softstart.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

softstart.

Berichtdoor laserdevil » 14 Dec 2013, 12:47

Bericht door Laserdevil. » zo 13 mei 2012, 14:34

Ik heb een oplossing voor een klein probleempje , waarvan ik niet weet of dit volledig werkt.
Op de paal zit een 6amp. zekering.
Als ik terugkom van een toer , en ik steek de stekker aan de paal , vliegt de automaat aan de paal gelijk eruit.
Volgens mijn berekening heb ik maar 4,5amp. te weten een koelkastje (absorptie) ong. 0,5amp en een centaur 12/50 met 4amp.
Dus er is een aanloopvermogen bij 1 van die 2 , zodat ik even boven die 6amp. uitkom.
Nu wou ik daar een softstart tussen plaatsen , maar is deze apparatuur daar tegen bestand of zitten hier nog addertjes onder het gras?
Zwaardere zekering is geen optie daar het bestuur dat niet goedkeurd.(capaciteit van kabel laat niet meer toe).
Als ik de zekering weer aanzet blijft het goed , en kan ik er zelfs een oventje van 800watt bij gooien zonder dat hij uitslaat.
Dus in principe is 6amp genoeg.
Maar gaat dat met die softstart werken , en zijn er evt. beperkingen , en/of dingen waar ik op moet letten bij evt. aankoop softstart?
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: softstart.

Berichtdoor Bejakruiser » 14 Dec 2013, 12:48

Bericht door Bejakruiser » zo 13 mei 2012, 14:58

Ik zou eerst een proberen uit te zoeken of het de koelkast is of de lader. Als je de koelkast uitzet is het probleem er dan nog? Ik ga er even van uit dat het door de lader komt. Als dat zo is dan is het mogelijk te verhelpen door de dynamo op de motor te controleren en indien nodig te verzwaren of de laadspanning te verhogen.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: softstart.

Berichtdoor laserdevil » 14 Dec 2013, 12:48

Bericht door Laserdevil. » zo 13 mei 2012, 15:09

beja , lees aub mij mijn topic woord voor woord nog eens door..... :idea:
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: softstart.

Berichtdoor Bejakruiser » 14 Dec 2013, 12:49

Bericht door Bejakruiser » zo 13 mei 2012, 17:53

Had ik gedaan, maar zoek het lekker zelf uit zou ik zeggen. ;)
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: softstart.

Berichtdoor laserdevil » 14 Dec 2013, 12:49

Bericht door Laserdevil. » zo 13 mei 2012, 18:09

probeer dan eens begrijpend lezen.
Wat heeft een 220volt installatie te maken met een dynamo? :shock:
En dan ook nog dat briljante idee om de laadspanning te verhogen....toppie.
Ook al had het daar mee te maken , dan geef je nog niemand die slechte raad.
Ik heb het over de 220volt installatie en niet over mijn 12volt of omvormer , die trouwens meer dan 100% werken.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: softstart.

Berichtdoor vuuren1 » 14 Dec 2013, 12:49

Bericht door vuuren1 » zo 13 mei 2012, 19:19

@Laser,

Ik denk dat je het probleempje eerst elders moet zoeken alvorens je mogelijk gevolgen gaat bestrijden.
Als je de walstroom de eerste keer aansluit tript de automaat meteen, bij de tweede keer blijft hij er in.
Dat is merkwaardig omdat je installatie dan precies dezelfde belasting van de wal vraagt.

De walautomaat kan ook slecht zijn.
Probeer eens een andere paal van 6A.
Ik heb zoiets met een aardlekschakelaar gehad, 1x aan en eruit, 2e keer aan en aan blijven.
Schakelaar gewisseld en het probleem was verdwenen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: softstart.

Berichtdoor laserdevil » 14 Dec 2013, 12:50

Bericht door Laserdevil. » zo 13 mei 2012, 19:32

hans ,
de eerste keer als ik hem insteek dan tript hij en dan laat ik de stekker er gewoon in , en schakel dan de automaat weer in met de ingestoken stekker.
Ik weet niet of daar verschil in zit of dat je verhaal dan nog opgaat.
Correct me if i'm wrong.
Trouwens als ik tel dan kom ik daarna met oventje op zo'n 8amp.
Is dat evengoed mogelijk op een 6amp zekering?
Ik zal aankomende donderdag een test doen , en evengoed hier berichten wat de uitkomst is.
Toch mooi zo'n smartphone met internet :) , als je 1,5 week vrij hebt vanaf aankomende donderdag.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: softstart.

Berichtdoor vuuren1 » 14 Dec 2013, 12:50

Bericht door vuuren1 » zo 13 mei 2012, 22:02

Uitgaande van je uitleg zou ik de kwaliteit van de automaat eerst in twijfel trekken.

Een 800 Wtt oventje kan prima op een 6A aansluiting, maar natuurlijk weer niet samen met teveel andere gebruikers.
De oven vraagt ca. 3,6A op 220V. Reken maar uit wat je dan nog over hebt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: softstart.

Berichtdoor Bejakruiser » 14 Dec 2013, 12:50

Bericht door Bejakruiser » zo 13 mei 2012, 23:50

@ laser,

Wat ik bedoelde met de ladingstoestand van de accu heeft te maken met het opgenomen vermogen van de 220v lader. Dat jij die link niet legt kan ik niets aan doen.
Ik ging er gemakshalve even van uit dat je zelf slim genoeg was om eerst de paal van de buren te proberen om de werking van de automaat te controleren maar dat is mijn fout geweest besef ik nu. Waarvoor mijn excusses. Bij de 2de keer inschakelen heeft de lader minder nodig omdat de condensators bij de eerste keer inschakelen geladen zijn geworden. Ik neem aan dat de hele haven hetzelfde type (lees snelheid) automaat heeft dus als ie het bij de buren blijft doen zal de jouwe versleten zijn. Had je dit eerst geprobeerd had ik niet zo goed hoeven te lezen... ;)
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: softstart.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Dec 2013, 12:51

Bericht door R.C.Grootveld » ma 14 mei 2012, 11:47

Ik zou het in de eerste instantie ook in de paal zoeken.
Het laadproces moet chemisch eerst op gang komen, dus die belasting die door de lader wordt gevraagd duurt wel een aantal seconden.
Lijkt me ook niet, dat dat de oorzaak is. Riekt naar een wat verrotte of te snelle automaat.

Succes
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten