Victron mppt zonnelader

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Victron mppt zonnelader

Berichtdoor jkb » 29 Dec 2022, 16:58

In de handleiding van de Victron mppt 75/15 zonnestroom omvormer staat o.a.:
" Wanneer de zonnelader niet in staat is om de batterij binnen eén dag op te laden, is het resultaat vaak dat de accu voortdurend wordt geschakeld tussen 'gedeeltelijk opgeladen' toestand en en een "einde van ontlading" toestand. Deze manier van werken (niet regelmatig volledig opladen) zal een loodzuuraccu binnen weken of maanden volledig vernietigen. "
Daarna staat er:
" Het Batterij life algorithme bewaakt de laadtoestand van de accu en verhoogt, indien nodig, dag na dag het niveau van het ontkoppelen van de belasting (d.w.z. ontkoppel de belasting eerder) totdat de geoogste zonne energie voldoende is om de batterij weer op te laden tot bijna de volledige 100%. Vanaf dat punt wordt het belastingsontkoppelingsniveau gemoduleerd, zodat ongeveer één keer per week bijna 100% wordt opgeladen"

Als het een paar dagen bewolkt is en/of regent wordt er niet of nauwelijks geladen. Is dan de eerste alinea van de handleiding niet van toepassing: de accu wordt langzamerhand vernietigd?
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Victron mppt zonnelader

Berichtdoor aquanaut » 30 Dec 2022, 11:09

Als het verbruik hoger is dan de opbrengst van de zonnepanelen zal je accu kapot gaan.

Het battery life algoritme tracht het verbruik zodanig te beperken dat de balans tussen opbrengst en verbruik positief laat zijn teneinde de accu niet te beschadigen.

Komt er helemaal niets aan laadstroom binnen, 0, zero, noppes en laat je deze situatie voort duren, zal je accu uiteindelijk kapot gaan.
Zeker als de accu niet volledig geladen is.

Bij een volle accu waar de gebruikers zijn afgekoppeld (door bijvoorbeeld de MPPT) heb je alleen maar laadstroom nodig ter compensatie van de zelfontlading, dat moet te doen zijn, ook in de decembermaand.

Let op dat je de loadpoort van de MPPT niet gebruikt om rechtstreeks gebruikers aan te sluiten, daar is de poort niet voor bedoeld (anders dan een enkele gloeilamp)
De load poort kan gebruikers sturen op aan en uit te schakelen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Victron mppt zonnelader

Berichtdoor ErikHa » 30 Dec 2022, 13:29

Begrijp ik hieruit nu goed dat het beter is de zonnepaneelregelaar af te koppelen als er geen zon schijnt? Of in elk geval afkoppelen in de wintermaanden?

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Victron mppt zonnelader

Berichtdoor jkb » 30 Dec 2022, 13:49

In de wintermaanden, alles afgeschakeld, houdt het mijn accu's mooi vol en kan ik zelfs af en toe stofzuigen of elektrisch schuren. In deze regenachtige maanden staan op de load uitgang mijn camera, alarm, router, WiFi aan/uitschakelaar en een klein ledlampje. Alles bij elkaar toch ca 25 watt / 1 ampère. Dan zie je dat de zonnepanelen en mppt de accu's niet elke dag volladen. Dus zet ik vanuit huis op afstand de Multiplier maar weer aan.
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten