Ik ben de stroomvoorziening op mijn stalen boot aan het vernieuwen en heb inmiddels het nodige gelezen over het (niet) aansluiten van de walaarde. In de oude situatie was de walaarde niet doorverbonden en aan boord bijna geen geaarde stopcontacten of de aarde niet aangesloten. Ik wil dit nu op een veilige manier doen vrij van corrosie gevaar.
Als ik het goed heb begrepen zijn er twee oplossingen die relatief veilig zijn en ook corrosie voorkomen:
1) De walaarde onderbreken met een "galvanische isolator" (dubbele diode die bij lage spanning geen stroom doorlaat).
2) Scheidingstrafa tussen fase en nul van wal en boot zetten en de walaarde niet doorverbinden. Aan de secundaire kant de scheepsaarde van het 220V netwerk op de nul van zowel het 220V netwerk als van de 12V zetten en aan de scheepshuid verbinden.
Oplossing 1) heeft volgens mij als nadeel dat je niet eenvoudig kunt controleren of de isolator nog werkt en bij defect toch corrosie gaat optreden zonder dat je het (tijdig) doorhebt.
Oplossing 2) is kostbaarder en heeft nog een een voorziening nodig die aarde alsnog doorverbindt als je schip op de wal staat. Wordt wel door iedereen als de "betere" oplossing genoemd alleen zonder duidelijke argumentatie waarom dit beter zou zijn dan oplossing 1)
Nu is het kostenverschil tussen een isolator en een scheidingstrafo aanzienlijk en alhoewel ik liever iets meer uit geef om iets direct goed te doen twijfel ik hier toch even wat te doen mits bovengenoemde samenvatting van voor en nadelen niet klopt of onvolledig is. Zie ik iets over het hoofd wat de doorslag kan geven om toch voor een scheidingstrafo te gaan?
Achtergrond info: ik ga een Victron Multiplus II 12V/3000 met 460Ah AGM accu's plaatsen (met uiteraard aardlekschakelaar, automaten en andere zaken die overal in de verschillende schema's staan).
Zoals gezegd heb ik de meeste documenten van Victron, Henk Bos en andere info gelezen en denk dat ik het wel begrijp alleen kan ik nergens een goede argumentatie vinden waarom voor 1) of voor 2) te kiezen.
Alvast bedankt voor jullie input.
Gr,
Wim