scheidingstrafo en Multiplus

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: scheidingstrafo en Multiplus

Berichtdoor Het Sluizenfront » 28 Sep 2022, 10:51

R.C.Grootveld schreef:Ad 1:

Waarom die MP uitschakelen? Voor dat beetje rendementsverlies?

Wij hebben ook een Victron Multiplus aan boord. Op het bijbehorende bedieningspaneeltje zit een keuzeschakelaar waar je kunt kiezen voor alleen laden, uit en aan.
Ik ben eens door een scheeps-elektricien getipt om die schakelaar bij langere afwezigheid op alleen laden te zetten. Ik had de Muliplus ook altijd gewoon aan staan. Als reden gaf ze man op dat de ingeschakelde Multiplus je accu's leeg zou trekken als de walstroom onverhoeds uit zou vallen. Ik kan me daar iets bij voorstellen en sindsdien gaat de schakelaar altijd op "charge only" als we meerdere dagen van boord zijn. Mocht de walstroom uitvallen dan wordt alleen het bier wat warmer maar blijven de accu's gespaard. :idea:
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: scheidingstrafo en Multiplus

Berichtdoor Yep » 28 Sep 2022, 11:01

Goed betoog, zo moet het.
Een Multi/Quattro heeft, afhankelijk van het type, een eigen verbruik van zo'n 30 watt, zo maak ik op uit Cerbo gegevens.

En dat is dan maar zo.
Beter zo dan hetgeen TS voorstelt.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: scheidingstrafo en Multiplus

Berichtdoor R.C.Grootveld » 29 Sep 2022, 10:40

Het Sluizenfront schreef:Wij hebben ook een Victron Multiplus aan boord. Op het bijbehorende bedieningspaneeltje zit een keuzeschakelaar waar je kunt kiezen voor alleen laden, uit en aan.
Ik ben eens door een scheeps-elektricien getipt om die schakelaar bij langere afwezigheid op alleen laden te zetten. Ik had de Muliplus ook altijd gewoon aan staan. Als reden gaf ze man op dat de ingeschakelde Multiplus je accu's leeg zou trekken als de walstroom onverhoeds uit zou vallen. Ik kan me daar iets bij voorstellen en sindsdien gaat de schakelaar altijd op "charge only" als we meerdere dagen van boord zijn. Mocht de walstroom uitvallen dan wordt alleen het bier wat warmer maar blijven de accu's gespaard. :idea:

Dit zie ik niet als 'uitschakelen', 'uitschakelen' van een apparaat als zit, bestempel ik als helemaal uitschakelen, dus ook het lader gedeelte.

Bovenstaande doe ik nl ook, zij het alleen gedurende de winterslaap. Dan blijft alleen de lader actief.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten