Laadkabel voor of na hoofdschakelaar?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Laadkabel voor of na hoofdschakelaar?

Berichtdoor MaartenKlop » 17 Dec 2013, 23:45

Bericht door MaartenKlop » di 13 nov 2012, 22:57

Een klant heeft mij gevraagd zijn gereviseerde motor te voorzien van bedrading. Is allemaal voor elkaar, alleen wat is te doen gebruikelijk:

1. De laadstroomkabel op de ingaande kant van de hoofdschakelaar aansluiten, of
2. De laadstroomkabel op de uitgaande kant (ofwel de startmotor aansluiting) vastmaken.

Voor beide valt wat te zeggen, bij optie 1 blijft er natuurlijk altijd spanning op de B+ staan (afschermen met stofkapje), maar de dynamo kan nooit kapot gaan mocht de hoofdstroomschakelaar toch uitgezet worden tijdens het varen.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Laadkabel voor of na hoofdschakelaar?

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 23:45

Bericht door vuuren1 » wo 14 nov 2012, 00:05

Maarten,

Gebruikelijk is dat de B+ naar de startmotor aansluiting gaat.
Dat is de kortste weg en moderne dynamo's kunnen inmiddels wel omgaan met een losse B+ omdat de diodes een hogere spanning aankunnen.

Het afschakelen van een hoofdschakelaar tijdens bedrijf is een domme handeling en een fout van de gebruiker.
Die hoofdschakelaar is eigenlijk overbodig, in je auto heb je dat ook niet..
(Ik heb wel een hoofdschakelaar maar die staat al jaren aan)

In jachten zie je vaak allerlei overbodige schakelaars en vooral te weinig en/of foutieve bedrading en zekeringen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Laadkabel voor of na hoofdschakelaar?

Berichtdoor MaartenKlop » 17 Dec 2013, 23:45

Bericht door MaartenKlop » wo 14 nov 2012, 08:12

Het is een nieuw 35 A Bosch dynamootje dus die zal die nieuwe techniek wel hebben. Ik weet genoeg, ik zet hem op de startmotor plus. Zekeren wordt door allerlei 'doe het zelvers' vaak maar even vergeten, met alle las en smelt gevolgen van dien op z'n tijd ;). .. Heb ik een spanning nodig? Oh, dan pak ik toch gewoon de dichtsbijzijnde willekeurige plusdraad en de massa is de motor toch?..
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Laadkabel voor of na hoofdschakelaar?

Berichtdoor p96g » 18 Dec 2013, 01:16

Toch is er wel iets te zeggen voor een hs in de plusleiding van de startaccu naar de startmotor. In het geval dat de startaccu een keer te ver ontladen is kan je deze isoleren van de startmotor.
Bij mij aan boord zijn de plussen van start- en serviceaccu beide voorzien van een hs. Via een verbindingskabel tussen de uitgaande polen van de beide hs, met daarin een derde hs kan ik dan de service accu gebruiken om de motor te starten zonder dat de lege startaccu grote stromen gaat trekken. De laadkabels van acculader en dynamo zijn direct op de polen geplaatst.
Ook de minkabels van beide accu's lopen via een hs. Dit is een erfenis van de werf of een vorige eigenaar maar ook daar is best wel wat voor te zeggen. Deze winter ga ik alle hs proberen bij elkaar in de buurt te plaatsen zodat ik maar 1 luik ipv 3 open hoef te maken.
p96g
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 00:26
Woonplaats: Drechtsteden
ligplaats: Hasselt
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten