door eagle » 17 Dec 2013, 23:21
Bericht door eagle » zo 21 okt 2012, 18:04
Bedoeling van de vraag was, om te weten of dit een "af fabriek" scheepsmotor is, of een industriemotor, gepromoveerd tot scheepsmotor.
Elektisch gaat dat weliswaar inprincipe hetzelfde, maar installatie-technisch niet; In het eerste geval heeft de fabrkant je het werk al uit handen genomen door het kant-en-klare instrumentenpaneel en de bijbehorende kabelboom. Ook is alles rond de motor dan al bedraad.
Is dit alles er niet, en is het instrumentenpaneel zelf samengesteld, dan zal de motor-elektra zelf gedaan moeten worden; Uitgangspunt hievoor is een componentenlijst (motor en instr.paneel) aan de hand waarvan de bekabeling kan worden bepaald.(schema en draaddiktes)
Installatietechnisch komt er op de motor een aansluitkast met een rijgklemmenlijst en plaats voor enkele zekeringen. Bij een voorgloeimotor komt er ook nog een relais. Eventueel ook een start-hulprelais.
De voeding van alle motor- en instr.paneel componenten wordt afgetakt van klem 30 van het startrelais, de bovenste bout, waaraan ook de dikke accukabel zit. Alle lijnen, ook deze laatste, gaan via genoemde aansluitkast, netjes genummerd, liefst volgens DIN. De genoemde voedingslijn moet bij de motor, in de aansluitkast, worden afgezekerd, zodat de aansluitkabel, die daarna naar het inst.paneel gaat, ook afgezekerd is.
Er valt nog veel meer te zeggen, maar dat wordt detailwerk, toegespitst op de motor en zijn el componenten. Geef maar aan wat je wilt weten in geval..
gr, eagle