klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 19:47

Bericht door klaas » ma 13 aug 2012, 21:32

Sinty,

de aansluit vlgorde in vogelvlucht.
beginnen bij 1 start accu. min verbonden met de boot/romp de plus gaat naar de vetus 1 naar massa sleutel naar startmotor en via start cirquit weer naar de dyno en van deze weer naar de vetus. de dynamo maakt ook weer zijn aarde via de boot/ zoals ook het 12 volt cirquit dat doet.

de service accu´s van de minnen allen op de basis min de boot/romp de plussen staan op elkaar aangesloten en via de victron naar de vetus schakelaar.

maar ook als ik de schakelaars van de 220 op off heb staan blijft de vin draaien, en dus stroom vragen, al zal het niet de wereld zijn wat dat vinnetje vraagt.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 19:58

Bericht door vuuren1 » ma 13 aug 2012, 21:49

Klaas,

Ik snap er helemaal niks meer van, je haalt van alles door elkaar.
Aarde is een aansluiting die je maakt bij het inpluggen van de walstroom.
Massa is de min van je gelijkstroomsysteem wat met het schip/casco is verbonden.

Het eerste is noodzakelijk voor de veiligheid (beter is een scheidingstrafo of een alternatief daarvan).
Het tweede is dat de min van de accu, de motor en het boordnet aan het schip is aangesloten.

Verder heb je het over massaschakelaars en die -waardeloze- keuzeschakelaar van Vetus (die brengt dus alleen maar verwarring en moet je overboord kiepen).

Het is m.i. een eenvoudige schuit met een elektrische janboel.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor sinty » 17 Dec 2013, 19:59

Bericht door sinty » ma 13 aug 2012, 21:51

klaas, als ik het goed begrijp heb je de start accu niet op de victron staan ? ( daar zit een aparte aansluiting voor op om je start accu te laden ) ik probeer me een voorstelling te maken hoe het nu allemaal zit ik begrijper niet veel van en kom er later op terug .
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor sinty » 17 Dec 2013, 20:00

Bericht door sinty » ma 13 aug 2012, 22:12

klaas, nog even voordat het straks helemaal fout gaat, ik lees van jou de volgende tekst :

de service accu´s van de minnen allen op de basis min de boot/romp de plussen staan op elkaar aangesloten en via de victron naar de vetus schakelaar.

daar maak ik uit op dat je 2 service accus parallel heeft gekoppeld ?
ik weet zeker dat jou service accus niet van gelijke waardes zijn en leeftijd als ik het juist heb dan is dit al 1 ding wat fout zit . de rest kom ik op terug
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 20:01

Bericht door klaas » ma 13 aug 2012, 22:20

Hans ik begrijp jou reactie omtrend de vetus schakelaar ;) , maar ik heb de min ook van de accu verbonden aan de victron zodat die ook aarde maakt voor het 220 net.
anders had ik geen 220 uiteraard.

sinty ik was deze bovenstaande verbinding vergeten te vermelden maar heb indd niet de start accu op de victron aangesloten omdat ik dacht dat dan juist de gebruikers ook hier van gingen gebruiken en nu heb ik de +sen van de 2 groepen niet aan elkaar gekoppeld zodat deze ook niet van elkaar kunnen vragen.Ten zei je op both staat uiteraard dan wel. Maar dat gebeurt dus niet.
de de minnen wel dus voor het laden en alleen de min van de service accu,s heb ik ook rechtstreeks met de victron verbonden voor het, zoals ik net probeerde duidelijk te maken, voor het 220 gedeeldte.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 20:01

Bericht door klaas » ma 13 aug 2012, 22:29

klopt de twee service accu´s staan de +sen aan elkaar en staan ze paralel los van de derde of eigelijk eerste accu de start accu. maar ik weet van beide service accu´s die van jou en de extra accu van mij zelf niet de leeftijden. de mijne zal een 2 jaar oud zijn mischien iets jonger, en die van jou weet ik al helemaal niet.
de start accu wel das een accu van nog geen jaar oud, of net aan. gekocht nog van een moderator van het vorige watersport forum. was een dure maar een goeie en veilige waar ik ook om vroeg.
zal ik even moeten kijken, maar het is nu donker.
weet wel dat ze samen bijna 2 dagen stroom leveren zonder laden aan een koelkastje en wat accu ladertjes van telefoon en laptop en verlichting in de tent, want dat daar was ik achtergekomen door dat ik een aarde draad voor de dynamo was vergeten te maken van de accu naar de boot/romp, overigens zijn alle draden van gelijke dikte. iets waar iemand ook iets overschreef.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor sinty » 17 Dec 2013, 20:02

Bericht door sinty » ma 13 aug 2012, 22:29

klaas, ik heb nog geen druppel gedronken, maar ik ken het op dit moment echt niet volgen , bij het parallel schakelen van accus is het van belang 2 ( of meerdere ) accus te koppelen van t zelfde vermogen en eigenlijk dezelfde leeftijd . in ieder geval moet je jou optima niet gaan koppelen aan service accus ,die hou je als start accu . ik kom er later op terug klaas,als het voor mij gedachtens wat duidelijker is .
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 20:02

Bericht door klaas » ma 13 aug 2012, 22:37

ik heb indd de optima niet op de service aan gesloten. pfff
ja ik kan helaas geen schema teken op deze pc anders was het veel duidelijker geweest
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 20:02

Bericht door vuuren1 » ma 13 aug 2012, 22:48

Klaas,

Je snapt helemaal niks van deze materie.
Als je zo door gaat is de hele boel straks stuk, het begin heb je al gemaakt door accu's leeg te laten lopen (die hebben daar een enorme hekel aan!)

Ik wens je veel sterkte.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 20:03

Bericht door klaas » ma 13 aug 2012, 23:14

Afbeelding

klein simpel schema dan.
mischien klopt dat, maar kan altijd leren. en zolang je blijft nadenken kan er weinig echt fout gaan. en de accu´s leeg viel wel mee alleen de victron gaf aan te weinig spanning en op de lader gaf deze nog altij 9,5 volt aan ,alleen de victron leverd dan niet meer doorkwam ik achter
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten