Isolator of Trafo voor scheiding walaarde

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Isolator of Trafo voor scheiding walaarde

Berichtdoor ErikHa » 05 Mei 2022, 23:25

FKZ schreef:Zwevend instaleren bij omvormer bedrijf en wal aarde doorschakelen bij walstroom bedrijf


En dat is nu net wat je niet wil i.v.m. galvanische corrosie.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Isolator of Trafo voor scheiding walaarde

Berichtdoor ErikHa » 05 Mei 2022, 23:33

Uit de manual;
De MultiPlus-II is een product van veiligheidsklasse I (geleverd met een aardingsklem voor veiligheidsdoeleinden). De AC-ingangs- en / of uitgangsklemmen en / of het aardingspunt aan de buitenkant van het product moeten omn veiligheidsredenen voorzien zijn van een ononderbreekbaar aardingspunt.

De MultiPlus-II is voorzien van een aardingsrelais (relais H, zie bijlage B) dat automatisch de neutrale uitgang met het chassis verbind indien geen AC-voeding beschikbaar is. Als er een externe AC voorziening aanwezig is, gaat het aardrelais H open voordat het ingangsveiligheidsrelais sluit. Dit zorgt voor de juiste werking van een aardlekschakelaar die is aangesloten op de uitgang.

• In een vaste installatie kan een onderbrekingsloze aarding worden vastgezet door middel van de
aardingsdraad van de AC-ingang. Anders moet de behuizing worden geaard.
• Bij een mobiele installatie (bijvoorbeeld met een walstroomstekker) zal het onderbreken van de walstroom
verbinding tegelijkertijd de aardingsverbinding verbreken. In dat geval moet de behuizing worden
aangesloten op het chassis (van het voertuig) of op de romp of aardingsplaat (van de boot).

In het geval van een boot wordt directe verbinding met de wal niet aanbevolen vanwege mogelijke galvanische corrosie. De oplossing hiervoor is het gebruik van een scheidingstransformator. Aanbevolen aandraaimoment: 1,6 Nm


Dit schema uit de manual verteld me dat de walstroom (of stroom vanuit scheidingstrafo) intern 1:1 door gekoppeld word;

Afbeelding

Met andere woorden, die scheidingstrafo ontkom je niet aan.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Isolator of Trafo voor scheiding walaarde

Berichtdoor Wolf1 » 06 Mei 2022, 11:11

ErikHa schreef:Zeg jij nu dat als de zonnepanelen meer opleveren dan dat je verbruikt dat dan de walaarde losgekoppeld is? Begrijp ik dat goed zo?

Erik, snap niet waar je dit leest, had al verteld, dus nu nog eens, zonnepanelen laden alleen de accu en hebben dus niets met de aarding van mijn schip te maken ! Het aarde verhaal begint dus pas bij het gebruik van een omvormer en accu lader.
Weet ook niet, of de roest sporen bij mijn onderwater verfschade, te wijten zijn aan elektrolyse.
Heb bij Ali een 400A diodeblok voor €8 gekocht, plus/min doorverbonden Geeft een drempeltje van 1.4V
Meet hem regelmatig ter controle na, moet ik nog iets anders op verzinnen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Isolator of Trafo voor scheiding walaarde

Berichtdoor rope » 07 Mei 2022, 21:47

Beste Wolf1,

Als ik je goed begrijp:
- Lig je weinig aan de walstroom (o.a. ivm laden door zonnepanelen)
- Gebruik je een diode tussen de walaarde en schaapsaarde (soort van isolator dus)
- Heb je zeer weinig last van corrosie

Heb ik dat goed begrepen?

Ik lig waarschijnlijk heel vaak aan de walstroom dus dan zal corrosie wel een groter issue kunnen worden lijkt me. Ik denk dus dat ik toch maar voor de trafo ga.

Allemaal bedankt voor de reacties!
rope
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 16 Mrt 2022, 01:00
ligplaats: Heusden
info: Barkas 1000 OK

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten