Contactslot, met of zonder relais naar startsolenoid

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Contactslot, met of zonder relais naar startsolenoid

Berichtdoor JeanLuc Picard » 08 Mei 2022, 21:01

Ik heb dus een boot... Best een mooie, maar de elektra in deze schuit heeft (had) meer weg van een traditioneel Italiaans bord spaghetti dan van een betrouwbare en vooral veilige installatie. Dus, keuzestress. Restaureren of alles overnieuw. Na een felle lichtshow met prachtig blauwe kleuren ergens diep tussen een bundel draden met allemaal dezelfde kleur was de keuze eigen al snel gemaakt en heb ik alles, ja alles, eruit gesloopt. Ik had al een hekel aan kroonsteentjes met ducktape, maar die aversie is er door deze sloopactie eigenlijk alleen maar groter op geworden. Ongelooflijk dat dat schip niet tot de waterlijn is afgefikt...
Schemaatje tekenen en als uitgangspunt aangehouden dat het vooral heel simpel en doeltreffend moet zijn, dus geen overbodige knopjes, lampjes en andersoortige toeters en bellen.
En uiteindelijk komt dan de hamvraag: Contactslot is een Bosch 0342 315 001, motor een S4S, afstand van contactslot naar startmotor ca. 3 meter en motor heeft 4 parallel geschakelde gloeiplugjes. Ga ik nu deze zaken direct op het contactslot schakelen met voldoende draaddiameter natuurlijk of gaan we daar een (auto)relais tussen zetten. Het laatste heeft duidelijk niet mijn voorkeur, het contactslot kan volgens de specs van Dr. Bosch 40A schakelen, dus in theorie moet direct aansluiten gewoon kunnen. Maar ik hoor graag de mening en ervaringen van anderen.
Gebruikers-avatar
JeanLuc Picard
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 11 Mrt 2022, 10:59
ligplaats: Vianen
info: Valkkruiser 1050 Sport AK OK

Re: Contactslot, met of zonder relais naar startsolenoid

Berichtdoor bas » 08 Mei 2022, 21:16

Standaard zitten er op een S4S al 2 relais, 1 voor gloeien en 1 voor starten.
En nu ben ik niet heel bekneest met elektra maar ik schat dat je 4 gloeistiften al een 70-80Amp trekken. Meten = weten maar ik gok dus dat dat niet gaat lukken direct via het contactslot.

Maar wat is er tegen een relais ertussen?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Contactslot, met of zonder relais naar startsolenoid

Berichtdoor JeanLuc Picard » 08 Mei 2022, 21:23

Meten is inderdaad weten... Das alvast een goeie tip, ga ik doen. Maar die twee relais zitten er bij mijn blok niet op, wel natuurlijk een dik relais op de startmotor, maar ook dat kan ik wel 's doormeten qua stroom. Waarom liever geen relais? Meer draad, meer contactjes, meer "dingen". Kan best een kulargument mijnerzijds zijn, vandaar ook mijn vraag.
Gebruikers-avatar
JeanLuc Picard
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 11 Mrt 2022, 10:59
ligplaats: Vianen
info: Valkkruiser 1050 Sport AK OK

Re: Contactslot, met of zonder relais naar startsolenoid

Berichtdoor aatv » 08 Mei 2022, 21:24

welkom op het forum en welkom in de spaghetti club :D . was op mijn, en is helaas op veel
bootjes dezelfde ellende. ik zou er gewoon een relais tussen zetten aangezien je het overzichtelijk
en makkelijk wil houden. waarom dikke kabels gebruiken als het niet nodig is. mocht je inspiratie
nodig hebben kijk op mijn draadje " nieuwe elektra in de boot". simpel, zonder overbodige shit en
overzichtelijk is de elektra nu in mijn schuitje. overigens met veel dank voor de hulp en uitleg
van de elektra goeroes hier op het forum.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: Contactslot, met of zonder relais naar startsolenoid

Berichtdoor JeanLuc Picard » 08 Mei 2022, 21:33

Een soort van APK voor scheepjes zou niet verkeerd zijn, maargoed, das een andere discussie. Anyhow, ik was echt verbaasd hoeveel draad en loshangende relais en vage zekeringetjes er uiteindelijk na mijn sleur en pleurwerk in de kajuit lagen. Tot nu toe zijn de reacties dus positief in het voordeel van de relais. Maar de week is nog jong, dus ik laat andere medekapiteins ook graag hun ongezouten mening spuien. Boot is overigens een waanzinnig mooie Valkkruiser 10.50 waar ik echt onwijs blij mee ben, lang naar gezocht naar dit model en twee maanden geleden gevonden in Vianen.
Gebruikers-avatar
JeanLuc Picard
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 11 Mrt 2022, 10:59
ligplaats: Vianen
info: Valkkruiser 1050 Sport AK OK

Re: Contactslot, met of zonder relais naar startsolenoid

Berichtdoor Navigo » 08 Mei 2022, 21:40

HH,

De gloeipluggen doen 9,7A per stuk.

Ik zou voor een relais gaan. Dunne stuurstroom kabels vanaf contactslot om relais (85-86)aan te sturen en met de juiste dikte en kortere kabel vanaf plus startmotor via relais(30-87)naar gloeipluggen. Voordeel minder spanningsverlies.

Stuurspanningen en gloeipluggen afzonderlijk af zekeren.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Contactslot, met of zonder relais naar startsolenoid

Berichtdoor Amersfow » 08 Mei 2022, 21:44

Zeker een relais voor gloeien en starten. Heb jaren zonder gedaan met regelmatig problemen (startmotor doet niets, en natuurlijk net in een sluis en contactslot wordt gloeiend heet). Met een stuurstand OP de motorruimte dus maar een paar meter kabel, voor een S4S. De relais op de motor gezet en geen problemen meer.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Contactslot, met of zonder relais naar startsolenoid

Berichtdoor SimondeDanser » 08 Mei 2022, 21:46

De contacten van een startcontactslot hebben na een aantal jaren toch de neiging om in te branden met als gevolg dat starten soms moeizaam gaat. Met een relais heb je daar geen last meer van. En als je het relais vlak bij de startermotor zet heb je maar een minimum aan draadjes nodig en je hebt daardoor ook nauwelijks meer spanningsverlies.
En mocht zo'n relais toch na verloop van jaren eens de geest geven (heb ik nog nooit mee gemaakt) dan is het vervangen van een relais goedkoper en gemakkelijker dan het vervangen van een startcontactslot.
Ik heb het op mijn eigen boten juist altijd veranderd naar een situatie met relais. En bij een aantal anderen ook. En dit heeft nog nooit gehaperd. Sterker nog, bij enkele mensen die voorheen last hadden van moeizaam starten was dat probleem ook nog meteen opgelost. Ik heb altijd van die vierkante autorelais gebruikt van ik dacht 40A.
Dus ik zou niet over je vraag na hoeven te denken.
Succes ermee.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Contactslot, met of zonder relais naar startsolenoid

Berichtdoor JeanLuc Picard » 08 Mei 2022, 21:52

Kijk, dat zijn nog 's waardevolle ervaringen. Kan ik wel wat mee. Van de week eerst maar 's meten, als ik tenminste een degelijke amp meter kan organiseren. Mijn sjineesje zal hoogstwaarschijnlijk met een zacht sissend geluid tot een onherkenbaar hoopje rokend plastic verworden. Nog voorkeur voor type relais, of "gewoon" van die autoblokjes van een paar euries?
Gebruikers-avatar
JeanLuc Picard
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 11 Mrt 2022, 10:59
ligplaats: Vianen
info: Valkkruiser 1050 Sport AK OK

Re: Contactslot, met of zonder relais naar startsolenoid

Berichtdoor SimondeDanser » 08 Mei 2022, 22:30

JeanLuc Picard schreef:Kijk, dat zijn nog 's waardevolle ervaringen. Kan ik wel wat mee. Van de week eerst maar 's meten, als ik tenminste een degelijke amp meter kan organiseren. Mijn sjineesje zal hoogstwaarschijnlijk met een zacht sissend geluid tot een onherkenbaar hoopje rokend plastic verworden. Nog voorkeur voor type relais, of "gewoon" van die autoblokjes van een paar euries?

Vierkante autorelais. Werkt prima.
Ik koop zelf altijd relais per 6 of 10 stuks tegelijk (meestal bij Conrad) en dan allemaal met wisselcontacten. Dan kan ik ze overal voor gebruiken. En gaat er eens één kapot dan kan ik er zo één uit de voorraad halen en op iedere willekeurige plaats inzetten. Dat laatste heb ik overigens nog nooit nodig gehad.
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten