Wat komt er op de startaccu?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Wat komt er op de startaccu?

Berichtdoor eagle » 17 Dec 2013, 23:21

Bericht door eagle » zo 21 okt 2012, 15:40

Hallo Sater1957

Welke motor gaat het over?

gr, Eagle (1953..)
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Wat komt er op de startaccu?

Berichtdoor sater1957 » 17 Dec 2013, 23:21

Bericht door sater1957 » zo 21 okt 2012, 16:59

Voor het geval het uitmaakt, het is een Yanmar ~ 50 Pk, 4cl diesel
Industrie motor, gemaakt door Komatsu.

Eerlijk gezegd lijkt het me sterk dat dat uitmaakt voor de vraag, maar aan de andere kant stelde ik de vraag ook alleen maar omdat het elektriciteit in de buurt van een motorblok was...
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Wat komt er op de startaccu?

Berichtdoor eagle » 17 Dec 2013, 23:21

Bericht door eagle » zo 21 okt 2012, 18:04

Bedoeling van de vraag was, om te weten of dit een "af fabriek" scheepsmotor is, of een industriemotor, gepromoveerd tot scheepsmotor.

Elektisch gaat dat weliswaar inprincipe hetzelfde, maar installatie-technisch niet; In het eerste geval heeft de fabrkant je het werk al uit handen genomen door het kant-en-klare instrumentenpaneel en de bijbehorende kabelboom. Ook is alles rond de motor dan al bedraad.

Is dit alles er niet, en is het instrumentenpaneel zelf samengesteld, dan zal de motor-elektra zelf gedaan moeten worden; Uitgangspunt hievoor is een componentenlijst (motor en instr.paneel) aan de hand waarvan de bekabeling kan worden bepaald.(schema en draaddiktes)

Installatietechnisch komt er op de motor een aansluitkast met een rijgklemmenlijst en plaats voor enkele zekeringen. Bij een voorgloeimotor komt er ook nog een relais. Eventueel ook een start-hulprelais.

De voeding van alle motor- en instr.paneel componenten wordt afgetakt van klem 30 van het startrelais, de bovenste bout, waaraan ook de dikke accukabel zit. Alle lijnen, ook deze laatste, gaan via genoemde aansluitkast, netjes genummerd, liefst volgens DIN. De genoemde voedingslijn moet bij de motor, in de aansluitkast, worden afgezekerd, zodat de aansluitkabel, die daarna naar het inst.paneel gaat, ook afgezekerd is.

Er valt nog veel meer te zeggen, maar dat wordt detailwerk, toegespitst op de motor en zijn el componenten. Geef maar aan wat je wilt weten in geval..

gr, eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Wat komt er op de startaccu?

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 23:22

Bericht door vuuren1 » zo 21 okt 2012, 19:55

@eagle,
Het is in dit geval wat vaag: De motor is een Komatsu en het motorpaneel is weer wel van Yanmar (zo het lijkt) .
Als het meezit is de standaard kabelboom van het motorpaneel gebruikt maar dat is waarschijnlijk niet bekend.
Dit is een van de vele gemariniseerde industriemotoren met dit verschil dat er een Yanmar motorpaneel is gebruikt.


@Hans,
Als je een standaard kabelboom hebt hoef je daar niks aan te veranderen omdat het contactslot de boel verder verdeelt.
Wel is het netter en beter om een aparte "strip" toe te passen als je er meer zaken op aan wilt sluiten, maar gezien je omschrijving zie ik daar geen reden toe.
Als ik het goed begrijp is de kabel NAAR de startmotor 16mm2 (vanaf de accu)? Dat zou veel te weinig zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Wat komt er op de startaccu?

Berichtdoor sater1957 » 17 Dec 2013, 23:22

Bericht door sater1957 » zo 21 okt 2012, 21:15

Die kabel is inderdaad 16mm2, vandaar dat ik het had over een "dikke" kabel.
Ik ga alles nu slopen en opnieuw aanleggen. Vandaar dat ik even wil checken of dit allemaal klopt.
Na het "slopen" laat ik wel weten wat ik gevonden heb.

Overigens werkt alles momenteel zonder enig probleem.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Wat komt er op de startaccu?

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 23:22

Bericht door vuuren1 » zo 21 okt 2012, 23:15

16 mm2 startkabel is wel heel erg -fout-.
Dat wil nog niet zeggen dat je alles moet gaan slopen, omdat die aansluiting niet van de motorleverancier af hoeft te komen.
De inbouw van de motor staat meestal los van hetgeen de motorleverancier heeft geleverd.

Triest dat de expert (?) dat bij de keuring niet heeft opgemerkt (net zoals zoveel ander zaken).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Wat komt er op de startaccu?

Berichtdoor sater1957 » 17 Dec 2013, 23:23

Bericht door sater1957 » ma 22 okt 2012, 10:50

De kabel is dikker, die 16mm2 was de dynamo kabel. Sorry voor de verwarring.

Maar als ik de startmotor en dynamo met 1 aansluiting op de accu maak kan ik het op twee manieren doen. Van Accu, via hoofdschakelaar naar startmotor en daarna naar dynamo, of eerst naar dynamo en dan naar startmotor.
De eerste lijkt me op zich logischer, maar de tweede zou totaal korter zijn(dynamo zit dichter bij de accu). Voor de totale lengte van de kabel naar de startmotor maakt het nauwelijks uit.
Stel dat de kabels dik genoeg zijn en goed vast zitten, maakt het dan nog uit?

Hans
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Wat komt er op de startaccu?

Berichtdoor eagle » 17 Dec 2013, 23:23

Bericht door eagle » ma 22 okt 2012, 16:45

Van accu met minimaal 50 mm2 naar hoofdschakelaar,dan verder met 50 mm2 naar het startrelais (30). Deze aansluiting is doorgaans M 8, of zelfs M10, dus geschikt voor aanpers-ogen voor 50 mm2 kabel, dus voor hoge stromen (zo,n 200 A).

Hier bij-onder de Dynamo laadlijn (16 mm2) met ook een aanpers-oog. De dynamodraad hoeft niet te worden gezekerd.

Tevens hierbij-onder een 6 mm2 draad middels AMP geel oog, 8 resp. 10 mm, die het instr, paneel gaat voeden,via een zekering bij de motor, naar het kontaktslot 30.


De B+ aansluiting aan de dynamo (Hitachi?) is M6; dat is veel te klein voor de hoge startstromen.

Liever aanpers-ogen i pl v solderen; De tin vloeit in de litze draden; verhardt deze, en dan breekt op den duur door trilling de kabel, juist daar waar de tin ophoudt.

Gr Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Wat komt er op de startaccu?

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 23:23

Bericht door vuuren1 » ma 22 okt 2012, 20:40

Hans,

De logische volgorde is van dik naar dunner.
De reactie van Eagle maakt dit tot in details duidelijk.

Een startkabel is met goed fatsoen niet op de dynamoaansluiting aan te sluiten.

Van de accu gaat de kabel naar een hoofdschakelaar (of niet, een auto heeft immers ook geen hoofdschakelaar.) en naar de startmotor (M8 of M10 schroefdraad).
De kabeldiameter is afhankelijk van de kabellengte en daardoor is er geen juiste kabeldiameter te noemen zonder de gegevens over de lengte en startmotor.
Wij pakken altijd minimaal 70 mm2 en vaak ook 95mm2.
Dan komt op de bovenste startmotor aansluiting ook de B+ (laaduitgang) van de dynamo (zo zal het waarschijnlijk al zitten?).
Het motorpaneel zal daar ook op zitten, of juist na de hoofdschakelaar (gezekerd)?
Hoe is het voorgloeien geregeld?

De volgorde:
- Van dik naar dun (ofwel eerst de dikke kabels aan de grote stroomvragers en daarna naar de kleinere onderdelen)
- Soepele kabel gebruiken
- De juiste kabel doornede gebruiken
- Aangeperste kabelogen gebruiken (juiste maat!)
- De kabels ontlasten van trek en trillingen (opbinden)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Wat komt er op de startaccu?

Berichtdoor sater1957 » 17 Dec 2013, 23:23

Bericht door sater1957 » di 23 okt 2012, 15:27

Dik naar dun is helder en logisch. Vermoedelijk ga ik 70mm2 kabel gebruiken naar de startmotor, en dan 16mm2 of 25mm2 voor het halve metertje naar de dynamo(90 A).
Kabelogen laat ik er door de stroomwinkel.nl jongens aanpersen.
De motor hoeft niet voor te gloeien.

Aansluiting voor het motorpaneel komt momenteel volgens mij vanaf de startmotor. Ik vind dat een beetje raar, ik zou het zelf vanaf de hoofdschakelaar pakken, maar daar is misschien een goede reden voor.
Ik moet alleen het stop-relais nog op de startaccu aansluiten, dus ik vermoed dat ik motorpaneel en stoprelais samen vanaf de hoofdschakelaar ga halen.

Hans
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten