klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 20:12

Bericht door vuuren1 » wo 15 aug 2012, 23:53

Oke, herkansing.

Koelkastje: 12V 70Wtt en 0,55A klopt niet en kan niet kloppen als je kunt rekenen.
Je haalt de dingen door elkaar; Misschien is het een 12V/220V koelkastje?
Dan is de 0.55A nog nergens thuis te brengen, ofwel het past niet bij je gegevens.
Op 12V zal die koelkast tussen de 7 en 9 A opnemen, dan kan je aannemen.

Optima is erg leuk voor veel stroom in korte tijd en als je geld teveel hebt ook voor serviceaccu toepassingen.
AGM is ongeveer hetzelfde en kan prima samen met Optima op 1 dynamo/lader.
(Een Victron multi geeft aan de startaccu overigens maar een klein beetje lading omdat de serviceuitgang belangrijker is)

Als je meer concreet bent krijg je ook betere antwoorden.
Zoals de gegevens van die koelkast niet kunnen kloppen, lees het typeplaatje of de handleiding eens goed door voordat je foute gegevens plaatst.
Ondanks je verhaal van nu heb je in een eerder verhaal verteld dat je de accu's plat had getrokken.

En waarom de fan blijft draaien heb ik wel uitgelegd:
De ventilator van een Multi draait als de lader en/of de omvormer moet werken (of heeft gewerkt). Die mag je niet uitschakelen door de spanning er af te halen, dan sloop je het apparaat.
Die fan draait niet zomaar, of het apparaat moet een defect hebben.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 20:13

Bericht door klaas » do 16 aug 2012, 07:39

de gevens op het koelkastje Hans
en sorry ik verek van de rugpijn, heb hem zwaar verdraaid, dus heb het gister zelf gedaan/ gekeken en ze plakken die stickers altijd lekker aan de onder zeide maar nu heeft mijn zoon even gekeken en voor gelezen.
model cr-40A
prI 220/240 V 50HZ
SEC 12 V -0.55 A
70 W

ik maak uit je verhaal op dat ik dus met beide soorten accu AMG en Optima geen goede service accu set heb.
mag ik ook kort door de bocht stellen dat ik voor nu even gered ben, maar dat dit geen devinitive oplossing is.
dat mijn tekening ook in jou volgorde klopt, je steld alleen dat de combi van 45 amp AMG en de 75 apm accu welke nu als service in gebruik zijn bij leeglopen gaan overlopen op elkaar. Ik begrijp hier ook uit dat ik dat dus moet voorkomen.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 20:13

Bericht door vuuren1 » do 16 aug 2012, 23:13

De koekastgegevens staan door elkaar en deugen niet.

Het is een Chinees ding en dit zouden de specificaties moeten zijn:
Technische specificaties
Voltage: 230V AC
Verbruik: 70 Watt
Koelsysteem: Thermo-elektrisch
Max koelen: 20°C onder omgevingstemperatuur

Het is een koelkast met een Peltier element wat 70 watt vraagt.
Dat is direct op 12V ongeveer 6 Ampere.
Via de omvormer mag je er 1,5-2 Amp. bij optellen.


Wat je nu over AGM en optima schrijft snap ik niet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 20:14

Bericht door klaas » vr 17 aug 2012, 04:12

tja, meer kan ik ik ook niet van het plaatje maken, en moet mijn zoon geloven, kan echt niet ff zo krom.
maar oke, zijn gebruik is dus voor mij incl omvormer 8 amp.
als enig groot verbruiker valt dat dus nog mee.


dat van die accu heb ik bergepen AMG en Optima in je pbtje dus die kan hier vervallen.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor reijmerink » 17 Dec 2013, 20:14

Bericht door reijmerink » vr 17 aug 2012, 12:49

Klaas, waarom doe je zo ingewikkeld met een koelkastje en 7 kinderen op vakantie( en niet elke dag in een resto veronderstel ik)? Als noord holland kopper..tig kisten verse groente en aardappelen , zo van het land, in kistjes in het vooronder onder een deken.bier buitenboord of in natte dweilen.vlees? ach kom.. een weekje vegatarisch met soja..kan ook. maar weer ontopic..Peltier elementen, goedkoop, maar vreten stroom..heb op mijn zeilboot ook zoiets..geen sprake van dat ik die via accu,s laat draaien en jij hebt zelfs een motorboot die de hele dag dynamostroom levert...Mijn oplossing..om 16 uur aan de wal op walstroom om 10 uur weg en los..je staat versteld hoe koud hij nog is om 17 uur....Niet altijd walstroom..globaal over de duim heb ik berekend dat met 115 ah(45+70) je een uurtje of 6 a7 stroom kunt trekken..daarna SLOOP je de accu,s ..Nog een tip..alles er ineens uithalen en niet biertje voor biertje en wellicht nog wat verder isoleren....grtn frits reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor henkvd » 17 Dec 2013, 20:14

Bericht door henkvd » vr 17 aug 2012, 13:10

Eigenlijk is je schuit het meest veilige schip om eventueel gas te gebruiken voor je koelkast, meer open kun je ze niet krijgen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor reijmerink » 17 Dec 2013, 20:15

Bericht door reijmerink » vr 17 aug 2012, 14:08

dat lijkt me een goed idee.als de Ts niet de gasslangen van tuinslang maakt...maar dat is een grapje....grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 20:15

Bericht door vuuren1 » vr 17 aug 2012, 21:36

Een nadeel van een gaskoelkastje in een open boot is de wind die het vlammetje uitblaast 8-)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 20:15

Bericht door klaas » za 18 aug 2012, 08:26

reijmerink schreef:
Klaas, waarom doe je zo ingewikkeld met een koelkastje en 7 kinderen op vakantie( en niet elke dag in een resto veronderstel ik)? Als noord holland kopper..tig kisten verse groente en aardappelen , zo van het land, in kistjes in het vooronder onder een deken.bier buitenboord of in natte dweilen.vlees? ach kom.. een weekje vegatarisch met soja..kan ook. maar weer ontopic..Peltier elementen, goedkoop, maar vreten stroom..heb op mijn zeilboot ook zoiets..geen sprake van dat ik die via accu,s laat draaien en jij hebt zelfs een motorboot die de hele dag dynamostroom levert...Mijn oplossing..om 16 uur aan de wal op walstroom om 10 uur weg en los..je staat versteld hoe koud hij nog is om 17 uur....Niet altijd walstroom..globaal over de duim heb ik berekend dat met 115 ah(45+70) je een uurtje of 6 a7 stroom kunt trekken..daarna SLOOP je de accu,s ..Nog een tip..alles er ineens uithalen en niet biertje voor biertje en wellicht nog wat verder isoleren....grtn frits reijmerink


Tja en dan alles wat 7 kinderen mee slepen maar als je zolang met een accu kan ben ik veilig bezig,, ik doe max een uurtje
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 20:16

Bericht door vuuren1 » za 18 aug 2012, 20:43

Klaas het wordt een heel lang verhaal en eerder schreef je dat de accu's leeg getrokken waren.
Vandaar al die reacties die je dan krijgt over stroomgebruik, accucapaciteit en het slopen van accu's.

Inmiddels heb je het over een uurtje accugebruik.

Kennelijk ben je er nu wel uit en kan het topic op slot voordat het voor lezers te rommelig en onduidelijk wordt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten