klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 17:20

Bericht door klaas » zo 05 aug 2012, 19:15

ik heb een mooie grote vetus switchknop verkregen van Sinty om of de start accu of de service accu of beiden te kunnen laden vanaf de altenator.
voor ik uitgebreide studie ga doen is mij ooit geleerd dat je met veel zaken simpel moet denken en stromen moet volgen.
bij deze, klopt mijn gedachte? ze is simpel.

op plek 1 doe ik de startaccu plus verbinden rechtstreeks aan de accu. op plek 2 doe ik beide service accu´s ook rechtstreeks.
op plek waar geen nummer achter zit onder off stand sluit ik de dynamo aan als zijn de voeding vanaf de dynamo naar de acu's.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 17:20

Bericht door vuuren1 » zo 05 aug 2012, 19:29

Heel verstandig om simpel te denken.
En daardoor zou ik nooit zo'n omslachtige schakelaar aan boord willen hebben waarbij je met allemaal dikke kabels naartoe moet en voortdurend moet nadenken in welke stand hij gezet moet worden.
Véél eenvoudiger en volautomatisch werkt een koppelrelais.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 17:21

Bericht door klaas » zo 05 aug 2012, 20:15

tja, maar ik wil het wel erg simpel houden Hans en toch wat extra luxe ;) .
en zo blijft toch weer net niet interesant genoeg voor mensen welke spullen willen lenen, en dat nadenken valt op zich wel mee hoor.
ging mij alleen om de aansluit volgorde en meer niet. als ik het echt mooi en lux zou willen zou ik dat al niet meer in een schuit doen maar in een mooi motorjacht of beurtvaarder.
maar de kern van mijn vraag was klopt wat ik zeg. :D
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor henkvd » 17 Dec 2013, 17:21

Bericht door henkvd » zo 05 aug 2012, 20:19

Je gedachte klopt wel echter die verrekte off stand maakt deze manier van schakelen niet populair, naar mijn mening geen goede manier om de accu te schakelen, deze schakelaar alleen gebruiken voor de verbruikers, niet om een dynamo als laad verdeler, in de off stand kan deze je een dynamo kosten.

Ik zou de schakelaar niet gebruiken en te koop aanbieden.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 17:21

Bericht door vuuren1 » zo 05 aug 2012, 21:13

Klaas,
Een relais is veel goedkoper, zelfs als je de Vetus schakelaar hebt gekregen.
Ten eerste heb je minder dikke bedrading nodig en heb je minder verliezen.
En daarnaast ga ik met Henk mee dat het Vetus ding toch erg duur kan worden als je de schakelaar in de uit stand zet of er zelfs doorheen schakelt!
En met een relais heb je volledige duidelijkheid: De startaccu kan nooit voor het boordnet worden gebruikt en die blijft vol (ook al sheb je de serviceset leeg).

Als ik luxe zou bedoelen dan zou ik een MOS fet scheider adviseren ipv een relais van 10-15 euro...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor MartinV » 17 Dec 2013, 17:22

Bericht door MartinV » ma 06 aug 2012, 08:14

Als ik luxe zou bedoelen dan zou ik een MOS fet scheider adviseren ipv een relais van 10-15 euro...



En ook die is tegenwoordig goedkoper te krijgen dan zo'n Vetus schakelaar. Zelf pas ik eigenlijk alleen maar een Mosfet brug toe. Het is gewoon beter voor je accu's.
Scheidingsrelais ben ik ook zeker niet weg van. Je krijgt onvoorspelbare stromen lopen tussen je accu's als een accu wat verder ontladen is en de andere helemaal vol.
Nog enger wordt het, zoals ik laatst tegenkwam, een "autorelais" die 2 accupakketten(2x100ah+2x220ah) koppelde op het moment dat je het contactslot op contact zet..

Martin
Gebruikers-avatar
MartinV
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 18:44
Woonplaats: Gytsjerk
ligplaats: Gytsjerk
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 17:22

Bericht door klaas » ma 06 aug 2012, 08:31

tja, ik heb nu eenmaal voor de schuit dit ding en ik ga deze toch wel gebruiken. moet wel dan even blijven opletten.
meer ik heb mijn antwoord dus gekregen goede volgorde.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Dec 2013, 17:23

Bericht door R.C.Grootveld » ma 06 aug 2012, 08:32

7kinderen schreef:
tja, maar ik wil het wel erg simpel houden Hans en toch wat extra luxe


Juist als je het "simpel" wilt houden, moet je dus niet zo'n schakelaar nemen.
Die dingen veroorzaken een ellende wat je niet wilt weten, vroeg of laat vergeet je dat ding en mol je je accu's of je dynamo.
Ze zouden eigenlijk verboden moeten worden en op nieuwe schepen kom je zo ook nauwelijks tegen, afgezien van de Amerikaanse.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor sinty » 17 Dec 2013, 17:23

Bericht door sinty » ma 06 aug 2012, 11:08

ik heb zelf ook nog steeds zo,n schakelaar ,en het is voor mij zo iets vanzelfssprekend dat het naar mijn mening niet fout hoeft te gaan, je zet bij de meeste boten ook de motor niet uit door net als in de auto de contactsleutel terug te draaien toch en daar hoor ik eigenlijk ook nooit geen problemen van .het is een normale gewenning lijkt mij .
ik heb het wel tegen klaas gezegd direct hoe de werking van de schakelaar is en beslist de off stand vermijden met draaiende motor .
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 17:23

Bericht door klaas » ma 06 aug 2012, 11:36

he Sinty, ik heb me zelf gewoon voor genomen om de schakelaar gewoon altijd op 1 te zetten en de off stand gewoon niet te gebruiken.
ik heb daar nl ook nog en massa sleutel achterzitten welke alle stromen onderbreekt. en deze zet ik ook pas uit als de motor uit is. verder is dus both of 2.
ik wilde alleen even voor mij zelf weten of ik de aansluit volgorde goed hield meer niet.
maare een discussie is ook erg nuttig. zo krijg je wel door dat je gewoon goed moet opletten.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten