waar kan ik een Optima red top kopen in omgeving Amsterdam?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: waar kan ik een Optima red top kopen in omgeving Amsterd

Berichtdoor Stylerider » 17 Dec 2013, 23:12

Bericht door Stylerider » wo 03 okt 2012, 08:33

quichot schreef:
ADT in Dordt heeft ze zo ver ik weet op voorraad, maar ja dat kun je niet meer regio Amsterdam noemen. Maar als je haast hebt...
http://www.adtbv.nl/




Had ik van het weekend al geprobeerd. Kwam op de studer.nl site terecht, alles keurig ingevuld en besteld, op het knopje bevestigen gedrukt, en daarna gebeurde er helemaal niets. Daarna nog 10 keer geprobeerd, en daarna nog een paar keer met een andere browser, no luck. Ik denk dat ik maar gewoon een Gamma accu koop, gewoon op voorraad en scheelt me op de korte termijn nog een hoop geld ook.

Bas
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: waar kan ik een Optima red top kopen in omgeving Amsterd

Berichtdoor sinty » 17 Dec 2013, 23:12

Bericht door sinty » do 04 okt 2012, 11:03

http://link.marktplaats.nl/601570429

mischien is t iets ??
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: waar kan ik een Optima red top kopen in omgeving Amsterd

Berichtdoor Stylerider » 17 Dec 2013, 23:12

Bericht door Stylerider » do 04 okt 2012, 12:13

Sinty bedankt voor de link. Is wel een gok en best nog veel geld voor een tweedehands accu (nieuw 150 ex btw).
Ik heb uiteindelijk een red top besteld bij de Jachtservice van de haven in Monnickendam. Ik kan de accu zaterdag ophalen tegen dezelfde prijs als wanneer verstuurd via ADT/Studer of ietsje meer. Ik moest ze wel helemaal uitleggen om wat voor accu het gaat...

Ik denk dat Optima nog iets aan zijn marketing en verkoopapparaat moet doen.

Weet iemand trouwens of je deze accu continu aan een 30 watt zonnepaneel met regelaar mag hangen (de vorige accu (Delphi 65Ah) is daar waarschijnlijk aan overleden..)? Het paneeltje levert overdag zomaar bijna 1.5 A (gemeten).

Bas
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: waar kan ik een Optima red top kopen in omgeving Amsterd

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 23:13

Bericht door vuuren1 » do 04 okt 2012, 21:54

Bas,

Een accu zal nooit overlijden als hij aan een zonnepaneel met regelaar is gekoppeld..
Een goedwerkende spanningsregelaar zorgt er voor dat de accu geladen wordt en niet stuk gaat.

Een auto accu gaat immers ook niet stuk als je veel met de auto rijdt en de dynamo aldoor draait, die kan veel meer stroom leveren maar dat regelt de regelaar ook.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: waar kan ik een Optima red top kopen in omgeving Amsterd

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 23:13

Bericht door klaas » do 04 okt 2012, 22:05

ik heb daar eigelijk een ik wil eigelijk wel weten vraagje op stellen, als dat mag.
dus wat je zegt is dat de regelaar van de dynamo-altenator regeled dat de accu niet wordt overgeladen, waar gaat dan de geleverde energie heen.
als nl deze zelfde altenator niet op de accu aansluit sneuveld ie in de strijd, omdatie hij net als met de volle accu zijn stroom niet kwijt kan.
zal wel een regelaar en met weerstand te maken hebben, maar wellicht is er een andere uitleg.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: waar kan ik een Optima red top kopen in omgeving Amsterd

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 23:13

Bericht door vuuren1 » do 04 okt 2012, 22:28

Klaas,
Je schrift is onsamenhangend, probeer het morgen eens opnieuw...
Wel is vast te stellen dat je niets weet van een lader/dynamo en de werking daarvan.

Alvast iets om over na te denken:
Een 10 megawatt generator kan gewoon een 10 Watt lampje van stroom voorzien zonder dat het stuk gaat.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: waar kan ik een Optima red top kopen in omgeving Amsterd

Berichtdoor henkvd » 17 Dec 2013, 23:14

Bericht door henkvd » do 04 okt 2012, 23:08

Klaas een tip, de spanninsregelaar zorgt er voor dat de dynamo uiteindelijk bij een volle accu werkeloos meeloopt.
Bij een voller wordende accu heeft de dynamo steeds minder te doen, tot hij werkeloos meedraait.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: waar kan ik een Optima red top kopen in omgeving Amsterd

Berichtdoor Stylerider » 17 Dec 2013, 23:14

Bericht door Stylerider » vr 05 okt 2012, 06:37

henkvd schreef:
de spanninsregelaar zorgt er voor dat de dynamo uiteindelijk bij een volle accu werkeloos meeloopt.
Bij een voller wordende accu heeft de dynamo steeds minder te doen, tot hij werkeloos meedraait.




Ik denk dat daar het verschil zit met een zonnepaneel. Het paneel blijft gewoon vermogen leveren, de regelaar gaat dat niet zitten dissiperen wanneer de accu vol is. Volgens de spec. van de regelaar (Victron) wordt de spanning begrensd op 14.4V.
De Red Top mag volgens de specs druppelladen tot 13.8 V maximaal 1 ampere. Het is dus de vraag of dat goed gaat wanneer het paneeltje overdag 1.5A levert.

Een mogelijkheid waar ik aan zit te denken is om het paneel via de regelaar aan te sluiten op het diode blok zodat de stroom verdeeld wordt over meerdere accu's. Alleen is het dan de vraag of de accu's wel volgeladen worden vanwege de spanningsval.
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: waar kan ik een Optima red top kopen in omgeving Amsterd

Berichtdoor philip » 17 Dec 2013, 23:14

Bericht door philip » vr 05 okt 2012, 08:19

neem dan een (dure) verliesvrije FET-diodebrug. Dan heb je nauwelijks een spanningsval meer. Maar voor dat geld heb je ook een goede regelaar voor je paneel.

Regelaars voor zonnepanelen heb je in diverse sooorten, ook met nette 3 of 4 traps laad karakteristieken, net zoals een gewone acculader kun je die gewoon aangesloten laden. Zo'n regelaar gaat ook druppelen op een lagere spanning als de accu vol is.
philip
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 12:02
ligplaats:
info:

Re: waar kan ik een Optima red top kopen in omgeving Amsterd

Berichtdoor reijmerink » 17 Dec 2013, 23:14

Bericht door reijmerink » vr 05 okt 2012, 16:32

ha, accu,s laden met zonnecellen is poepie link! zonnecel regulateur fabrikanten hebben niks met iuwo... karakteristieken.Twee jaar terug op dit forum,nog iemand gehoord die zijn accu verbrandde in de italiaanse zon.....13,8 volt continue ..dus wel onder de gasspanning,dat wel..doet de plus anodiseren of zo..het spiegelbeeld van sulphateren..weg accu, grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten