OPGELOST Dynamolampje aan/uit

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: OPGELOST Dynamolampje aan/uit

Berichtdoor Papeje » 14 Dec 2013, 16:06

Bericht door Papeje » za 09 jun 2012, 21:04

Maar even een stand van zake.
Ook bij een tweede controle v.d. Dynamo niets aangetroffen.
En toch blijf ik maar denken dat het daar ergens zit.
Volgende week komt er iemand met verstand van zake naar kijken.
Hopelijk heeft hij een idee.
Tot zover,
Houd jullie op de hoogte.

Peter
Papeje
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 Apr 2012, 16:20
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST Dynamolampje aan/uit

Berichtdoor Papeje » 14 Dec 2013, 16:06

Bericht door Papeje » vr 15 jun 2012, 10:41

Goede morgen,
Gisteren er opnieuw naar gekeken.
Nieuwe draden getrokken naar lampje en dynamo.
Probleem blijft.
Wel ontdekt dat het probleem bij lampje van 2 watt of iets daar in de buurt speelt.
Als ik er een lampje van 20 watt op zet dan heb ik het probleem niet.
Blijft vreemd dat dit voorheen niet was en e.e.a. anderhalf jaar prima heeft gewerkt.
Heeft het wat met de weerstand in het lampje te maken?
Maar hoe los ik dit nu op want een lampje van 20 watt past natuurlijk niet in het dashboard.
Op advies van Hans heb ik er ook de diode 1.1amp. tussen uit gehaald. Toch weer terugplaatsen?
Groet,

Peter
Papeje
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 Apr 2012, 16:20
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST Dynamolampje aan/uit

Berichtdoor henkvd » 14 Dec 2013, 16:07

Bericht door henkvd » vr 15 jun 2012, 11:36

Probeer maar eens een 3 Watt lampje , de weerstand is nu kennelijk net te hoog.
Een diode is daar niet nodig.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: OPGELOST Dynamolampje aan/uit

Berichtdoor broekie » 14 Dec 2013, 16:07

Bericht door broekie » za 16 jun 2012, 05:26

Ruim 30 jaar geleden had ik hetzelfde met een auto.
Koud prima, warm geen/minder lading. Alles prima en probleem niet te vinden. Toch gaan rijden met een volle accu naar Oostenrijk.
In Kitzbuhel, op vakantie, reed ik door een plas en hoorde opeens de snaar slippen. Wat eerder niet was en de snaar stond op spanning bij montage.
Aangezien bij de Simca 1100 de snaar achter een beplating in een wielkast zat, een garage ingereden en gevraagd og we de V snaar mochten nakijken.
Deze bleek een aantal gebroken inwendige lagen te hebben waardoor hij koud genoeg op spanning stond en warm begon te rekken en slippen.

Zet er eens gewoon een nieuwe V snaar op, soms zie je niet aan de buitenkant of hij gebroken is.
Zomaar een tip.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: OPGELOST Dynamolampje aan/uit

Berichtdoor Papeje » 14 Dec 2013, 16:07

Bericht door Papeje » za 16 jun 2012, 19:27

Dank voor het meedenken, maar de V-snaar is prima in orde.
Ga morgen, ja op vaderdag, uitsluiten dat het toch ergens in het contactslot zit door een directe plus te maken vanaf de accu ipv vanaf het contactslot.
Als de storing dan nog blijft, moet het uiteindelijk wel aan de dynamo liggen.
Prettige avond.

Peter
Papeje
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 Apr 2012, 16:20
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST Dynamolampje aan/uit

Berichtdoor vuuren1 » 14 Dec 2013, 16:08

Bericht door vuuren1 » za 16 jun 2012, 21:14

Het contactslot voorziet het lampje primair van spanning en dat werkt.

Is het een dynamo met ingebouwde regelaar of een losse?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST Dynamolampje aan/uit

Berichtdoor Papeje » 14 Dec 2013, 16:08

Bericht door Papeje » zo 17 jun 2012, 14:19

Hi Hans en andere belangstellenden,
Zojuist een directe verbinding gemaakt van lampje naar de accu, dus buiten het startslot om.
Resultaat hetzelfde, dwz nog steeds bij varieerend toerental, soms even lampje aan en dan zie je de multimeter teruglopen naar normale accuspanning. Na luttele seconde doet alles het weer normaal.
Het lijkt erop dat de spanningsregelaar te laat inregelt bij variatie van toerental, waardoor het lampje telkens weer even gaat branden. Met verschillende wattages lampjes geprobeerd, maar dat maakt niets uit.
Heb nu de dynamo er voor de derde keer afgehaald en morgen maar weer eens terug naar de specialist.
Ik denk zelf toch echt aan een niet goed functionerende spanningsregelaar.

Hans, het betreft een interne spanningsregelaar.
Is mijn gedachte omtrent die spanningsregelaar zo verkeerd?
Groet,
Peter

PS: heb van de week ook al de draden van de dynamo naar contactslot en lampje vernieuwd, dus daar kan het ook niet meer in zitten, lijkt me.
Papeje
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 Apr 2012, 16:20
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST Dynamolampje aan/uit

Berichtdoor Tjeerd47 » 14 Dec 2013, 16:08

Bericht door Tjeerd47 » zo 17 jun 2012, 17:14

De spaningsregelaar wordt in principe meteen getest op de testbank, met alle toeters en bellen.
Meten is weten, meet je dymamospanning eens, als het goed is zal die variëren met het lampje.
Is het een gecombineerde spanningregelaar met ingebouwde koolborstels?
Zijn je sleepringen ingesleten?
Je weet zeker dat je snaar niet slipt, bij een lege accu staat er een dikke pk aan te sjorren!
Effe de regelaar vervangen is ook nog een optie, voor ongeveer €30,00 heb je een nieuwe.
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 12:25
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST Dynamolampje aan/uit

Berichtdoor vuuren1 » 14 Dec 2013, 16:09

Bericht door vuuren1 » zo 17 jun 2012, 21:55

We gingen uit van de resultaten van de testbank, die bleken goed en dan zoek je het in de boot zelf (bedrading, lampje contactslot).

Mogelijk is die testspecialist toch niet helemaal goed bezig en moet hij ook met het toerental wisselen om eenzelfde situatie als aan boord na te bootsen.
Als het probleem dan ook daar speelt kan het de regelaar zijn en/of (zoals inmiddels vaker opgemerkt) de koolborstels/sleepringen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST Dynamolampje aan/uit

Berichtdoor Tjeerd47 » 14 Dec 2013, 16:09

Bericht door Tjeerd47 » ma 18 jun 2012, 08:03

Even iets over het testen van dynamo's,
Op een testbank wordt de dynamo GETEST, goed vastgezet en met een snaar aangedreven.
Je begint met een laag toerental, uiteraard af te lezen op een meter en voert het toerental langzaam op, totdat de laadspanning is bereikt, lampje van de bekrachtiging gaat dan uit, dit alles onder een in te stellen belasting zodat de dynamo moet werken.
Je voert het toerental op om te zien of het tijdens laadproces geen rare dingen te zien zijn, zoals bv het loslaten van de borstels bij hoger toerentallen en belastingen.
Normaal hangt er ook een oscilloscoop aan, zodat je helemaal goed kan zien wat er gebeurt, zelfs een tikkend lager kan je detecteren.
Ook als er een van de wikkelingen rot is haal je die eruit.

Een dynamo is echt geen moeilijk ding, maar je moet wel weten hoe een en ander werkt, ook ik had vorig jaar een nooit eerder tegengekomen probleem met een dynamo.
De laadspanning was opgelopen tot de maximaal te leveren spanning die de dynamo kon leveren, wat resulteerde in een opgeblazen optima accu.
De oorzaak was een defecte ingebouwde regelaar, dus nieuwe erin, uiteraard even op de testbank om zeker te zijn dat alles werkt en dynamo is weer als nieuw.
Uiteraard een nieuw optima gemonteerd en de dynamo op z'n, plekje motor aan en...... niet laden.
Dynamo eraf en op de testbank, prima in orde, laad best, weer op de motor gemonteerd en je raad het al , niet laden dus.
De regelaar losgehaald en kijk dat was de oorzaak, een afgeklemde sensedraad maakt sluiting door niet goed opletten bij de montage.....
Tjeerd47
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 12:25
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten