dieselmotor aan, contact uit, kan dat kwaad?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

dieselmotor aan, contact uit, kan dat kwaad?

Berichtdoor reijmerink » 17 Dec 2013, 21:36

Bericht door reijmerink » ma 17 sep 2012, 15:26

als een dieselmotor draait en ..bij toeval..het contactslot uit gaat..is dat dan foute boel? defecte dynamo of zo, of gebeurt er niks? grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: dieselmotor aan, contact uit, kan dat kwaad?

Berichtdoor Rob Art » 17 Dec 2013, 21:37

Bericht door Rob Art » ma 17 sep 2012, 16:29

reijmerink schreef:
als een dieselmotor draait en ..bij toeval..het contactslot uit gaat..is dat dan foute boel? defecte dynamo of zo, of gebeurt er niks? grtn reijmerink



Hangt een beetje van het type motor af wat er gebeuren kan.
Bij mij gaat de elektrische brandstof pomp dan uit, maar ook zal de alarmering niet meer functioneren. Het is dus heel belangrijk dat je je contact aan laat.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: dieselmotor aan, contact uit, kan dat kwaad?

Berichtdoor Bejakruiser » 17 Dec 2013, 21:37

Bericht door Bejakruiser » ma 17 sep 2012, 16:57

En zoals je zelf al dacht is het voor de dynamo inderdaad ook niet goed.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: dieselmotor aan, contact uit, kan dat kwaad?

Berichtdoor quichot » 17 Dec 2013, 21:37

Bericht door quichot » ma 17 sep 2012, 17:30

Bij oudere type motoren maakt het volgens mij niet uit. Ik vergeet 's morgens nog wel eens een van beide stuurhutdeurtjes van slot te draaien (sleutels zitten samen met de contactsleutel aan één ring). Dan moet ik het contact uitzetten om de sleutelbos te kunnen bevrijden. Het enig zichtbare effect is dat ik de oliedruk niet meer kan aflezen. De dynamo lijdt daar niet onder, zover ik kan nagaan, want die blijft het gewoon doen. Nu heb ik nog een ouderwetse Bosch gelijkstroomdynamo, misschien maakt dat verschil.
En als m'n deurtje van slot is dan zet ik gewoon het contact weer aan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: dieselmotor aan, contact uit, kan dat kwaad?

Berichtdoor reijmerink » 17 Dec 2013, 21:37

Bericht door reijmerink » wo 19 sep 2012, 17:56

ha, heb deze vraag ook gesteld op mijn zeilersforum...niet te verwarren met zeilen/forum......als de D+ NIET via het startslot gaat is er geen schade. Het kan zijn dat bij oude Dynastarts de d+ wel via het startslot gaat en dan blaas je hem op bij uitschakelen. doe er je inzicht mee..grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: dieselmotor aan, contact uit, kan dat kwaad?

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 21:38

Bericht door vuuren1 » wo 19 sep 2012, 19:03

Bij een wisselstroomdynamo zit de d+ altijd via het contactslot omdat daar het controlelampje aan zit.
Als je de d+ spanningsloos maakt door het contact uit te zetten gaat de dynamo nooit stuk.

Een dynamo gaat alleen stuk als je de B+ ontkoppelt (door bv. de hoofdschakelaar af te zetten als de motor draait), dan loopt de spanning zodanig hoog op dat de diodes stuk kunnen gaan.
(bij moderne dynamo's zijn er die dan ook nog niet stuk gaan omdat er diodes in zitten die wel een hoge spanning aankunnen).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: dieselmotor aan, contact uit, kan dat kwaad?

Berichtdoor Bejakruiser » 17 Dec 2013, 21:38

Bericht door Bejakruiser » wo 19 sep 2012, 19:22

Je hebt helemaal gelijk Hans, ik had de vraag niet goed gelezen. Mijn excuses.... :oops:
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: dieselmotor aan, contact uit, kan dat kwaad?

Berichtdoor reijmerink » 17 Dec 2013, 21:38

Bericht door reijmerink » wo 19 sep 2012, 20:31

he hans, toch een profi forum hier..d + plus, lampje etc...geeft niet al hij toch al draait..B plus., of laten we zeggen de vaste verbinding tussen alternator en de accu..dat is het hem, grtn frits reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: dieselmotor aan, contact uit, kan dat kwaad?

Berichtdoor reijmerink » 17 Dec 2013, 21:39

Bericht door reijmerink » do 20 sep 2012, 14:05

lui, ik fantaseer nog wat verder. Een alternator gaat niet stuk als hij zijn spanning niet kwijt kan..hij draait idle..het probleem met draaiende alternator uitschakelenn is dat de diodes de teruglag spanning bij acuut uitschakelen niet aan kunnnen. Bij relais heb je blusdiodes, een blusdiode over een diode zetten is uiteraard onzin..maar zou je niet met een supersnelle zenerdiode iets kunnen bedenken....is maar een fantasie, maar wie weet..grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: dieselmotor aan, contact uit, kan dat kwaad?

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 21:39

Bericht door vuuren1 » do 20 sep 2012, 20:22

reijmerink schreef:
lui, ik fantaseer nog wat verder. Een alternator gaat niet stuk als hij zijn spanning niet kwijt kan..hij draait idle..het probleem met draaiende alternator uitschakelenn is dat de diodes de teruglag spanning bij acuut uitschakelen niet aan kunnnen. Bij relais heb je blusdiodes, een blusdiode over een diode zetten is uiteraard onzin..maar zou je niet met een supersnelle zenerdiode iets kunnen bedenken....is maar een fantasie, maar wie weet..grtn reijmerink




Bij afschakelen draait de dynamo niet -idle- maar de uitgang/regelaar ziet -nul volt- en dan geeft de regelaar -vol gas- waardoor de spanning oploopt.

Men kiest dan gewoon voor diodes die de piekspanning wel aankunnen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten