HH,
Een aantal vraagjes met betrekking tot electra;
In een rijkswaterstaatvlet zit een verouderd en niet betrouwbaar electrisch systeem, er wordt dus het één en ander vernieuwd.
Vandaar een aantal vragen.
Is er een noodzaak om in een 24Vdc systeem, waarbij de min niet aan het schip ligt, een dubbelpolige zekering te gebruiken of mag dit ook een 1polige+nul zijn?
-Volgens mij kan het een 1polige+nul zijn, de plus is dan afgezekerd, dit lijkt mij afdoende.
Kun je hiervoor de zekering automaten gebruiken zoals in de "thuissituatie" of?
-Volgens mij zal er hoogstens een verschil zijn in de vlamboog bij aanspreken van de automaat, of zie ik iets over het hoofd?
Waarom de automaten en niet steekzekeringen, er is voldoende ruimte en het lijkt me overzichtelijker.
-Heeft het nut om de "aardfout" detectie te herstellen en in "gebruik te houden" of?
De kans op een "aardfout" in een goed uitgelegd systeem lijkt me niet of nauwelijks voor te komen. Een periodieke controle met multimeter lijkt me genoeg?
In het 220volt systeem kom een scheidingstrafo, waarna er een aardlek automaat wordt geplaatst.
In de scheidingstrafo wordt met een jumper de nul aan aarde gelegd.
Is het nog noodzakelijk om tussen de aansluitingen(uitgaande kant) van de scheidingstrafo en aardlek alsnog de aarde en nul aan elkaar te leggen, of volstaat de jumper.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Navigo