Accu boegschroef doet 'boem'

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Accu boegschroef doet 'boem'

Berichtdoor Wolf1 » 31 Aug 2022, 13:02

S.P.schakelaar Komt alleen ter sprake als de 24V accu set 12V geladen wordt !(vandaar mijn vraag)
Een dynamo regelaar met temperatuur compensatie geeft wel oplossingen.
Maar gaat mij een beetje ver, goede ventilatie op een gesloten accubak vind ik dan nog veel mooier.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Accu boegschroef doet 'boem'

Berichtdoor aquanaut » 31 Aug 2022, 14:03

Yep schreef:Beperkt de oplossing zich tot een SP schakelaar?
Of zijn er nog andere mogelijkheden zoals de eerder genoemde temperatuurbewaking?
Thanks!


Wat Wolf hiervoor aangeeft vwb de SP schakelaar.
Mijn tip zou zijn accu's aanschaffen die speciaal voor dit doel gemaakt zijn zoals de Optima RedTop

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Accu boegschroef doet 'boem'

Berichtdoor Yep » 31 Aug 2022, 14:06

Thanks!
Ik geef het door.
Dank allen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Accu boegschroef doet 'boem'

Berichtdoor Oeverloos » 31 Aug 2022, 14:30

Aquanaut heeft de vermogens achteruitgang duidelijk genoeg gemaakt
bij een plaatsing midscheeps.

Maar, als je met je motorbootje op zee vaart en
daarbij lange trajecten vaart richting Zweden bijvoorbeeld,
dan wil je de accu’s wellicht liever niet voorin hebben.
De boeg maakt vertikaal best wat meters op zee.

Stel een gesloten accu
van 6 jaar oud,
je zit vol met dendrieten van aquanaut,
je bent op zee 30 uur door elkaar gehosseld,
want je zit in de punt,,
dan ga je door je sokken in het geweld van de opeenvolgende sluiskolken van het Göta kanaal.

Het minste wat je voor zo’n accu kan doen
is hem midsscheeps zetten met een lange kabel naar voren
en extra oempf van een dikke dynamo.

Als je 8 accu’s midsscheeps hebt,
waarvan 2 op het startnet,
met een extra zware kabel naar de Cupa van 9 pk,
neem ik de vermogensachteruitgang voor lief.

My 2 cts.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Accu boegschroef doet 'boem'

Berichtdoor Yep » 31 Aug 2022, 14:35

Zeker.
Gewicht is altijd beter in het center of gravity.
Voorwaarde is dan wel, zeker ook gezien het relaas van Aquanaut, dat de kabels kneiterdik zijn.

Overigens betrof dit een probleem van een goede kennis.
Op onze schuit ben ik wat blij met de hydraulisch aangedreven schroeven (waarbij het motortje natuurlijk wel moet (blijven) lopen).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Accu boegschroef doet 'boem'

Berichtdoor ErikHa » 01 Sep 2022, 23:09

Voorbeeld vermogensverlies van Aquanaut is zo scheef getrokken als maar kan (maar wel waar). We weten allemaal dat als de kabels langer worden dat deze ook dikker moeten zijn. Ik ga er niet aan zitten rekenen en een natte vinger maar met 200mm2 op 5 meter ziet het rekensommetje er heel anders uit. Nu hoor ik iemand roepen dat dat duur is, maar zet de investering in dikke kabels eens af tegen de investering van accu's, accubak, lader en laadkabels. De accu's moeten eens in de zoveel jaar vervangen worden en acculaders hebben niet het eeuwige leven, die kabels gaan een leven lang mee. Keep it Simple Stupid.

Mijn gedachte.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Accu boegschroef doet 'boem'

Berichtdoor aquanaut » 02 Sep 2022, 07:51

ErikHa schreef:Voorbeeld vermogensverlies van Aquanaut is zo scheef getrokken als maar kan (maar wel waar). We weten allemaal dat als de kabels langer worden dat deze ook dikker moeten zijn. Ik ga er niet aan zitten rekenen en een natte vinger maar met 200mm2 op 5 meter ziet het rekensommetje er heel anders uit. Nu hoor ik iemand roepen dat dat duur is, maar zet de investering in dikke kabels eens af tegen de investering van accu's, accubak, lader en laadkabels. De accu's moeten eens in de zoveel jaar vervangen worden en acculaders hebben niet het eeuwige leven, die kabels gaan een leven lang mee. Keep it Simple Stupid.

Mijn gedachte.

Gr.

Erik

Ik zou het bij een gedachte houden....


Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Accu boegschroef doet 'boem'

Berichtdoor ErikHa » 02 Sep 2022, 16:33

Goed onderbouwd!

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Accu boegschroef doet 'boem'

Berichtdoor Het Sluizenfront » 02 Sep 2022, 17:36

ErikHa schreef:We weten allemaal dat als de kabels langer worden dat deze ook dikker moeten zijn. Ik ga er niet aan zitten rekenen en een natte vinger maar met 200mm2 op 5 meter ziet het rekensommetje er heel anders uit. Nu hoor ik iemand roepen dat dat duur is, maar zet de investering in dikke kabels eens af tegen de investering van accu's, accubak, lader en laadkabels. De accu's moeten eens in de zoveel jaar vervangen worden en acculaders hebben niet het eeuwige leven, die kabels gaan een leven lang mee. Keep it Simple Stupid.

Zoals jij het beschrijft zit het bij ons. accu's centraal (4*200 A .AMG, 24 v. geschakeld) met vingerdikke kabels naar de boeg en de hekschroef (Cupa's 9pk) en dat werkt bij ons al zolang wij de boot hebben naar behoren. De genoemde accu's zijn Victrons van 2009!!, dus al 13 jaar oud. Misschien even affkloppen op blank hout ;)
Dat de startaccu niet voor andere gebruikers wordt aangewend, is een goede gewoonte is mij ooit verteld. Je zou niet de eerste zijn die in zo'n geval met een lege accu staat als je de motor wil starten, omdat die door een andere gebruiker is leeggezogen :(
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten