Pagina 1 van 2

Positieve BMV

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2022, 14:56
door ErikHa
Na een nachtje voor anker begint de plotter 's ochtends te piepen; Undervoltage 11,4V. De Victron BMV700 geeft ook 11,4V aan, tegelijk geeft 'ie 92% acculading aan. Accu word fatsoenlijk geladen door motor en acculader en onderhouden door zonnepaneel. Met volle accu 180Ah voor anker gegaan, stroom zal +/- 2,5A continu zijn geweest voor het ankerlichtje, koelkastje en plotter. Totaalverbruik die nacht +/- 20 - 30Ah.

Alle voor de hand liggende oorzaken zijn zo goed als uitgesloten; Geen verbruikers buiten de BMV om, voldoende dikke (en vooral korte) kabels, accucapaciteit goed ingesteld in BMV, zonnepaneeltje loopt ook via de BMV shunt.

De accu is misschien niet fris meer, dat is mogelijk. Maar hoe kun je verklaren dat de BMV 92% aangeeft bij 11,4V?

Gr.

Erik

Re: Positieve BMV

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2022, 15:38
door heuvels
De BMV zal kijken naar het aantal ampères dat de accu ingaat en er uit komt en dan uitrekenen wat er nog in zit.
De BMV gaat uit van een goede frisse accu. Maar als de accu door zijn hoeven gaat dan klopt het rekensommetje niet meer. En dat kan ogenschijnlijk ineens plots gebeuren.
Ik had met de vakantie ook goed werkende accu's met voldoende zon maar vond 's morgens ineens een plasje water voor de koelkast. Een nieuwe accu loste alles op, was een jaar of acht oud.

Re: Positieve BMV

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2022, 18:35
door ErikHa
Met andere woorden; Het ding is waardeloos als je oudere accu's hebt? Dat verteld Victron er niet bij.

Bij vorige boot zonder zonnepaneel was ook al opgevallen dat de accu's vanzelf vol worden. Accu's met 80% lading wegleggen, week later geeft de BMV 100% aan.

Gr.

Erik

Re: Positieve BMV

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2022, 19:23
door heuvels
ErikHa schreef:Met andere woorden; Het ding is waardeloos als je oudere accu's hebt? Dat verteld Victron er niet bij.

Nou nee, een oude accu hoeft nog niet slecht te zijn. Sommige ouwetjes doen het nog best. Maar als een accu zonder noemenswaardige ontlading slechts 11,4 volt afgeeft is hij niet alleen oud maar ook praktisch overleden...

Re: Positieve BMV

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2022, 19:27
door Wolf1
Het kan geen kwaad de BMV eens handmatig te synchroniseren (als de BMV 100% + en - 3 sec ingedrukt houden)
Blijft het probleem zich voordoen kan je de Tailstroom verlagen (standaard 4%)
Gr. Wolf1

Re: Positieve BMV

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2022, 23:06
door ErikHa
Ga ik mee aan de slag! (en ook met een zuurweger)

Gr.

Erik

Re: Positieve BMV

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2022, 13:58
door stefan
die tailstroom (staartstroom) verlagen heb ik ook gedaan ivm zonnepaneel. de BMV vindt dat de accu's vol zijn als er een bepaalde tijd >13 volt en <ingestelde tailstroom is.
Met zonnepaneel, zon en dan even een wolk zodat de stroom vermindert kom je daar snel aan. Na lager instellen klopt de BMV nu een stuk beter.

Re: Positieve BMV

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2022, 17:13
door ErikHa
Wat is een goede gok voor de tailstroom? 2% 3%? (geen idee wat tailstroom is, maar ik ga blind op jullie advies)

Gr.

Erik

Re: Positieve BMV

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2022, 18:54
door heuvels
Ik wist het eerst ook niet, maar dat is de stroom die geladen wordt in een volle accu. Soort druppelwerking dus eigenlijk.

Re: Positieve BMV

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2022, 19:04
door stefan
Ik heb dat toen op advies van forumlid Aquanaut aangepast. Ik geloof 1 procent lager en de tijd wat verlengd naar 12 minuten ofzo. Dan is die wolk voor de zon wel weer verdwenen.