Bericht door vuuren1 » ma 23 jul 2012, 21:48
In geval van nood is een aparte startaccu een prima oplossing, echter is het niet zo best voor de service-accu's om die leeg te trekken.
Globaal gaat de levensduur van een accu achteruit als je meer dan 50% van de opgegeven capaciteit gebruikt.
Jan,
Jij zal een goeie klant worden van de acculeverancier en even daarna van de fysiotherapeut
Een goede batterij-monitor is dé ultieme oplossing om de boel in de gaten te houden en de accu's lang mee te laten gaan.
Vooral als je het servicenet echt gebruikt met bv. een compressor koelkast(je). De TV, de verlichting en korte tijd de omvormer gebruiken hakken er niet echt in.
Om de koelkast te compenseren zijn zonnenpanelen die (echt netto!) 35-40AH gemiddeld per etmaal leveren ook prima.
Zelf heb ik deze keer geen zonnenpanelen (vond ik niet mooi op deze boot).
Ondanks alles gaan wij standaard altijd voor een separate startaccu en een service accuset, de laatste voor in de boot en dicht bij de boegschroef.
Een eventuele omvormer (/lader / combi) van enige capaciteit komt daar ook.
Dan zijn de dikste kabels tussen motor(dynamo) en serviceset meestal maar 35 mm2.
Het scheiden en bijladen bij motorbedrijf is altijd automatisch zodat niemand daar over na hoeft te denken (zoals bij die domme 4-standen schakelaars).