Probleem met MPPT of Multiplus ?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Probleem met MPPT of Multiplus ?

Berichtdoor elrenegado » 01 Jun 2022, 20:12

Op onze recent gekochte boot ligt een flink zonnepaneel.
Het was me echter al opgevallen dat hij niet de huishoud accu bij hield, maar dacht dat hij dan wellicht aan de verkeerde kant van de shunt gemonteerd zat.

Vandaag eens kunnen bekijken, en het blijkt er 1 met bluetooth dongel.
Dus verbonden, en inderdaad zoals ik al dacht.... 0 W opbrengst, 0 stroom, maar wel PV spanning, en accu spanning.
Afbeelding

Dus bekeken hoe e.e.a. aangesloten zit, en eigenlijk zit dat gewoon goed, op 1 puntje na,
Er loopt vanaf de hoofdzekering van de accu, een dikke plus kabel naar de miltiplus.
In de multiplus kunnen 2 plus kabels naast elkaar aangesloten worden ( het is een 12/3000/120)
Op de 2de aansluiting zit een kabel naar een verdeelblok met zekering, en daarop zit de MPPT en de doorgang naar het boordnet.

Volgens het victron schema zou de plus van de MPPT op de accu moeten, en nu zit hij er dus iets vanaf, maar eigenlijk indirect er nog steeds rechtstreeks op.

Maargoed, verder naar de MPPT, ik had de PV even losgegooid.
De MPPT hing aan de accu stroom, maar er brande geen lampje op, en de dongle was ook uit (geen idee of dat normaal gedrag is, het betreft een MPPT 150/35)
PV spanning er weer op, en voila dat ding kwam weer tot leven, en gaf ook opbrengst door.
Afbeelding

Dus ik denk klaar te zijn, zet de walstroom er weer op, kijk even later weer op de victron connect app, weer alles 0.
Terwijl er nog wel verbruik was.

Ik weet eigenlijk wel zeker dat als ik de PV spanning er weer even afhaal, en er weer op zet dat de MPPT weer gaat laden.
Maar wat kan het veroorzaken dat hij niets meer doet als de multiplus aangeweest is ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Probleem met MPPT of Multiplus ?

Berichtdoor elrenegado » 01 Jun 2022, 20:23

Even een schetsje ter verduidelijking..
Zoals getekend zit het aangesloten.

Zou ik dit probleem oplossen door de plus direct naar de accu te zetten (gele lijn)
Feitelijk zit hij er nu indirect ook op, alleen word de plus pool van de multiplus nu gebruikt als doorgeefluik.

Het is vreemd dat de mppt uitvalt (en op 0 blijft) als e multiplus aangaat.
Wanneer je deze uitzet, blijft de mppt op 0, ook met vebruikers aan.

Afbeelding
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Probleem met MPPT of Multiplus ?

Berichtdoor Rene » 01 Jun 2022, 20:37

Plus van de MPPT moet ten aller tijde direct op de plus van de te laden accu.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Probleem met MPPT of Multiplus ?

Berichtdoor elrenegado » 01 Jun 2022, 20:57

Klopt, en ga ik ook doen.
Maar ik denk niet dat het mijn probleem op zal lossen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Probleem met MPPT of Multiplus ?

Berichtdoor Yep » 01 Jun 2022, 21:21

Ik denk de oorzaak en (misschien een) oplossing te hebben.
Ik heb een Quattro en ook een 150/35.

Als je de MPPT rechtstreeks of indirect op de accu zet is het ok.
Ook als de kabel eerst naar de Multi loopt, en van daar uit een dikke kabel naar de accu.

Als de Multiplus een veel hogere laadspanning levert aan de accu's dan de MPPT, dan wordt de MPPT verdrukt.
Dit gebeurd helemaal 100% als absorptie in de Multi optreedt.

Ik heb hier met meerdere partijen, ook op dit forum, over gediscussieerd.
Een echte oplossing, zoals altijd prioritering van de MPPT, is er niet.

Wat ik doe:
Bij veel (verwachte) zon schakel ik eerst de laadfunctie van de Multi uit.
Als er nog veel meer zon is of komt, dan gaat de walspanning eraf.
En bij nog meer zon ga ik de 75 liter boiler electrisch verwarmen i.p.v. met de CV ketel.
Het beste is er altijd voor te zorgen dat er nog wat te laden valt door de accu's niet op te toppen.
Wel regelmatig de (niet Lithium) accu's weer even op 100% SOC brengen, daar houden ze van.

Victron heeft ook een programma, een instelbare assistant, hiervoor.
Maar dat is hoge school en ook weer niet geschikt voor elke situatie.

Btw: Ik zou 2 zekeringen plaatsen, 1 van MPPT naar + circuit en 1 van + circuit naar verbruikers.
Zekeringwaarden zo krap mogeljk nemen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3173
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Probleem met MPPT of Multiplus ?

Berichtdoor elrenegado » 01 Jun 2022, 22:31

Hoe schakel jij alleen de laadfunctie uit dan ?
ik heb op mn remote panel de keuze tussen charger only, off en inverter on, maar dan gaat de lader ook mee aan als er walstroom is.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Probleem met MPPT of Multiplus ?

Berichtdoor Yep » 01 Jun 2022, 22:41

Dat kan met het remote kastje USB-MK3 op de Multi of via VRM.
Het laatste is makkelijk vanaf de PC maar daar heb je een GX connectie/apparaat voor nodig.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3173
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Probleem met MPPT of Multiplus ?

Berichtdoor aquanaut » 02 Jun 2022, 09:35

Steve,

Begint het productnummer van jouw MPPT met SCC01 of SCC02?

Je vindt dit nummer op de barcodesticker

Heb je ook een Digital Multi Control op de Multi zitten?
Edit: je schrijft over een paneel, dus zal dit een DMC zijn.

Je kunt met behulp van een DMC het laadbedrijf eenvoudig uit zetten, de schakelaar op charger only en de powercontrol op 0 draaien.
Je vertelt de Multi nu (met charger only) dat de omvormer niet mag inschakelen maar gelijktijdig vertel je dat hij maximaal 0 A mag opnemen uit de bron, dus gaat hij niet laden.
Je 230V gebruikers worden rechtstreeks op de walaansluiting gezet en je profiteert voor je accu's en DC verbruikers maximaal van de opbrengst van je zonnepanelen.
Wil je ook je 230V verbruik via de zonnepanelen (dus via de omvormer) laten lopen dan laat je de powercontrol op 0 staan maar zet de schakelaar op "on".
De omvormer schakelt nu in en neemt het 230V boordnet over van de wal.


Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Probleem met MPPT of Multiplus ?

Berichtdoor elrenegado » 02 Jun 2022, 12:13

Hi Mark,

Dat zijn nog eens tips, dat had ik zelf nooit bedacht dat door de current op 0 te zetten en de schakerlaar op charger only, dat ik dan 220v van de wal enkel trek. (ja ja, in de manual zal het waarschijnlijk ook staan :D :D )
Dat gaan we eens proberen !!

Productnummer weet ik zo niet, kan je dat ook in de app zien ?
Morgen ben ik weer op de boot, dan kan ik het bekijken.
Ik weet wel dat er dacht ik geen sticker op de achterkant zat, althans, ik heb hem los gehad, en aan de achterzijde zitten enkel zwarte koelribben.
Het is overigens een BlueSolar charge controller zie ik net op een foto, en niet een bluesmart|

Maar stel dat productnummer inderdaad begint met SCC01 of 02,
is het dan een bekend fenomeen bij deze controllers o.i.d. ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Probleem met MPPT of Multiplus ?

Berichtdoor Yep » 02 Jun 2022, 13:55

Daar ik in mijn situatie geen DMC (nodig) heb en ken loopt het schakelen hier via VRM.
Mooi dat Aquanaut weer online is.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3173
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten