klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor henkvd » 17 Dec 2013, 20:06

Bericht door henkvd » di 14 aug 2012, 05:52

Het is een creatieve oplossing zonder gevolgen.

Je Vetus schakelaar bepaalt of je services accu's geladen worden door de dynamo.
Je start accu hangt altijd aan de dynamo ongeacht de stand van de schakelaar


Je hebt dus 2 mogelijkheden van laden via de dynamo:

laden startaccu ongeacht de stand van de Vetus schakelaar.
Laden van start en service accu's door de dynamo als de Vetus in de juiste stand staat.

Tevens 2 mogelijkheden van laden via de Victron:
De services accu's worden altijd geladen door de victron ongeacht de stand van de Vetus
De start accu en service accu's laden als de Vetus in de juiste standstaat

Dat alle mits de + verbindingen itst het schema ook echt aan elkaar zitten, uit je verhaal blijkt dit zo te zijn.
De capaciteit van de service accu's moet nog wel goed zijn anders draait je koelkast geen 2 dagen op de service accu's

Ik mis alleen de "massa onderbreker"die in je eerdere beschrijving in mijn beleving ergens in de plus lijn naar de dynamo zat.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 20:07

Bericht door klaas » di 14 aug 2012, 07:50

nogmaals en nu groter

Afbeelding

uiteraard heb de start accu ook geaard aan de schuit, anders heb je geen start cirkel.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 20:10

Bericht door klaas » di 14 aug 2012, 09:40

oke, dus dit is een veilige oplossing Henk.
fijn om te weten dat ik de aansluiting dus wel goed/veilig heb gedaan, ondanks Hans zijn zorgen. Welke ik ook zeer waardeer.
Het enigste is dus de accu´zijn waarschijnlijk niet van gelijke datum, maar doen het bijde wel goed en bijten elkaar niet, en samen leveren ze toch bijna 2 dagen stroom zonder te laden aan diverse gebruikers. Was overigens ook duidelijk te horen dat de motor ineens de 2 service accu´s mee werden geladen. de motor ging meteen iets zwaarder lopen, en ook meteen mooier kwa geluid. Had er ook zoals ik eerder al melde veel te licht werk aan en had stationair een zeer hoog toerental.
zijn ook niet van gelijke merk, wat ook weer beter is, weet ik, maar dat heb ik ff niet, maar dat komt ook goed.
blijft de vraag waarom blijft de koelvin draaien van de victron terwijl alles op off staat de vetus de victron 12 volt net en 220 net.
ik denk dat ik er toch maar een stroomonderbreker tussen zet zodat ik dan de circel kan door breken.
of is er een ander manier welke er voor zorgd dat het beter verloopt, sta ik uiteraard voor open.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 20:10

Bericht door klaas » di 14 aug 2012, 14:06

net even nageken ook niet van gelijke Ah de gene van mij is 45 Ah, en die van sinty 75.
wat zijn de grootste problemen die ik kan verwachten op kort termijn, volgende maand zal ik kijken opf ik dat kan gelijk stellen.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 20:10

Bericht door vuuren1 » di 14 aug 2012, 19:45

Klaas,
Twee accu's van verschillende capaciteit en leeftijd hebben ieder een andere inwendige weerstand.
Door dat verschil gaat er een onderlinge stroom lopen en trekken ze elkaar uiteindelijk leeg.

Een klemspanning van 9,5 volt is slopend voor accu's (zeker voor alles wat geen AGM of Optima is).
Bij 10,8V is een loodaccu geheel ontladen..
Die twee dagen op de serviceset draaien lijkt leuk maar dan zit je waarschijnlijk zwaar onder de 50% ontlading.

De ventilator van een Multi draait als de lader en/of de omvormer moet werken (of heeft gewerkt). Die mag je niet uitschakelen door de spanning er af te halen, dan sloop je het apparaat.
Die fan draait niet zomaar, of het apparaat moet een defect hebben.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 20:11

Bericht door klaas » di 14 aug 2012, 20:18

Oke hans bedankt voor je uitleg, hou eigelijk gewoon in dat ik straks in het voorjaar twee gelijke nieuwe accu´s moet gaan plaatsen. watvoor adviseer je als goede service accu.
Voor nu draait het en laat ik het even zo, we gaan komend weekend, ze voorspellen maar 30 graden, er toch weer opuit en ik schat in dat ze dat wel volhouden.
Woensdag avond bij geen groente bestelling steken we af en gaan nu echt voor robbenoordbos. Dus wie er toevallig in slootdorp of middenmeer ligt als er een schuit voorbijkomt, that´s me en the family.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 20:11

Bericht door vuuren1 » di 14 aug 2012, 20:49

Klaas,

Eerst is het belangrijk om te weten wat je gemiddeld dagelijks stroomverbruik is en hoe lang je gemiddeld van de serviceset gebruik maakt voordat het weer helemaal wordt opgeladen.
Met een elektrisch koelkastje (compressor) kom je aan 40 Ah per etmaal, of heb je een ander soort koelkast? En wat gebruik je nog meer?

De betere accu's zijn meteen de duurdere en dan kom je op (merkaccu's) AGM of Gel uit (Gel als je er geen boegschroef op zet).
Een goedkopere oplossing is lood-calcium (de zgn. onderhoudsvrije accu's met het oogje).
Bij bv. AGM is de levensduur optimaal als je niet verder ontlaadt dan 45-50%, bij lood calcium zou ik 40% aanhouden.
(om dat te weten te komen is een battery-monitor onmisbaar)

De Victron lader moet je ook instellen op het accutype om de boel heel te houden en optimaal op te laden.
Alle accu's moeten van hetzelfde soort zijn en de motordynamo moet bij voorkeur ook de juiste laadspanning geven anders komen de accu's nooit vol.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 20:11

Bericht door klaas » di 14 aug 2012, 22:04

henk,
ik gebruik de service set alleen voor de weekenden die we weg zijn en dan laad hij de heletijd vanaf de motor of niet.
dan gaat de spanning er in de nacht gewoon uit, de koelkast houd het wel even koel zolang we slapen en de deur gewoon dicht blijft.
verder wordt er tijdens het varen de diverse batarijen opgeladen en gaat er dit weekend ook een koffiesettetje bij op. verder bij dagelijks gebruik is het alleen een telefoon of laptop welke wordt geladen verder niet.
maar zoals ik al aangaf de lader geeft 70 ah dus zal ik van het voorjaar gaan kijken naar goede accu´s. de nazomer, herfst en winter moeten deze het maar ff doen.
ben allang blij dat ik de bedrading toch goed heb zitten, tis ok erg lastig uitleggen en in woorden omzetten wat je heb gedaan.
maar een tekening maakt dan een hoop duidelijk.

toevoeging, ik antwoorde op Hans.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 20:12

Bericht door vuuren1 » di 14 aug 2012, 22:14

Klaas,
Ik stel gerichte vragen en je reageert daar niet op.
Ik blijf niet aan de gang met energie steken in iemand die er niks mee doet.
Je mag reageren maar ik ga op dit onderwerp niet meer in, ik heb wel wat beters te doen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 20:12

Bericht door klaas » di 14 aug 2012, 23:17

Hans, ik gaf je ook antwoorden,
op de vraag hoelang ik de set gebruik, meld ik je dat ik voornamelijk varend de set gebruik en na aan leggen en de motor uit, mis nog een uurtje.
dan haal ik de spasnning van alles af.
in feite ontlaad ik de accu dus totaal niet of iets en blijf ik laden tijdens gebruik. of max een uurtje niet, dan trek ik dus gebruik ik dus het koelkastje als enige
had al vermeld dat ik een camping koelkastje gebruik 12 volt 70 watt en 0.55 amp.
die staat voornamelijk aan als de motor dus draait en een heel enkele keer een uurtje zonder motor, en dus laden.
daarbij alleen een koffie setertje ook camping, kan ik nu ff niet komen, sorry hans maar ik heb zwaar mijn rug verdaaid en kan momenteel allen met veel pijn mij verplaatsen of overeind dus weet ik nog ff niet, maar zal ook niet veel vragen vermoed ik en staat max een 30 minuten aan in totaal.
en dus wat laders welke voonamelijk aanstaan tijdens het varen, dus niet aan de accu trekken.
daarbij geef ik aan dat ik je advies ga opvolgen qua accu´s en wellicht worden het dan of optima´s of AMG.
zelf denk ik aan Optima´s daar dat ook mijn start accu is.
Jammer dat jij het zo interpeteerd. ik doe wel degelijk wel iets met jou adviezen.

daarbij krijg ik niet echt antwoord waarom de victron nu nog nadat de motor 4 uur gelden uitging en er nu totaal geen gebruikers aangesloten zijn toch maar blijft koelen en dus stroom verbruikt.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten