Dynamo aanlsuiten op ArgoFET

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Dynamo aanlsuiten op ArgoFET

Berichtdoor Ouwe Dibbes » 02 Jul 2022, 01:11

Beste leden,

Vorig jaar zijn wij eigenaar geworden van een Merenpoort 930ak bouwjaar 1975. Afgelopen jaar dus flink aan het klussen geweest. Inmiddels is het tijd om ook wat aan de elektra te gaan doen, want daar schort nog wel het een en ander aan. Naar aanleiding van een eerdere post heb ik inmiddels een nieuwe acculader geïnstalleerd, waarbij het mogelijk is de startaccu en de serviceaccu apart van elkaar te laden. De nog aanwezige accukeuzeschakelaar, tussen een wirwar van in de tijd toegevoegde kabels en verbindingen, maakt de schakeling dermate onoverzichtelijk en onbetrouwbaar dat ik deze snel wil verwijderen en wil vervangen door een Victron Argofet (100-2). Gisteren aangeschaft en meteen nog maar weer even goed naar de aansluitingen gekeken.

Ik ben niet helemaal zeker van de aansluiting op de D+ van de dynamo. Ik begrijp dat de dynamo via de D+ stroom moet krijgen, het lijkt mij logisch daarvoor de plus van de startaccu te gebruiken na de hoofdschakelaar. Maar waar dient de verbinding met de energize aansluiting op de argofet dan eigenlijk voor? De D+ wordt dan toch al gevoed vanaf de accu?
Ouwe Dibbes
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 09 Mei 2022, 20:44
ligplaats: Naarden
info: Merenpoort 930ak

Re: Dynamo aanlsuiten op ArgoFET

Berichtdoor Ouwe Dibbes » 02 Jul 2022, 01:22

Een schema voor het elektraplan is hier te vinden:

https://photos.app.goo.gl/gQ4EgDnx9apzXjgy5

de rode stippellijnen geven de verbinding tussen de plus van de accu en de D+ en argofet weer.

Het schema van de fabrikant:

https://www.victronenergy.nl/upload/documents/Datasheet-Argofet-Battery-Isolators-with-alternator-energize-input-NL.pdf
Ouwe Dibbes
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 09 Mei 2022, 20:44
ligplaats: Naarden
info: Merenpoort 930ak

Re: Dynamo aanlsuiten op ArgoFET

Berichtdoor Wolf1 » 02 Jul 2022, 08:45

Dibbes je gaat het er naast doen, dat hebben we je al een keer, allemaal aan je uitgelegd !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Dynamo aanlsuiten op ArgoFET

Berichtdoor Ouwe Dibbes » 02 Jul 2022, 10:22

Beste Wolf1,

De antwoorden die ik eerder heb gekregen zijn mij duidelijk, het gaat mij nu enkel en alleen om de aansluiting op de D+. In zowel mijn schema als die van de fabrikant wordt de Argofet via de energize ingang parallel aan de D+ gevoed. De D+ krijgt dus geen voeding via de Argofet, maar zowel de D+ als de Argofet wordt gevoed. Ik probeer te begrijpen hoe de aansluiting op de energizepool van de Argofet de werking van de dynamo beïnvloedt als de D+ voeding krijgt vanaf de accu.
Ouwe Dibbes
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 09 Mei 2022, 20:44
ligplaats: Naarden
info: Merenpoort 930ak

Re: Dynamo aanlsuiten op ArgoFET

Berichtdoor Navigo » 02 Jul 2022, 10:57

HH,

Lees het verhaal in eerder geplaatste link van aquanaut nog eens door, duidelijker kan en is het niet.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten