Elektra met schakelaar in plus, waar dynamo/startmotor

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Elektra met schakelaar in plus, waar dynamo/startmotor

Berichtdoor sater1957 » 17 Dec 2013, 21:43

Bericht door sater1957 » do 20 sep 2012, 12:42

Momenteel is mijn scheepselektra voorzien van een massa schakelaar. Binnenkort overweeg ik een vrij forse verandering, waarbij ik onder andere van de massa schakelaar afwil, en een geschakelde plus wil.
Ik meen me te herinneren dat oa Hans van Vuuren hier een voorstander van was.
Op mijn startaccu zit momenteel de startmotor(inclusief dashboard) rechtstreeks, en de dynamo loopt via een MOSFET.
Die MOSFET wil ik vervangen door een Cyrix relais tussen start en service accu.
Ook wil ik nu een geschakelde plus.

Volgens mij moet ik dan de dynamo uitgang rechtstreeks op de plus van de startaccu zetten, en de startmotor aansluiten via de hoofdschakelaar.
Klopt dat, of mis ik iets belangrijks?
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Elektra met schakelaar in plus, waar dynamo/startmotor

Berichtdoor Rob Art » 17 Dec 2013, 21:43

Bericht door Rob Art » do 20 sep 2012, 18:11

Ik zou het je zelf niet te moeilijk maken en de hoofdschakelaar zo dicht bij de accu mogelijk te plaatsen. Dan kan je daar ook meteen de keuze maken of je hem in de plus of in de min wil hebben en je weet zeker (visueel) dat alles achter de hoofdschakelaar zit.
Ik wil je zeker adviseren de "mosfet" te laten zitten (als deze naar behoren fuctioneerd) ipv een Cyrix te plaatsen.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Elektra met schakelaar in plus, waar dynamo/startmotor

Berichtdoor reijmerink » 17 Dec 2013, 21:44

Bericht door reijmerink » do 20 sep 2012, 18:13

ha, een verliesarme mosfet vervangen door een cyrix relais snap ik ff niet..grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Elektra met schakelaar in plus, waar dynamo/startmotor

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 21:44

Bericht door vuuren1 » do 20 sep 2012, 20:41

Ik ben geen voorstander van de -min over de scheepsmassa- en daar zit de hoofdschakelaar meestal als massaschakelaar aangesloten.
Als de scheepsromp als min blijft bestaan maakt het weinig uit of je de massaschakelaar al dan niet laat zitten.
Daarnaast kan je plussen ook voorzien van een hoofdschakelaar, dat is handig om een bepaalde groep/set af te kunnen zetten als die groep problemen geeft. Verder zal alles behalve de schakelaar van de serviceset/gebruikers in de praktijk altijd aan blijven staan.

Antwoord op de vraag:
Dat kan en dan blijft de dynamo heel als je de hoofdschakelaar tijdens bedrijf af zet (zal nooit voorkomen),
Bij iedere nieuwe scheepsmotor gaat de laaddraad van de dynamo naar de startmotor aansluiting en daar komt dan de hoofdschakelaar voor te zitten.

Vraag:
Vanwaar al deze ingrepen?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Elektra met schakelaar in plus, waar dynamo/startmotor

Berichtdoor sater1957 » 17 Dec 2013, 21:44

Bericht door sater1957 » do 20 sep 2012, 22:42

Vanwaar deze ingrepen:

Ik ben van plan om een nieuwe installatie te maken met Victron Combi, en een flinke accu-set voorin.
Daar gaat dan ook de boegschroef op, die momenteel niet volledig correct is aangesloten(Te kleine schakelaar, te lange kabels).
Ook heb ik momenteel 3 aparte accu's, start, accessoire, en een voor zonnepanelen/koelkast.
Het werkt allemaal wel, maar ik wil het netter. Een startaccu, en een service set. Morgen heb ik een afspraak bij de stroomwinkel.nl jongens in Bodegraven.

Deze vraag was inderdaad bedoeld om te checken waarom ik twee dikke kabels van startaccu naar motor heb(startmotor/dashboard en dynamo).
Hans zegt dat die tegenwoordig worden gecombineerd achter de hoofdschakelaar. Dat leek me logisch, maar ik vroeg me gewoon af als ze niet gecombineerd zijn welke achter de schakelaar moet.
Ik ben redelijk op de hoogte van wat elektriciteit doet en kan, maar tegen de tijd dat ik bij een motor aankom wordt ik nerveus, want mijn kennis daar is sub-sub-expert.
Vandaar dat ik de dingen die mij logisch lijken even check.

Kan ik die twee kabels dus eventueel vervangen door een enkele, naar de motor, en daar doorverbinden tussen dynamo en startmotor?
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Elektra met schakelaar in plus, waar dynamo/startmotor

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 21:45

Bericht door vuuren1 » do 20 sep 2012, 23:11

Ja, zoals eerder geschreven is dat bijna - de standaard-.

Goed idee dat je de boel meer logisch wilt aansluiten en ook een goed idee om naar de Stroomwinkel te stappen.
Ik heb met de eigenaar ooit op rustige momenten tijdens een beurs gesproken en daar ben ik echt weer wijzer van geworden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten