-opgelost- Scheidingsdiode

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Scheidingsdiode

Berichtdoor sigdock » 08 Jan 2012, 19:12

Er is wel wat te vinden over Ladac maar je moet wel Noors kunnen lezen. Ladac is zo te zien overgenomen door Defa en zij hebben een site, misschien een mailtje sturen?
Over wat terug te kopen zullen de meningen uiteen lopen. Grote voordelen van de MOS-FET is dat deze geen verliezen heeft, eenvoudig in te bouwen is, geen bewegende delen heeft en dat er geen stroom kan gaan lopen tussen de gescheiden accu's, nadeel is de hogere prijs. Bij een diode zul je altijd moeten compenseren, zowel op de lader als op de alternator. En je zult na moeten gaan of de lader uit de voeten kan met een diodeblok want dat is niet alijd het geval.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: Scheidingsdiode

Berichtdoor vuuren1 » 08 Jan 2012, 22:35

Wat er niet goed is / was kan ik nog steeds niet vanuit mijn stoel beoordelen.

Ik zou met deze relatief kleine installatie en de vage wallader gewoon kiezen om niet meer dan 7.73 euro euro uit te geven voor een relais van 150A (Conrad).
(de 70A variant heb ik ook vaak gebruikt, prima en kost nog veel minder)

Autorelais FRC6BA-1-DC12V 1x In 150 A
Hoogstroom autorelais met stofkap en steekaansluitingen. Extreme contactbelastbaarheid bijzonder geschikt voor autotoepassingen.

Systeem eisen
Afm.: (l x b x h) 34.5 x 32.5 x 51 mm
Uitvoering: 2 Spoelaansluitingen 6,3 x 0,8 mm; 2 contactaansluitingen 9,5 x 1,2 mm
Nominale spanning: 12 V/DC
Schakelspanning: 14 V/DC
Schakelstroom: 150 A
Type: FRC6BA-1-DC12V
Contactmateriaal: AgSnO2
Contactsoort: 1 werkcontact
R(spoel): 50 Ω
Temperatuurbereik: –40 - +85 °C
Conform RoHS: Ja

bestelnr.: 504358 8A
€ 7.73

Die stuur je aan middels je contactslot (nummer 15) en het werkt perfect.
(middels de d+ kan het ook)

Voor de kritische meedenkers: Niet zeuren over hoge schakelstromen, want die zijn er niet of heel erg kort en nooit echt hoog (hebben we uitvoerig getest).

De 220V lader moet dan maar alleen op de service accu aangesloten worden of blijven.
Of je kan hem simpel bij de startaccu betrekken door daar een tweede relais aan te koppelen die wordt aangestuurd door de lader en (met het hoofdcontact) parallel staat aan het andere relais..
Dan wordt het wel erg duur voor een volautomatisch systeem: 15 euro 46...

Nu nog de kennis om dit simpele systeempje goed te installeren en klaar is .....
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Scheidingsdiode

Berichtdoor fox4you » 09 Jan 2012, 00:54

Wel een erg hoog knutselgehalte Hans.

Deze is ook simpel aan te sluiten, intelligent en nog in de aanbieding ook.
Een Victron Argo fet iets duurder maar zoals Sigdock al aangaf heel erg simpel aan te sluiten.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: Scheidingsdiode

Berichtdoor Harini » 09 Jan 2012, 08:34

Bedankt voor de reacties.
Het is inderdaad een relatief simpel systeem en door schakelen met de hoofdschakelaars kan ik de boel ook besturen.
Maar als er anderen met de boot weggaan zoals mijn broer of mijn zoon, die daar minder bedreven in zijn, kan het toch misgaan.

Daarom wil ik gewoon een scheider aanbrengen.
Ik heb de kabels en alles al gemaakt, alleen de goedkope scheider is niet goed. Jammer maar helaas.
Daarom maar een nieuwe.
Ik denk dus aan de 100 A voor 2 accu's. Mijn laadstroom is max 60 A.

Kan ik ook de 100 A voor 3 accu's nemen? Dan kan ik er desgewenst een accu bijzetten als ik te snel door mijn huishoudaccu heen ben.
Of moet je dan ook perse 3 accu's aansluiten.

Kan je ook accu's van ongelijke capaciteit aansluiten?
Dan kan ik de huishoudaccu bij vervanging ook vergroten.
Harini
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 10:07
ligplaats:
info:

Re: Scheidingsdiode

Berichtdoor Wolf1 » 09 Jan 2012, 08:37

vuuren1 schreef:Wat er niet goed is / was kan ik nog steeds niet vanuit mijn stoel beoordelen.

Ik zou met deze relatief kleine installatie en de vage wallader gewoon kiezen om niet meer dan 7.73 euro euro uit te geven voor een relais van 150A (Conrad).
(de 70A variant heb ik ook vaak gebruikt, prima en kost nog veel minder)

Autorelais FRC6BA-1-DC12V 1x In 150 A
Hoogstroom autorelais met stofkap en steekaansluitingen. Extreme contactbelastbaarheid bijzonder geschikt voor autotoepassingen.

Systeem eisen
Afm.: (l x b x h) 34.5 x 32.5 x 51 mm
Uitvoering: 2 Spoelaansluitingen 6,3 x 0,8 mm; 2 contactaansluitingen 9,5 x 1,2 mm
Nominale spanning: 12 V/DC
Schakelspanning: 14 V/DC
Schakelstroom: 150 A
Type: FRC6BA-1-DC12V
Contactmateriaal: AgSnO2
Contactsoort: 1 werkcontact
R(spoel): 50 Ω
Temperatuurbereik: –40 - +85 °C
Conform RoHS: Ja

bestelnr.: 504358 8A
€ 7.73

Die stuur je aan middels je contactslot (nummer 15) en het werkt perfect.
(middels de d+ kan het ook)

Voor de kritische meedenkers: Niet zeuren over hoge schakelstromen, want die zijn er niet of heel erg kort en nooit echt hoog (hebben we uitvoerig getest).

De 220V lader moet dan maar alleen op de service accu aangesloten worden of blijven.
Of je kan hem simpel bij de startaccu betrekken door daar een tweede relais aan te koppelen die wordt aangestuurd door de lader en (met het hoofdcontact) parallel staat aan het andere relais..
Dan wordt het wel erg duur voor een volautomatisch systeem: 15 euro 46...

Nu nog de kennis om dit simpele systeempje goed te installeren en klaar is .....
Hans, lekker getafeld en nog een drankje na ?
Ik weet niet of dat de oorzaak is, maar als het zo is, verhoogt het niet je duidelijkheid !
Wat je met al die relais wilt, met betrekking tot de vraag kan ik ook even niet volgen. Maar het gebruik van relais zonder intelligente elektronica voor het koppelen van accu’s is in het verleden toch wel in den treuren behandeld, met de conclusie onbruikbaar vanwege de in bepaalde situaties mogelijk ongecontroleerde hoge stromen.
Gr. Wolf1.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Scheidingsdiode

Berichtdoor fox4you » 09 Jan 2012, 11:34

Harini schreef:Maar als er anderen met de boot weggaan zoals mijn broer of mijn zoon, die daar minder bedreven in zijn, kan het toch misgaan.
Daarom wil ik gewoon een scheider aanbrengen.

In een dergelijk geval zou ik ook voor Victron Argo Fet gaan.
Harini schreef:Kan ik ook de 100 A voor 3 accu's nemen?

Is geen probleem.
Harini schreef:Dan kan ik er desgewenst een accu bijzetten als ik te snel door mijn huishoudaccu heen ben.
Of moet je dan ook perse 3 accu's aansluiten.
Kan je ook accu's van ongelijke capaciteit aansluiten?

Je hoeft er niet direct een derde accu op aan te sluiten maar als je er een derde accu op aansluit dan mag dat er eentje zijn met een andere capaciteit zijn.
Maar is dat wel verstandig wat je wilt want dan zul je weer moeten omschakelen om van die extra accu gebruik te kunnen maken.
Het langdurig parallel schakelen van accu's met een verschillende capaciteit is ook onverstandig en het gemak van de Fet-accuscheider vervalt daar dan ook weer mee.
Of wil je in de toekomst echt twee gescheiden service accubanken?
Harini schreef:Dan kan ik de huishoudaccu bij vervanging ook vergroten.

Dat kan altijd maar dan kun je beter twee gelijke accu's kopen en die parallel als service accubank gebruiken.
Dus een Fet-scheider met twee uitgangen waarvan aansluiting 1 naar de startaccu gaat en aansluiting 2 naar de twee parallel aangesloten service-accu's.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: Scheidingsdiode

Berichtdoor Harini » 09 Jan 2012, 12:32

OK duidelijke taal.
Ik neem de 100A met 2 uitgangen.
Als ik de huishoudaccu wil vergroten (als dat nodig is) zijn er genoeg mogelijkheden met deze FET.

Bedankt voor jullie adviezen.
Harini
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 10:07
ligplaats:
info:

Re: Scheidingsdiode

Berichtdoor Wolf1 » 09 Jan 2012, 16:33

fox4you schreef:Dan kan ik de huishoudaccu bij vervanging ook vergroten.
Dat kan altijd maar dan kun je beter twee gelijke accu's kopen en die parallel als service accubank gebruiken.
Je bied je aan als, een vos voor jou, maar ik denk dat veel mensen toch niet blij worden van die vos !
Het parallel schakelen van accu’s is verre van ideaal, Je hebt bewezen van alles op Internet te kunnen vinden, dus ik zou zeggen ga eens googelen.
Parallel schakelen ga je doen, als je geen andere oplossingen meer kan bedenken en accu vermogens van meer als 260Ah gewenst zijn.
Een simpele oplossing is bijvoorbeeld gebruik te maken van twee 6V accu’s in serie
Gr. Wolf1.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Scheidingsdiode

Berichtdoor sigdock » 09 Jan 2012, 16:57

Parallel schakele van accu's hoeft geen enkel probleem te zijn als je je aan een paar simpele richtlijnen houdt. De genoemde nadelen worden ernstig overdreven en leiden in de praktijk slechts zelden tot problemen. En het simpele feit dat iets te vinden is met Google maakt het nog niet juist.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: Scheidingsdiode

Berichtdoor fox4you » 09 Jan 2012, 17:03

@Wolf1 Zoek je mij nu op bij de handje?

Als je nu eens niet met je neusgaten kijkt maar met je ogen dan kun je lezen dat ik ook niet voor het parallel schakelen van accu's ben.
Het zou wel eens zo kunnen zijn dat hij geen hele dikke batterij met veel Ah kwijt kan en dan is twee minder grote misschien de oplossing om een hoop Ah kwijt te kunnen.

Zelfs m'n nick name wordt er bijgehaald om af te af te zeiken. :cry:
Erg zielig ouwe.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten