Isolator of Trafo voor scheiding walaarde

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Isolator of Trafo voor scheiding walaarde

Berichtdoor rope » 03 Mei 2022, 23:02

Ik ben de stroomvoorziening op mijn stalen boot aan het vernieuwen en heb inmiddels het nodige gelezen over het (niet) aansluiten van de walaarde. In de oude situatie was de walaarde niet doorverbonden en aan boord bijna geen geaarde stopcontacten of de aarde niet aangesloten. Ik wil dit nu op een veilige manier doen vrij van corrosie gevaar.

Als ik het goed heb begrepen zijn er twee oplossingen die relatief veilig zijn en ook corrosie voorkomen:

1) De walaarde onderbreken met een "galvanische isolator" (dubbele diode die bij lage spanning geen stroom doorlaat).

2) Scheidingstrafa tussen fase en nul van wal en boot zetten en de walaarde niet doorverbinden. Aan de secundaire kant de scheepsaarde van het 220V netwerk op de nul van zowel het 220V netwerk als van de 12V zetten en aan de scheepshuid verbinden.

Oplossing 1) heeft volgens mij als nadeel dat je niet eenvoudig kunt controleren of de isolator nog werkt en bij defect toch corrosie gaat optreden zonder dat je het (tijdig) doorhebt.

Oplossing 2) is kostbaarder en heeft nog een een voorziening nodig die aarde alsnog doorverbindt als je schip op de wal staat. Wordt wel door iedereen als de "betere" oplossing genoemd alleen zonder duidelijke argumentatie waarom dit beter zou zijn dan oplossing 1)

Nu is het kostenverschil tussen een isolator en een scheidingstrafo aanzienlijk en alhoewel ik liever iets meer uit geef om iets direct goed te doen twijfel ik hier toch even wat te doen mits bovengenoemde samenvatting van voor en nadelen niet klopt of onvolledig is. Zie ik iets over het hoofd wat de doorslag kan geven om toch voor een scheidingstrafo te gaan?

Achtergrond info: ik ga een Victron Multiplus II 12V/3000 met 460Ah AGM accu's plaatsen (met uiteraard aardlekschakelaar, automaten en andere zaken die overal in de verschillende schema's staan).

Zoals gezegd heb ik de meeste documenten van Victron, Henk Bos en andere info gelezen en denk dat ik het wel begrijp alleen kan ik nergens een goede argumentatie vinden waarom voor 1) of voor 2) te kiezen.

Alvast bedankt voor jullie input.

Gr,
Wim
rope
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 16 Mrt 2022, 01:00
ligplaats: Heusden
info: Barkas 1000 OK

Re: Isolator of Trafo voor scheiding walaarde

Berichtdoor rope » 04 Mei 2022, 09:20

Inmiddels heb ik wat verder gezocht op de termen isolator en scheidingstrafo en komt wat specifieke info tegen waardoor ik nu toch neig naar een scheidingstrafo.

https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... afo?start=%1$d

http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=5&t=1720

Nog steeds benieuwd naar meningen op dit forum.

Gr,
Wim
rope
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 16 Mrt 2022, 01:00
ligplaats: Heusden
info: Barkas 1000 OK

Re: Isolator of Trafo voor scheiding walaarde

Berichtdoor ErikHa » 04 Mei 2022, 16:43

Wel dikke centen over voor een Multiplus en 460Ah AGM, , maar die scheidingstrafo maakt het project te duur. Hier nog wat leesvoer; https://erikhayes.nl/walstroom/index.html

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Isolator of Trafo voor scheiding walaarde

Berichtdoor Yep » 04 Mei 2022, 18:32

Nog steeds een scheidingstrafo.
Dit is het enige device dat letterlijk wal en boot elektrisch scheidt, er zit geen draadje of component tussen.
Zoals eerder bericht wel na plaatsing even testen (ohmse weerstand tussen aardeaansluiting wal in de contactdoos en metaal schip moet oneindig zijn).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Isolator of Trafo voor scheiding walaarde

Berichtdoor aadbloem » 04 Mei 2022, 21:09

Yep schreef:Nog steeds een scheidingstrafo.
Dit is het enige device dat letterlijk wal en boot elektrisch scheidt, er zit geen draadje of component tussen.
Zoals eerder bericht wel na plaatsing even testen (ohmse weerstand tussen aardeaansluiting wal in de contactdoos en metaal schip moet oneindig zijn).

Geheel mee eens en niet weglaten vanwege de kosten !!
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Isolator of Trafo voor scheiding walaarde

Berichtdoor Wolf1 » 05 Mei 2022, 09:04

Niet geheel mee eens !
Natuurlijk is een scheidingstrafo met softstart de mooiste en duurste oplossing !
Maar een victron combi moet ook zo kunnen werken zonder problemen er varen er honderden zo rond !
Om aan de regelgeving te voldoen werkt de victron met een schakelende aarde. dat houd dus in dat alleen wanneer je walstroom gebruikt ligt je schip aan de walaarde. In combinatie met een paar zonnepanelen is dat beperkt tot enkele uren.
De huidige verfsystemen zijn wel instaat je schip hiertegen te beschermen !
Vaar met dit systeem al meer dan 20 jaar en ja, als ik eens in de 5 jaar uit het water kom kan ik aan de hak en de scheggen waar ik de bodem wel eens mee raak elektrolyse waarnemen maar deze plaatsen zijn zo zwaar uitgevoerd dat ik me de eerst komende 500 jaar me daar geen zorgen over maak.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Isolator of Trafo voor scheiding walaarde

Berichtdoor ErikHa » 05 Mei 2022, 12:39

Wolf1 schreef:dat houd dus in dat alleen wanneer je walstroom gebruikt ligt je schip aan de walaarde.


Zeg jij nu dat als de zonnepanelen meer opleveren dan dat je verbruikt dat dan de walaarde losgekoppeld is? Begrijp ik dat goed zo?

Als je geen scheidingstrafo wilt betalen ga je er maar liefst 4 voorwaarden aan verbinden die niet voor elk schip gelijk opgaan!

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Isolator of Trafo voor scheiding walaarde

Berichtdoor Wolf1 » 05 Mei 2022, 13:27

ErikHa schreef:Als je geen scheidingstrafo wilt betalen ga je er maar liefst 4 voorwaarden aan verbinden die niet voor elk schip gelijk opgaan!
Gr. Erik

Erik, het allemaal niet te ingewikkeld maken ! Mijn zonnepanelen laden de accu, Met goed gekozen zonnepanelen is het gebruik van wal stoom beperkt tot alleen grootverbruikers !
En dan moet ik nog meestal over naar de generator omdat er dan geen walstroom aanwezig is. (dat is inderdaad schip afhankelijk)
Die schakelende aarde verdiend dan misschien niet de schoonheidsprijs, maar kan ik in de praktijk goed mee leven, en naar het blijkt Victron en Mastervolt ook.
Wat voor voorwaarden voldoe ik nog meer niet aan ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Isolator of Trafo voor scheiding walaarde

Berichtdoor ErikHa » 05 Mei 2022, 17:24

ErikHa schreef:Zeg jij nu dat als de zonnepanelen meer opleveren dan dat je verbruikt dat dan de walaarde losgekoppeld is? Begrijp ik dat goed zo?


Geen antwoord op mijn vraag helaas, ik wil snappen wanneer die omvormer nu precies de aarde schakelt.

Dat jij je spulletje prima op orde hebt en dat het zo'n vaart niet loopt is allemaal prima, maar dat wil niet zeggen dat bij Wim de situatie ook zo is. Je noemt ff snel op;
Een omvormer met schakelende aarde
Voldoende zonnepanelen
Niet te vaak aan de walstroom
Een voldoende zwaar gebouwd schip of scheg

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Isolator of Trafo voor scheiding walaarde

Berichtdoor FKZ » 05 Mei 2022, 21:05

Volgens mij kan je kiezen of je je 230 aan boord zwevend wilt instaleren. Dat betekend geen aarde draad in omvormer bedrijf. Volgend victron veilig omdat er bij eventueel elektrische stroring geen weg naar aarde ontstaat. Dus geen schok volgt. Hoeveel apparaten aan boord hebben überhaupt een massa? Veel van huidige apperatuur is dubbel geisoleerd dus heeft geen aarde aansluiting in de stekker. Usb laders laptos tvs, vaak fohns en koffie apparaten hebben vaak geen aangesloten aarde. Dus kijk wat je gaat aansluiten en of deze apparaten een aarde hebben. Zo niet heb je snel een antwoord. Zwevend instaleren bij omvormer bedrijf en wal aarde doorschakelen bij walstroom bedrijf
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten