Wat komt er op de startaccu?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Wat komt er op de startaccu?

Berichtdoor sater1957 » 17 Dec 2013, 23:18

Bericht door sater1957 » do 19 jul 2012, 14:53

Mogelijk ga ik tijdens het winterseizoen mijn elektra reorganiseren. Ik ga een startaccu en een accu-set voor accessoires en boegschroef maken, inclusief combi lader/omvormer.
Nu wat details. Wat sluit ik allemaal aan op de startaccu?
Voor de hand liggend is uiteraard de startmotor en dynamo.
Maar aan een motor hangen ook nog wat andere elektra, neem bijvoorbeeld temperatuur- en oliedruk-meters, en een stop-relais.
Op welke accu sluit je dat dan aan? Wat is gebruikelijk?
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Wat komt er op de startaccu?

Berichtdoor Tjeerd47 » 17 Dec 2013, 23:18

Bericht door Tjeerd47 » do 19 jul 2012, 16:26

Alles van de motor op de startaccu.
De boegschroef zou je er ook op kunnen aansluiten, maar vaak is de afstand boegschroef<->startaccu erg groot en verval je in erg dikke aansluitkabels.
Heel mooi is een aparte accu vlak bij de boegschroef, mooi en simpel.
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 12:25
ligplaats:
info:

Re: Wat komt er op de startaccu?

Berichtdoor sater1957 » 17 Dec 2013, 23:19

Bericht door sater1957 » do 19 jul 2012, 17:08

Als wat ik van plan ben doorga ligt de accu-set voor de accessoires voor in de boot, waardoor dat ook een voor de hand liggende plaats is om de boegschroef aan te sluiten.
Momenteel denk ik aan 3x165Ah AGM accu's waar ik boegschroef, Victron Combi, en bijna alles op ga aansluiten.

Motor-spul op start-accu klinkt logisch. Er zijn natuurlijk grijze gebieden. Brandstof meter bijvoorbeeld. Ligt ergens op de grens.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Wat komt er op de startaccu?

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 23:19

Bericht door vuuren1 » do 19 jul 2012, 18:17

Standaard is: Motor en motorpaneel op de startaccu, dus ook de stopmagneet
Niveaumeters van water, brandstof en vuilwater kunnen bv.samen op 1 groep van het servicenet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Wat komt er op de startaccu?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Dec 2013, 23:19

Bericht door R.C.Grootveld » ma 23 jul 2012, 12:18

Ik sluit me bij Geerd aan...
Bij mij zitten boegschroef en ankerlier op de startaccu, de dikke kabel naar voren neem ik op de koop toe.
Mooiste zou inderdaad een apparte accu voor deze zijn, maar er zijn grenzen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Wat komt er op de startaccu?

Berichtdoor Jan Huibers » 17 Dec 2013, 23:20

Bericht door Jan Huibers » ma 23 jul 2012, 16:34

Ik ga met Hans mee, van mij mogen alle systemen plat gaan door gebrek. Maar ik wil ten allen tijde kunnen starten!!!

Een weekend zonder walstroom heb je gewoon weleens... Ik gebruik onbezorgt stroom waar ik zin heb... Tv, koelkast, verlichting waterkoker en de flessenwarmer voor de kleine... En het scheelt me niks dat de meter de hoek ingaat... Starten kan ik namelijk altijd om stroom te draaien eventueel..

Ik moet er toch niet aan denken dat ik midden in de Biesbosch op zondagavond erachter kom dat me startaccu ook perongeluk een btje leeg is..... En de volgende morgen moet ik om half 8 weer bij een leerling staan met de lesauto.. Pffff
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Wat komt er op de startaccu?

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 23:20

Bericht door vuuren1 » ma 23 jul 2012, 21:48

In geval van nood is een aparte startaccu een prima oplossing, echter is het niet zo best voor de service-accu's om die leeg te trekken.
Globaal gaat de levensduur van een accu achteruit als je meer dan 50% van de opgegeven capaciteit gebruikt.

Jan,
Jij zal een goeie klant worden van de acculeverancier en even daarna van de fysiotherapeut :lol:
Een goede batterij-monitor is dé ultieme oplossing om de boel in de gaten te houden en de accu's lang mee te laten gaan.

Vooral als je het servicenet echt gebruikt met bv. een compressor koelkast(je). De TV, de verlichting en korte tijd de omvormer gebruiken hakken er niet echt in.
Om de koelkast te compenseren zijn zonnenpanelen die (echt netto!) 35-40AH gemiddeld per etmaal leveren ook prima.
Zelf heb ik deze keer geen zonnenpanelen (vond ik niet mooi op deze boot).

Ondanks alles gaan wij standaard altijd voor een separate startaccu en een service accuset, de laatste voor in de boot en dicht bij de boegschroef.
Een eventuele omvormer (/lader / combi) van enige capaciteit komt daar ook.
Dan zijn de dikste kabels tussen motor(dynamo) en serviceset meestal maar 35 mm2.
Het scheiden en bijladen bij motorbedrijf is altijd automatisch zodat niemand daar over na hoeft te denken (zoals bij die domme 4-standen schakelaars).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Wat komt er op de startaccu?

Berichtdoor Jan Huibers » 17 Dec 2013, 23:20

Bericht door Jan Huibers » di 24 jul 2012, 00:25

Het is (bij mij) natuurlijk ook de wetenschap dat je wat er ook gebeurd of wat je ook gebruikt altijd kan starten en weg kan komen....

Enne.... Zo zwaar is zo'n accu nu ook weer niet zeg... Juiste manier van tillen heh!!! Heel belangrijk want als je dat niet goed doet kun je je nog verbeuren aan een autoaccu

Maar goed.... Varen doe je voor je rust.... En ik zou, en anderen met mij schat ik, niet rustig een weekend lang op accu's ergens liggen als ik wist dat de kans er maar was dat de startaccu plat zou kunnen gaan door stroomverbruik.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Wat komt er op de startaccu?

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 23:20

Bericht door vuuren1 » di 24 jul 2012, 19:38

De door jou genoemde mogelijkheid om eventueel nooit meer weg te komen is een reden om de startaccu altijd en volledig apart te houden van al het andere aan boord.
Neemt niet weg dat je de serviceset min of meer sloopt als je die plat trekt.

Die dingen gebeuren en heb ik bij een klant van ons ook wel gezien, die lag in de ochtend met de motor te draaien omdat hij de serviceset plat had getrokken.
In zo'n geval kon de beste man zijn serviceset weer opladen (en uiteraard altijd varen..)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Wat komt er op de startaccu?

Berichtdoor sater1957 » 17 Dec 2013, 23:21

Bericht door sater1957 » zo 21 okt 2012, 13:38

Ok, we gaan door. Dus alles van de motor op de startaccu.
Dus uiteraard ook het contact. Nu is momenteel de aansluiting van het contact vanaf de startmotor. Dus er loopt een dikke(nou ja, 16mm2) kabel naar de startmotor, en die wordt daar doorverbonden met een kabel naar het contact(denk ik, binnenkort weet ik het zeker).
In het kader van het opschonen wil ik de aansluiting naar het contact vanaf een distributie strip maken waarop ook de startmotor/dynamo, en het stop-relais zit.
Klinkt logischer. Maar wederom, zodra ik in de buurt van een motor kom wordt ik voorzichtig. Enige reden waarom de huidige aansluiting beter zou zijn?>

Hans
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten