Dynamo laad niet bij

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Dynamo laad niet bij

Berichtdoor ..... » 17 Dec 2013, 21:05

Bericht door volvero » zo 09 sep 2012, 22:46

Beste mensen ,
IK heb een dynamo van 95 amp op een volvo penta 32md ( 6 cylinders geplaats ) en hij laad niet op !.
de generator /control lampje blijft branden en de spanning van de generator gaat niet verder dan 12,6 met de motor aan rpm 2000 . ik dacht dat de dynamo defect zou zijn dus : terug gebracht naar de dealer en op de testbank gecontroleerd .PERFECT spanning 14,2 en hij laad 80 amp . ik heb hem weer gemonteerd en de B+ kabel vanaf de staartmotor tot aan de generator nagekeken geen draadbreuk of zo . zekeringen in de kastje waren ook ok . Heeft iemand wat tips voor me ? wat moet ik nog testen ? ik heb alle punten van massa schoongemaakt , geschuurd voor een goede massacontact .
Alvast bedankt .
Grt Volvero ;)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Dynamo laad niet bij

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 21:06

Bericht door vuuren1 » zo 09 sep 2012, 23:12

Als dit een andere dynamo is dan eerder op de motor zat kan het controlelampje van een verkeerd wattage zijn waardoor de dynamo niet begint met laden.
Vaak gaan ze dan toch aan de gang als je de motor even veel toeren laat maken, dan is het het lampje.
Wat ook vaker voorkomt bij deze oude motoren is dat de bedrading etc. problemen gaat geven.

Vertel:
- Is dit een andere dynamo die er nu voor het eerst op zit?
- Is de spanningsregelaar in deze dynamo ingebouwd?
- Hoe was dat bij de vorige?
- Wat bedoel je met zekeringen in een kastje? Een dynamo is niet gezekerd.

Het motorpaneel zal wel gezekerd zijn maar kennelijk brand het dynamolampje, dan is dat in orde (mits alles goed is aangesloten).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Dynamo laad niet bij

Berichtdoor Rob Art » 17 Dec 2013, 21:06

Bericht door Rob Art » ma 10 sep 2012, 17:17

Ik zou ook maar eens kijken in de hoek van het laadstroom controle lampje, zit deze niet toevallig op de W aangesloten ipv de D+?
Wat voor type dynamo heb je?
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Dynamo laad niet bij

Berichtdoor ..... » 17 Dec 2013, 21:06

Bericht door volvero » di 11 sep 2012, 22:09

Hoi ik ben er weer , bedankt voor jullie reacties , ik ben achtergekomen wat er aan de hand was !.. geen goede massa op de dynamo . hij laad nu weer bij , maar op het dasboard gaat helemaal niet goed . Het lampje van de dynamo blijf continu branden ?...en als ik gas geef gaat de temperatuurmeter volop op de rood max ... en de gloeilampje gaat ook continu branden en de toerentellerwijzer gaat terug en blijft hangen .ik geloof dat ik een probleem met de bekabeling op het dashboard heb . Graag tips hoe ik het probleem kan aanpakken !!....

De vorige dynamo zou ong 55 amp geweest zijn .
De nieuwe dynamo is 95 amp ( geen merk het is een imitatie wel nieuw met een jaar garantie gekocht bij een speciaal bedrijf die alleen dynamo,s en staartmotoren maakt ( staartservice in zaandam )

dynamo gemeten hij gaaf 13,8 en bij meer toeren iets boven de 14 ..


Grt , Volvero .
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Dynamo laad niet bij

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 21:07

Bericht door vuuren1 » di 11 sep 2012, 23:02

Ik heb al eerder genoemd dat de bedrading bij dit soort oude motoren storingen zal geven.
Los daarvan is het toch vreemd dat nu ineens alles in de war is. Hier is nog meer loos.
Slechte contacten, oxidatie, kabelbreuken etc. komen met de tijd.

Een renovatie van het elektrische systeem ligt voor de hand.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten