FKZ schreef:Zwevend instaleren bij omvormer bedrijf en wal aarde doorschakelen bij walstroom bedrijf
En dat is nu net wat je niet wil i.v.m. galvanische corrosie.
Gr.
Erik
FKZ schreef:Zwevend instaleren bij omvormer bedrijf en wal aarde doorschakelen bij walstroom bedrijf
De MultiPlus-II is een product van veiligheidsklasse I (geleverd met een aardingsklem voor veiligheidsdoeleinden). De AC-ingangs- en / of uitgangsklemmen en / of het aardingspunt aan de buitenkant van het product moeten omn veiligheidsredenen voorzien zijn van een ononderbreekbaar aardingspunt.
De MultiPlus-II is voorzien van een aardingsrelais (relais H, zie bijlage B) dat automatisch de neutrale uitgang met het chassis verbind indien geen AC-voeding beschikbaar is. Als er een externe AC voorziening aanwezig is, gaat het aardrelais H open voordat het ingangsveiligheidsrelais sluit. Dit zorgt voor de juiste werking van een aardlekschakelaar die is aangesloten op de uitgang.
• In een vaste installatie kan een onderbrekingsloze aarding worden vastgezet door middel van de
aardingsdraad van de AC-ingang. Anders moet de behuizing worden geaard.
• Bij een mobiele installatie (bijvoorbeeld met een walstroomstekker) zal het onderbreken van de walstroom
verbinding tegelijkertijd de aardingsverbinding verbreken. In dat geval moet de behuizing worden
aangesloten op het chassis (van het voertuig) of op de romp of aardingsplaat (van de boot).
In het geval van een boot wordt directe verbinding met de wal niet aanbevolen vanwege mogelijke galvanische corrosie. De oplossing hiervoor is het gebruik van een scheidingstransformator. Aanbevolen aandraaimoment: 1,6 Nm
ErikHa schreef:Zeg jij nu dat als de zonnepanelen meer opleveren dan dat je verbruikt dat dan de walaarde losgekoppeld is? Begrijp ik dat goed zo?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten