ErikHa schreef:
De accu is misschien niet fris meer, dat is mogelijk. Maar hoe kun je verklaren dat de BMV 92% aangeeft bij 11,4V?
Dat vat je hele topic samen in de eerste post....
En als toevoeging op eerdere posters;
Bij solar kun je de "tailcurrent" verlagen, maar belangrijker is om de "charged voltage" aan te passen naar een waarde 0,2V onder de absorptiewaarde van de solar lader.
Daarnaast moet je het door Wolf1 aangedragen handmatig synchroniseren tot een minimum beperken, de BMV
MOET dit zelf doen.
Tot slot, dat een BMV waardeloos is voor oude accu's is natuurlijk onzin.
Een oude accu verliest over de levensduur procentueel waarschijnlijk iets capaciteit maar die vermindering is verwaarloosbaar, tenzij de accu kapot is dan wordt de capaciteit van de batterij wel zo klein dat het wel merkbaar wordt.
Maar nogmaals, dan is je batterij dus aan vervanging toe.
Zie je dus (bij herhaling) op een BMV een spanning die niet te rijmen valt met de ladingsgraad dan zijn hoogstwaarschijnlijk de accu's kapot.
"platgeslagen": Als je de BMV vertelt dat de accu 200 (Ah) groot is en de werkelijke capaciteit van de defecte accu is nog maar 20 dan kan de BMV nooit juist aangeven omdat hij van een "inhoud" van 200 uitgaat.
Aquanaut