Hoofdschakelaar

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Hoofdschakelaar

Berichtdoor vayreda » 09 Aug 2022, 15:45

Beste leden,
Eerst gezocht op het forum, maar helaas kon ik het niet vinden.
Ik wil twee hoofdschakelaars plaatsen: een voor de start accu en een voor de service accu(s).
Voorbeeld schakelaar 300A continue en een piek van 1000A 5 seconden.
Wat is de maximale Ah waarde van een AGM accu om aan deze schakelaar te koppelen?
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Re: Hoofdschakelaar

Berichtdoor Wolf1 » 09 Aug 2022, 15:54

Voor een accu wordt de maximale startstroom opgegeven !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hoofdschakelaar

Berichtdoor Amersfow » 09 Aug 2022, 19:44

Dat wordt dan wel de hoogste tijd, zeker voor de service accu's. Altijd alle stroom eraf bij langere tijd van boord Wat voor motor heb je erin staan? Stel dat je startmotor 2,2kw is, verbruikt die 180 ampère. Dan zou een 400 ampère schakelaar voldoende moeten zijn.
Voor je service accu's alle ampères bij elkaar optellen. Wellicht 200 ampère schakelaar ofzo?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Hoofdschakelaar

Berichtdoor vayreda » 09 Aug 2022, 20:26

Een OM636
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Re: Hoofdschakelaar

Berichtdoor Amersfow » 09 Aug 2022, 20:54

Die heeft een 3kw startmotor. Dus 250 amp. Ik zou een 400 of iets zwaardere doen
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Hoofdschakelaar

Berichtdoor Wolf1 » 10 Aug 2022, 09:54

Amersfow schreef:Die heeft een 3kw startmotor. Dus 250 amp. Ik zou een 400 of iets zwaardere doen

50 jaar heeft de OM rechtstreeks op de accu gestaan, moet er dan nu een hoofdschakelaar tussen ?
Elke schakelaar geeft weerstand, dit gaat ten koste van het start toerental, zeker als je ook nog gaat beknibbelen op het vermogen van de schakelaar !
Ik denk dat je bij zo'n oud ding in de winter elke 0,1 Volt hart nodig hebt.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hoofdschakelaar

Berichtdoor Yep » 10 Aug 2022, 10:52

Als je goed bezig wilt zijn dient elke accuset achter een goede hoofdschakelaar geplaatst te worden.
En als die tiende volt het verschil gaat maken, dan is er iets anders loos en moet dat worden opgelost.
Denk dan aan een gare accu, zwakke regelaar of startmotor.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Hoofdschakelaar

Berichtdoor Wolf1 » 10 Aug 2022, 15:24

Yep schreef:Als je goed bezig wilt zijn dient elke accuset achter een goede hoofdschakelaar geplaatst te worden.
En als die tiende volt het verschil gaat maken, dan is er iets anders loos en moet dat worden opgelost.
Denk dan aan een gare accu, zwakke regelaar of startmotor.

Ben er al aan gewend dat je mij allerlei onzin uit wilt leggen, mar wat "dient", dat moet je mij niet vertellen, begin eens bij de auto industrie !
En ja, 0,1V gaat echt tellen als een accu door de hoge startmotorstroom nog maar 10V kan leveren !
En ja, dat starttoerental is zo verschrikkelijk belangrijk bij oudere diesel, het bepaald de temperatuur van de gecomprimeerde lucht !
En ja, je mag al je hoofdschakelaars, wat mij betreft wel een poosje uitzetten.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hoofdschakelaar

Berichtdoor Amersfow » 11 Aug 2022, 07:52

Inderdaad. Elk zichzelf respecterende motorinbouwer zal een hoofschakelaar inbouwen. Ik laat hem wel altijd aan staan, alleen nodig als een relais gaat plakken om af te kunnen schakelen (wat mij nog nooit gebeurt is, maar heb wel verhalen gehoord dat een boegschroef bleef doorgaan, das niet prettig). Als ik na weggaan denk dat ik de hoofdschakelaar van de service accus niet uitgezet heb, ga ik terug om te checken. Als een accu 2x plat staat moet je m vervangen, een lekstroomje doet dat zo maar. (Ik heb ooit in de auto van mijn vrouw (die 3000 km/jaar rijd) ook een schakelaar ingebouwd; konden we soms tot 2 jaar met een accu doen, en kon ze altijd starten, ook na 4 weken stilstand).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Hoofdschakelaar

Berichtdoor vayreda » 11 Aug 2022, 09:01

Top heren,
Wederom mijn vraag duidelijk beantwoord en hier kan ik wat mee.
Bedankt
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten