Probleem met dynamo

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Probleem met dynamo

Berichtdoor Ivoisrood » 21 Jul 2022, 11:48

Van de een op de andere dag doet mn dynamo het niet meer. Wanneer ik de motor start krijg ik geen laadstroom en tacho meer. Soms moest ik een klein beetje gas geven en dan kwam de dynamo wel in werking maar ook dat werkt nu niet.
Ik heb een Lucas Marine ACR17, 36A dynamo, de volgende punten heb ik reeds gecontroleerd:
-Alle stekkers/aansluitingen op de dynamo en het dashboard
-Spanning van de V-snaar, dynamo draait gewoon netjes mee met de motor
-Laadstroomlampje zelf is nog in orde, wanneer ik contact maak gaat deze niet branden, overal lees ik over een lampje wat uit hoort te gaan zodra de dynamo draait, wat zou betekenen dat deze eerst hoort te branden wanneer ik contact maak, maar dat gebeurd niet, lampje blijft sowieso uit.

Iemand tips of ideeen wat ik zelf nog na zou kunnen kijken/meten voordat ik de dynamo afschrijf en een nieuwe aanschaf?

Gr Ivo
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Probleem met dynamo

Berichtdoor Wolf1 » 21 Jul 2022, 12:02

Zoek een 1/4" dopje, hiermee kan je de zwarte plastic kap van de dynamo verwijderen.
Achterop de dynamo zitten 2 dunne zwarte draadjes naar de borstels van deze dynamo.
Met contact aan en stilstaande dynamo, moet je een plus meten op 1 van de 2 borstels.
De andere borstel hoort verbinding met massa te hebben.
Als je dit alles te moeilijk vindt haal je het draadje van het 61 contact (D+) los en houd dit met contact aan, tegen massa.
Als het lampje nu wel brand kun je de dynamo naar de reparateur brengen, om de borstels te laten vervangen !
Gr. Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 21 Jul 2022, 12:21, in totaal 2 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Probleem met dynamo

Berichtdoor Ivoisrood » 21 Jul 2022, 12:19

Bedankt voor de tip, zal de koolborstels doormeten.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Probleem met dynamo

Berichtdoor jkb » 21 Jul 2022, 13:31

Zelf zou ik ook nog kijken of er met ingeschakelde contactsleutel spanning op één zijde van het dynamolampvoetje staat. Misschien ook even het lampje eruit halen vóór die controle. Geen spanning dan kan er in de contactschakelaar iets mis zijn.
Staat er spanning op dan even de andere kant van de lampvoet met een losse draad aan aarde verbinden. Brandt het lampje dan wel dan lijkt me ergens een los contact. Brandt het lampje dan niet dan kan er ook iets met het lampvoetje mis zijn.
Zo nee, dan gaat de dynamo niet laden lijkt me, maar ik ken het type dynamo niet.
Ik zou de dynamo niet te snel afschrijven. Altijd eerst laten controleren bijn een dynamorevisiebedrijf
Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Probleem met dynamo

Berichtdoor heuvels » 21 Jul 2022, 17:22

Het lampje kan inderdaad gewoon stuk zijn, dan doet de dynamo ook niks.
Lampje wel vervangen door een zelfde lampje met zelfde volt- en wattage.

Zelf had ik vorige week ook dynamo problemen, de massakabel op de motor lag los....
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Probleem met dynamo

Berichtdoor Ivoisrood » 21 Jul 2022, 19:19

Wolff1 z'n advies gevolgd, D+ losgehaald en dit met contact aan tegen massa gehouden en lampje brand dan wel. Morgen dynamo losbouten en mee naar huis.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten