Ik heb dus een boot... Best een mooie, maar de elektra in deze schuit heeft (had) meer weg van een traditioneel Italiaans bord spaghetti dan van een betrouwbare en vooral veilige installatie. Dus, keuzestress. Restaureren of alles overnieuw. Na een felle lichtshow met prachtig blauwe kleuren ergens diep tussen een bundel draden met allemaal dezelfde kleur was de keuze eigen al snel gemaakt en heb ik alles, ja alles, eruit gesloopt. Ik had al een hekel aan kroonsteentjes met ducktape, maar die aversie is er door deze sloopactie eigenlijk alleen maar groter op geworden. Ongelooflijk dat dat schip niet tot de waterlijn is afgefikt...
Schemaatje tekenen en als uitgangspunt aangehouden dat het vooral heel simpel en doeltreffend moet zijn, dus geen overbodige knopjes, lampjes en andersoortige toeters en bellen.
En uiteindelijk komt dan de hamvraag: Contactslot is een Bosch 0342 315 001, motor een S4S, afstand van contactslot naar startmotor ca. 3 meter en motor heeft 4 parallel geschakelde gloeiplugjes. Ga ik nu deze zaken direct op het contactslot schakelen met voldoende draaddiameter natuurlijk of gaan we daar een (auto)relais tussen zetten. Het laatste heeft duidelijk niet mijn voorkeur, het contactslot kan volgens de specs van Dr. Bosch 40A schakelen, dus in theorie moet direct aansluiten gewoon kunnen. Maar ik hoor graag de mening en ervaringen van anderen.