Victron VRM

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Victron VRM

Berichtdoor bassie77 » 20 Dec 2022, 10:18

Goedemorgen,

Ik kan via de VRM portal van Victron mijn gegevens uitlezen. na ontvangst van mijn elektra rekening viel me op dat er verschil zit van circa 100kWh tussen hetgeen mij aangerekend wordt en hetgeen de VRM portal weergeeft. Ik kijk dat bij historische gegevens, --> van Walstroom. Daar staat 488kWh en de rekening is 629kWh.

Is de uitlezing van Victron betrouwbaar te noemen? Of zijn er zaken die dit beinvloeden?

groet Bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Victron VRM

Berichtdoor Yep » 20 Dec 2022, 11:55

Ik ben een ervaren (nu ruim 2 jaar) VRM gebruiker.
Mijn meetwaarden laten zien dat het loepzuiver is.
Bovendien is VRM niets meer of minder dan een weergave van hetgeen GX meet.

Het enige verschil dat ik ervaar is dat GX meet vanaf de Quattro/Multi daar waar hier ook nog een ST staat.
Het verbruik van de ST wordt derhalve niet meegenomen door GX.
Maar of dat die ruim 100 kWh verklaart...

Hoe dan ook, of het walstroomverbruik is onterecht hoog of VRM heeft niet alle verbruiken ontvangen.
Je zou een Excel download uit VRM kunnen halen en de waarden nalopen, kijken of je iets vreemds ziet.
Kijk vooral naar de volledigheid van alle waarden.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Victron VRM

Berichtdoor RuudM » 20 Dec 2022, 14:15

Kijk vooral ook even naar de periode dat jezelf ook op vakantie bent geweest. Als het goed is heb je dan ook geen walstroom verbruik gehad

Ik heb wel een cerbo maar nog niet op deze manier gecontroleerd.

Een vraag aan yep de walstroom zit aangesloten op de quattro deze informeert de cerbo. Wordt het eigen verbruik van de quattro ook opgeteld bij het walstroom verbruik?

Komend jaar zal ik dit ook gaan monitoren
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Victron VRM

Berichtdoor Yep » 20 Dec 2022, 14:26

Naar mijn idee wel.
Ik heb bij niet te hoge vermogens op VRM een diff tussen totaalverbruik (24 + 230V) en voeding (wal/aggregaat + PV) van zo'n 35 watt.
Dat is ongeveer gelijk aan het verbruik van de Quattro.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Victron VRM

Berichtdoor aquanaut » 20 Dec 2022, 16:04

De Cerbo GX en alle andere GX apparaten zijn systemen welke bedoeld zijn om de Victron apparatuur met elkaar en met apparatuur van anderen te kunnen laten communiceren.
Via VRM wordt van deze samenwerking een visualisatie gemaakt.
De getoonde waarden zijn bijna allemaal berekende waarden vanuit parameters welke komen van interne sensoren uit de aangesloten apparatuur.
Dit is géén meetapparatuur.
De samenwerkende apparaten geven informatie door aan het GX apparaat welke een zo getrouw mogelijke weerspiegeling geeft van wat er gaande is in de installatie.

Als je wilt meten hoeveel energie je opneemt uit de bron (generator of walaansluiting) koop je beter een kWh meter die zijn in diverse uitvoeringen verkrijgbaar.
Daarnaast, zoals eerder aangegeven alle apparatuur welke vóór of parallel aan de Multi of Quattro wordt geplaatst hebben geen invloed op de door de Multi/Quattro weergegeven waarden.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten