Gasloos

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Gasloos

Berichtdoor Lotte » 23 Okt 2022, 11:35

Het gas is uit onze boot.

Stroomvoorziening:
Service: 24V 140ah.
Start 12V 70ah
Boegschroef 90 kgf, 24V 105ah, via Cyrix aan 24V dynamo, walstroom, zonnepanelen.
In serie 2x 100W zonnepanelen
Multiplus 24/800
Victron smartshunt.
Dynamo 12 en 24V

Op deze wijze draai ik een 230v koelkast, toilet, waterpomp, verlichting en laders enz. Dit resulteert in een accu-leegloop van 14ah (shuntcontrole ‘s-morgens90%) Dat vindt dan hoofdzakelijk ‘s-avonds plaats als er niet meer geladen wordt door de solarset en geen walstroom voorhanden. Rond 12.00 uur is de boel weer opgeladen door de solarset.
Koken deden we op een campingaz setje. Ook niet echt veilig.

We willen nu elektrisch (inductie) koken. 2 pitten 1 fase 2x 1400 w met boost van 2100 watt.

Ik heb de keuze:

Multiplus 24/3000 of 5000 op bestaande 24/140 accugroep. Er van uitgaande dat je de inductie-kookplaat kort (30min) gebruikt op een middenstand. Kan ik mijn accu’s tot 50% ontladen?

Of: Accugroep opwaarderen naar 4x230 ah, dus 24V 460ah en een multiplus

Of: Een aggregaat van ? KWh? Makkelijk inzetbaar? Veel overlast? Hoge aanschafprijs.

Ben benieuwd wat de meningen zijn.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Gasloos

Berichtdoor henkvd » 23 Okt 2022, 12:02

Met je huidige accu capaciteit ga je er in ieder geval niet komen om er een half uur op te draaien.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Gasloos

Berichtdoor Wolf1 » 23 Okt 2022, 12:46

Je bent dus niet van het gas af, het zit in een andere fles ?
Het gaat het zo ook niet worden, om te koken en bakken is alles te klein !
En met de huidige diesel prijzen kun je voor dat geld wat je allemaal uit te geven hebt om je piepers niet op gas te koken, beter een elektrische fiets kopen, voor het frietkot !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Gasloos

Berichtdoor Yep » 23 Okt 2022, 13:10

Professor Dr Wolff komt niet met ideeën en Henk heeft gelijk.

Ik zou de accucapaciteit verdubbelen en een Multi/Quattro 5000 plaatsen.
Dan kun je prima, en zeker op 2 pitten, koken op inductie.
En met de 5000 kun je feitelijk alles aan, ook toekomstige uitbreidingen.
En misschien kun je de PV capaciteit nog een beetje opkrikken.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Gasloos

Berichtdoor heuvels » 23 Okt 2022, 13:54

Ik zou het maar bij campingaz houden, en dan een mooi gaskomfoor aanschaffen. Met een 907 gasfles doe ik ruim een maand, voor koken warmwater en koffiezetten. En ik heb twee van die flessen dus zit nooit zonder.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Gasloos

Berichtdoor Lotte » 23 Okt 2022, 14:30

heuvels schreef:Ik zou het maar bij campingaz houden, en dan een mooi gaskomfoor aanschaffen. Met een 907 gasfles doe ik ruim een maand, voor koken warmwater en koffiezetten. En ik heb twee van die flessen dus zit nooit zonder.



Staat die 907 dan in je boot of zo? ik heb geen gasbun meer. Wij hadden een 907 met gaskomfoor. werkt perfect, zei het dat die 907 onder mijn gangboord stond in het keukenkastje. Iedere dag checken met zo'n gaslek flesje. Maar ja, wil eigenlijk zonder gas. Dat een alternatief duur is, weet ik ook. En dat bijna alles te klein is, ja ook dat weet ik. Maar ja, niet iedereen heeft alles groot, toch Wolff?
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Gasloos

Berichtdoor heuvels » 23 Okt 2022, 14:44

Gasflesje staat in de kuip onder de achterbank. Met een ventilatierooster naar buiten. Elke avond na laatste bakkie koffie draai ik voor de zekerheid de gaskraan op de fles dicht. Echte gevaren heb je pas met een koelkast die 24/7 aan staat. Gasslang loopt helemaal binnendoor zonder weer en wind, wordt elk jaar gecontroleerd op uitdroging en barstjes.
Voordeel van campingaz is dat ze handzaam zijn en overal om te ruilen, nadeel is dat ze niet goedkoop zijn, de laatste kostte me 32 euro of zoiets.
De laatste jaren liggen we ruim een maand in Groet, zonder walstroom maar meestal ruim voldoende zonenergie.
De reserve gasfles gebruiken we regelmatig buiten voor een gourmetstel op gas.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Gasloos

Berichtdoor kajoe » 23 Okt 2022, 17:22

ik hou het gewoon bij mijn BP flessen lekker ligt en verstook per jaar nog niet een fles leeg ,waar wij vroeger minstens 2/3 shell flessen in de week verstookten .
dit heb ik en die enorme kosten maken om alles op Electra te doen is voor mij niet weg gelegd die ene fles weegt niet op tegen de kosten van het veranderen heet water hebben we l via de motor fikse boiler en onderweg barbecueën we vrij geregeld en als extra nog een camping gas brander die we ook aan dek gebruiken ,
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Gasloos

Berichtdoor Solita74 » 23 Okt 2022, 20:44

Als je van het gas af wil voor de veiligheid dan zou ik een spiritus toestel nemen en daar zijn prachtige toestellen in te koop het is even wennen maar het werkt fantasties en veilig je heb ze zelf op diesel .op 230 volt via de omvormer dat ga je accu’ kosten ik vind de accu’s de zwakste schakel op een boot ligt ook een beetje aan de prijs maar je moet er altijd voor zorgen en kontroleren en de aanschaf is in totaal duur. Sucses!
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Gasloos

Berichtdoor Solita74 » 23 Okt 2022, 21:02

[quote="heuvels"]Gasflesje staat in de kuip onder de achterbank. Met een ventilatierooster naar buiten. Elke avond na laatste bakkie koffie draai ik voor de zekerheid de gaskraan op de fles dicht. Echte gevaren heb je pas met een koelkast die 24/7 aan staat. Gasslang loopt helemaal binnendoor zonder weer en wind, wordt elk jaar gecontroleerd op uitdroging en barstjes.

Gas slang mag maar een bepaalde lengte hebben aan boord van een schip. Let op de meeste ongelukken aan boord van jachtjes gebeurd door gas!
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten