door Tjeerd47 » 14 Dec 2013, 16:09
Bericht door Tjeerd47 » ma 18 jun 2012, 08:03
Even iets over het testen van dynamo's,
Op een testbank wordt de dynamo GETEST, goed vastgezet en met een snaar aangedreven.
Je begint met een laag toerental, uiteraard af te lezen op een meter en voert het toerental langzaam op, totdat de laadspanning is bereikt, lampje van de bekrachtiging gaat dan uit, dit alles onder een in te stellen belasting zodat de dynamo moet werken.
Je voert het toerental op om te zien of het tijdens laadproces geen rare dingen te zien zijn, zoals bv het loslaten van de borstels bij hoger toerentallen en belastingen.
Normaal hangt er ook een oscilloscoop aan, zodat je helemaal goed kan zien wat er gebeurt, zelfs een tikkend lager kan je detecteren.
Ook als er een van de wikkelingen rot is haal je die eruit.
Een dynamo is echt geen moeilijk ding, maar je moet wel weten hoe een en ander werkt, ook ik had vorig jaar een nooit eerder tegengekomen probleem met een dynamo.
De laadspanning was opgelopen tot de maximaal te leveren spanning die de dynamo kon leveren, wat resulteerde in een opgeblazen optima accu.
De oorzaak was een defecte ingebouwde regelaar, dus nieuwe erin, uiteraard even op de testbank om zeker te zijn dat alles werkt en dynamo is weer als nieuw.
Uiteraard een nieuw optima gemonteerd en de dynamo op z'n, plekje motor aan en...... niet laden.
Dynamo eraf en op de testbank, prima in orde, laad best, weer op de motor gemonteerd en je raad het al , niet laden dus.
De regelaar losgehaald en kijk dat was de oorzaak, een afgeklemde sensedraad maakt sluiting door niet goed opletten bij de montage.....