Walstroom én dynamo aansluiten op argofet?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Walstroom én dynamo aansluiten op argofet?

Berichtdoor Ouwe Dibbes » 09 Mei 2022, 20:58

Ik overweeg een Victron Argofet laadstroomverdeler aan te schaffen voor het opladen van de start accu en de service accu. In de diverse handleidingen en schema's die op internet te vinden zijn wordt meestal de laadstroom van het dynamo via de Argofet verdeeld over de accu's en wordt enkel de service accu via een acculader ook via walstroom opgeladen. Is het mogelijk om zowel het dynamo als de acculader op de Argofet aan te sluiten? Iemand hier ervaring mee? Of is dit af te raden?
Ouwe Dibbes
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 09 Mei 2022, 20:44
ligplaats: Naarden
info: Merenpoort 930ak

Re: Walstroom én dynamo aansluiten op argofet?

Berichtdoor heuvels » 09 Mei 2022, 22:58

Ja zo werkt het bij mij ook...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Walstroom én dynamo aansluiten op argofet?

Berichtdoor Wilfried » 10 Mei 2022, 22:48

Ik had het ook zo aangesloten en de dynamo werd warm, betrouwde het niet en heb de dynamo terug afgekoppeld.
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Walstroom én dynamo aansluiten op argofet?

Berichtdoor heuvels » 10 Mei 2022, 23:44

Dynamo mag warm worden als hij volop aan het laden is. Bij mij geen probleem, ik heb er ook een amperemeter tussen hangen en geen gekke hoge stromen gemeten.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Walstroom én dynamo aansluiten op argofet?

Berichtdoor elrenegado » 11 Mei 2022, 10:08

geen lader of dergelijke op een argofet aansluiten.

de lader krijgt niet de juiste waardes terug om de juiste laadfases aan te houden. uiteindelijk sloop je langzaam je accus.

laders altijd rechtstreeks op je accuset
er zijn laders met meerdere uitgangen voor als je 2 of 3 banken hebt.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Walstroom én dynamo aansluiten op argofet?

Berichtdoor Ouwe Dibbes » 11 Mei 2022, 13:36

Dank voor jullie reacties. Steve, ik lees overal dat de Argofet gebruikt kan worden voor aansluiting op dynamo of acculader, waarom zou je hem dan alleen voor dynamo kunnen gebruiken?

Vraag is nog wel even of het überhaupt zinvol is om de start accu ook via walstroom op te laden. Hoe groot is de kans dat deze niet volledig wordt bijgeladen als je de motor een tijdje hebt laten lopen? Wellicht zou ik er ook voor kunnen kiezen om het mogelijk te maken in geval van nood de service accu in te schakel om de motor de starten...?
Ouwe Dibbes
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 09 Mei 2022, 20:44
ligplaats: Naarden
info: Merenpoort 930ak

Re: Walstroom én dynamo aansluiten op argofet?

Berichtdoor Wolf1 » 11 Mei 2022, 15:55

elrenegado schreef:geen lader of dergelijke op een argofet aansluiten.

Begrijp niks van je stelling ! !
Bijna alle dynamo's zijn uitgerust met veld diodes welke de regelaar voeden.
De veld spanning is dan weer afhankelijk van de uitgaande spanning van de dynamo.
Het grote voordeel van de argofet is dat deze een te verwaarloze drempel spanning heeft en de dynamo dus praktisch de accuspanning meet.
Om de argofet te kunnen laten werken is er wel een spanninkje van 15 van het contact nodig, dit houd dus in als de lader parallel aan de dynamo voor de fet staat, het contact aan moet staan om deze te laten laden. Snap niet dat je dit zou willen !
Bijna alle recentelijke laders hebben 1 1/2 uitgang, een grote voor de service batterijen en een 4 - 5 A voor de start accu
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Walstroom én dynamo aansluiten op argofet?

Berichtdoor aquanaut » 12 Mei 2022, 08:51

Wolf1 schreef:

Om de argofet te kunnen laten werken is er wel een spanninkje van 15 van het contact nodig, dit houd dus in als de lader parallel aan de dynamo voor de fet staat, het contact aan moet staan om deze te laten laden.
Gr. Wolf1


Ehm, dat is niet helemaal juist, de ArgoFet heeft geen voeding nodig vanuit het contactslot hoor.
De Argofet haalt zijn voeding weg bij de dynamo (ofwel spanning op de ingang)
De EXC aansluiting op de ArgoFet is bedoeld voor dynamo's die alleen bekrachtigen zodra er een plus op de B+ staat.
Bij de moderne (automotive gebaseerde) dynamo's is dat soms het geval.
Op deze dynamo's zijn meestal ook de aansluitingen D+ en Df afwezig.
Doordat de FET's "dicht" staan voor spanning náár de dynamo staat er in rust geen spanning op de B+ en gaat dit soort dynamo's niet laden.
Door nu een door het contact geschakelde spanning aan te bieden op het EXC contact wordt er (stroombegrensd via een tegengesteld geplaatste diode) een spanning aangeboden op de ingang van ArgoFet.
Voldoende om de dynamo te bekrachtigen en hierna is het spanninkje ook eigenlijk niet meer nodig.
Dynamo's die over het algemeen worden toegepast aan boord hebben dit niet nodig.

Terug naar de vraag van de TS;

Technisch gezien is het te doen om twee bronnen aan te sluiten op meerdere batterijen via een ArgoFet of andere FET / Diode verdeler.
Als je uitgaat van de simpele installatie van 1 dynamo en 1 lader direct op de batterij veranderd er ogenschijnlijk voor de componenten niets.
Ook hier zitten lader en dynamo aan elkaar, dit echter wel direct op de batterij.
En daar zit hem de "maar" in deze oplossing die TS zou willen.
Door lader en dynamo op de batterij bij elkaar te knopen werkt de batterij als "buffer" voor afwijkingen in laadspanning en stroom"
Door nu beiden bij elkaar te knopen op de ingang van de verdeler ontbreekt dat buffer.
Het gaat in vele gevallen goed alleen ken ik meerdere gevallen waarbij (meestal) de dynamo beschadigd is als gevolg van spanningen vanuit een lader.
Moet er wel bij zeggen dat het sterk te maken heeft met de kwaliteit van de acculader.

Dus, ja het werkt maar is niet zonder risico op schade.
Je kunt dan beter een lader gebruiken met meerdere uitgangen die je of direct op de batterij aansluit, of als dat zo uitkomt aan de uitgangen van de verdeler knoopt.

Belangrijk:
De ArgoFet heeft (in tegenstelling tot de ArgoDiode of andere Diode verdelers) wel een eigen spanningsvoorziening nodig.
Het is dus wel noodzakelijk om de ArgoFet van een min te voorzien op de min aansluiting.
Het grappige is dat zonder de min de ArgoFet wel lijkt te werken en daadwerkelijk ook stroom doorlaat, echter sloop je dan wel de ArgoFet.
Door dat de FET's niet open gestuurd worden worden ze heel heet en verbranden ze.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Walstroom én dynamo aansluiten op argofet?

Berichtdoor Wolf1 » 12 Mei 2022, 09:31

Mark, bedankt voor de duidelijke correctie !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Walstroom én dynamo aansluiten op argofet?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Mei 2022, 19:28

Wat je uit je startaccu haalt, doe je voor dat je gaat varen.
Gedurende het varen zal dat kleine beetje wat je er uit haalt dus weer worden bijgeladen.

Je mag er dus van uit gaan dat je bij aankomst aan het einde van de dag een volle startaccu hebt.

Dus het nut om die dan nog eens met een acculader bij te houden, ontgaat mij een beetje.

Als je, zoals ik, een lader met 2 uitgangen hebt, ligt het natuurlijk voor de hand om die gewoon te benutten.
Maar gezien de genoemde risico's zie ik daar in deze geen toegevoegde waarde in.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten