Wolf1 schreef:
Om de argofet te kunnen laten werken is er wel een spanninkje van 15 van het contact nodig, dit houd dus in als de lader parallel aan de dynamo voor de fet staat, het contact aan moet staan om deze te laten laden.
Gr. Wolf1
Ehm, dat is niet helemaal juist, de ArgoFet heeft geen voeding nodig vanuit het contactslot hoor.
De Argofet haalt zijn voeding weg bij de dynamo (ofwel spanning op de ingang)
De EXC aansluiting op de ArgoFet is bedoeld voor dynamo's die alleen bekrachtigen zodra er een plus op de B+ staat.
Bij de moderne (automotive gebaseerde) dynamo's is dat soms het geval.
Op deze dynamo's zijn meestal ook de aansluitingen D+ en Df afwezig.
Doordat de FET's "dicht" staan voor spanning náár de dynamo staat er in rust geen spanning op de B+ en gaat dit soort dynamo's niet laden.
Door nu een door het contact geschakelde spanning aan te bieden op het EXC contact wordt er (stroombegrensd via een tegengesteld geplaatste diode) een spanning aangeboden op de
ingang van ArgoFet.
Voldoende om de dynamo te bekrachtigen en hierna is het spanninkje ook eigenlijk niet meer nodig.
Dynamo's die over het algemeen worden toegepast aan boord hebben dit niet nodig.
Terug naar de vraag van de TS;
Technisch gezien is het te doen om twee bronnen aan te sluiten op meerdere batterijen via een ArgoFet of andere FET / Diode verdeler.
Als je uitgaat van de simpele installatie van 1 dynamo en 1 lader direct op de batterij veranderd er ogenschijnlijk voor de componenten niets.
Ook hier zitten lader en dynamo aan elkaar, dit echter wel
direct op de batterij.
En daar zit hem de "maar" in deze oplossing die TS zou willen.
Door lader en dynamo op de batterij bij elkaar te knopen werkt de batterij als "buffer" voor afwijkingen in laadspanning en stroom"
Door nu beiden bij elkaar te knopen op de ingang van de verdeler ontbreekt dat buffer.
Het gaat in vele gevallen goed alleen ken ik meerdere gevallen waarbij (meestal) de dynamo beschadigd is als gevolg van spanningen vanuit een lader.
Moet er wel bij zeggen dat het sterk te maken heeft met de kwaliteit van de acculader.
Dus, ja het werkt maar is niet zonder risico op schade.
Je kunt dan beter een lader gebruiken met meerdere uitgangen die je of direct op de batterij aansluit, of als dat zo uitkomt aan de uitgangen van de verdeler knoopt.
Belangrijk:
De ArgoFet heeft (in tegenstelling tot de ArgoDiode of andere Diode verdelers) wel een eigen spanningsvoorziening nodig.
Het is dus wel noodzakelijk om de ArgoFet van een min te voorzien op de min aansluiting.
Het grappige is dat zonder de min de ArgoFet wel lijkt te werken en daadwerkelijk ook stroom doorlaat, echter sloop je dan wel de ArgoFet.
Door dat de FET's niet open gestuurd worden worden ze heel heet en verbranden ze.
Aquanaut