Accu boegschroef doet 'boem'

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Accu boegschroef doet 'boem'

Berichtdoor Yep » 30 Aug 2022, 18:17

aquanaut schreef:Ploften de accu's spontaan of tijdens het gebruik van de boegschroef?
Belangrijk detail....

Aquanaut


Thanks!
Even nagevraagd.
Het is inderdaad 2 x 12 volt in serie, 24 volt dus.
Boem trad op bij gebruik schroef.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Accu boegschroef doet 'boem'

Berichtdoor pascall » 30 Aug 2022, 18:21

Hoi, heb je temperatuursensors op de accu,s?
Wat al eerder voorbij is gekomen, waarom apparte accu's voor de boegschroef.
Bij ons staan ze ook ver weg, 10pk boegschroef werk prima, krijgt stroom van de algemeen gebruikers groep.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Accu boegschroef doet 'boem'

Berichtdoor Yep » 30 Aug 2022, 18:34

pascall schreef:Hoi, heb je temperatuursensors op de accu,s?
Wat al eerder voorbij is gekomen, waarom apparte accu's voor de boegschroef.
Bij ons staan ze ook ver weg, 10pk boegschroef werk prima, krijgt stroom van de algemeen gebruikers groep.

Mvg,

Pascal.


Thanks Pascal!
Het is niet mijn schuit dus het is zoals het is.
En nee, ze hebben geen temperatuursensoren op de accu's.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Accu boegschroef doet 'boem'

Berichtdoor pascall » 30 Aug 2022, 19:06

Ha, had de eerste regel gemist.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Accu boegschroef doet 'boem'

Berichtdoor jkb » 30 Aug 2022, 19:10

Wolf1 schreef o.a.:"En dan nog ter aanvulling Motorspanning, en wordt er gebruik gemaakt van een S.P.schakelaar ?"

Wat is een S.P. schakelaar? Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Accu boegschroef doet 'boem'

Berichtdoor henkvd » 30 Aug 2022, 19:13

S.P. schakelaar

Serie parallel schakelaar, die is hier niet van toepassing, 24 Volt accu, serie parallel schakelaar om 2 12 volt systemen te koppelen alleen voor boeg schroef in gebruik.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Accu boegschroef doet 'boem'

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Aug 2022, 22:34

broekie schreef:Onder mijn bed twee Optima's voor de hekschroef. Neem geen risico op dit gebied.

Dan hanteer je een andere definitie van 'risico' dan ik.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Accu boegschroef doet 'boem'

Berichtdoor aquanaut » 31 Aug 2022, 08:48

Yep schreef:Boem trad op bij gebruik schroef.


Hmm, dan zou ik alle verhalen over dynamo's die zich aanpassen en dergelijke zachtjes overboord laten glijden.

Die accu's waren 6 jaar oud en weet je wat voor type accu (AGM/nat/"onderhoudsvrij")?
Ploffende accu's tijdens gebruik komt in 80% van de gevallen voor bij natte accu's of dicht gemaakte natte accu's de zo genaamde onderhoudsvrije accu's.
Bij dit laatste type is het namelijk niet mogelijk om verdampt water weer bij te vullen.

Een te laag elektrolyt niveau zorgt, in combinatie met geen of slecht onderhoud (wat dus bij sommige typen accu's niet te vermijden is) voor kristalvorming tussen de platen.
Zo kunnen er bruggen ontstaan die de accu intern kortsluiten, deze "dendrieten" geleiden stroom maar zijn niet in staat grote stromen te verwerken.
Omdat er zich door de lage elektrolyt stand overmatig knalgas ontwikkeld boven de platen is één ingredient voor de "boem" aanwezig.
Als zo'n dendriet dan ook nog eens boven het elektrolyt niveau komt dan is daar factor 2.
Als je de accu nu zwaar belast zal als gevolg van de te grote stroom deze dendriet deze smelten (met de bijbehorende vonk) en voila daar is de boem.

Dan, waar het fout gaat met het laden en de relatie met een serieparallel schakelaar.
Als je twee accu's in serie zet krijg je 24V, het setje compleet laad je met 24V (max 28,8V)
Is de accu goed dan brengt de laadbron de accu op het juiste niveau en neemt de laadstroom naar "0" af.
Maar als er 1 accu (of beide) slecht zijn zal de laadbron niet in staat zijn om de spanning op niveau te krijgen en blijft er stroom lopen.
Die stroom zorgt voor een snellere verdamping van het elektrolyt (het water eruit) en zorgt voor sulfaat afzetting en dendriet vorming.
In het geval van 1 goede accu wordt deze ook door de aanhoudende laadstroom gesloopt.

Laadt je de accu's met 12V via een SP schakelaar dan worden de accu's tijdens het laden (en in rust) parallel geschakeld als er nu 1 accu slecht is is er ook een goed........
De goede accu komt gewoon op spanning en de laadstroom neemt af, problemen met laden heb je dan minder snel.
Het effect van stroom op de slechte accu wordt onderdrukt door het spanningsniveau van de goede accu.
De slechte accu blijft slecht maar de goede accu heeft er geen last van.


De discussie van net nut van een lokaal geplaatste accu bij een dergelijke zeer kort gebruikte enorme stroom vrager meng ik me niet in.
Ik reken het meestal voor:
Stel je hebt een 6Kw boegschoef, zo'n boegschroef trekt nominaal zo'n 500A uit de 12V spanningsbron.
Stel dat deze bron 5 meter ver weg staat en je knoopt er 70mm² kabel tussen, je verliest dan ruim 10% van je vermogen (10,4%)
De spanning op de aansluiting van de boegschroef zal 1,25V lager liggen als de accuspanning.
Daarbij trekt de boegschroef bij het opstarten zomaar 5 x z'n nominale stroom, 2500A waardoor de klemspanning bij het starten van de boegschroef terug valt naar net boven 8V (uitgaande van een batterijspanning van 13,5V)

Zet je de accu naast de boegschroef (zeg max 1 meter) en gebruik je wederom 70mm² dan zien die getallen er als volgt uit:
Het vermogensverlies in nu 2% en de spanningsval 0,24V)
Bij de opstart 5x Inom. is de klemspanning op de boegschroef 12,3V (wederom uitgaande van een batterijspanning van 13,5V)

Bedenk bij bovenstaande dat de vermogenscurve van een scheepsschroef (dus ook die van een boegschroef) niet lineair is en dat het dus kan betekenen dat 10% vermogens verlies zo maar leidt tot halvering van de stuwkracht.

"Food for thought"

Aquanaut

Note:
Dendrieten komen ook voor bij Li-ion batterijen zoals de lithium polymeer typen, hier is een paar jaar geleden aan de The Pennsylvania State University een interessante studie naar gedaan waarbij ze dit effect met een MRI scan hebben gevisualiseerd.
Ter volledigheid gaat het om Li-Po batterijen, het effect is niet bekend bij LiFePo4 batterijen.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Accu boegschroef doet 'boem'

Berichtdoor Oeverloos » 31 Aug 2022, 11:56

Bedankt voor de uitvoerige uitleg!
Zeer interessant.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Accu boegschroef doet 'boem'

Berichtdoor Yep » 31 Aug 2022, 11:58

Top Aquanaut, dank voor je inhoudelijk relaas!!!
De eigenaar meldt: 'Nee, geen AGM, het is (was) een gewone gesloten accu.'

Het lijkt inmiddels wel duidelijk wat de oorzaak is.
En, die plaatsing voorin is zo gek nog niet.

Beperkt de oplossing zich tot een SP schakelaar?
Of zijn er nog andere mogelijkheden zoals de eerder genoemde temperatuurbewaking?
Thanks!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten