenet gescheiden) voeding voor de boegschroef werd aangelegd kreeg ik van de monteur de waarschuwing mee dat ik voorál nooit mocht vergeten eerst het contrôlelampje aan te zetten (daar zit een apart schakelaartje voor, naast dat lampje), omdat anders de dynamo zou doorbranden.
Wat is -totaal gescheiden-?
Heeft de boegschroefset een eigen accuset en een eigen dynamo?
In dat geval is het wel erg primitief om het d+ lampje met de hand in te schakelen.
Ik snap het verhaal niet dat de dynamo zou doorbranden als het lampje niet wordt ingeschakeld; in dat geval kan het zijn dat de dynamo gewoon niet begint met laden omdat het veld niet wordt bekrachtigd.
(het kan zelfs dat hij wel gaat laden op basis van nog aanwezig remanent magnetisme, maar stuk gaan: Nee.)
Als die man gelijk zou hebben dan zouden alle dynamo's waarbij het controlelampje een keer defect gaat stuk lopen..
In een eerdere reactie omschreef ik dat mijn eerste boot geen controlelampje had en na iets gas geven altijd werkte (o.b.v. het remanent magnetisme).
Daar is door de vorige eigenaar jaren mee gevaren.