Generator aansluiten op Multiplus

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Generator aansluiten op Multiplus

Berichtdoor jkb » 12 Mrt 2022, 16:28

Iemand vraagt mij hoe een aggregaat / generator aan te sluiten op de Victron Multiplus. De L en de N van de walstroom moeten op de L en de N van de Multiplus. Hij ziet op de aggregaat geen L en N aanduiding. Hij heeft wel een aardlek voor en na de Multiplus. Kan hij de aggregaat aansluiten zonder acht te slaan op het onderscheid tussen L en N?
Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Generator aansluiten op Multiplus

Berichtdoor heuvels » 12 Mrt 2022, 17:12

jkb schreef:Kan hij de aggregaat aansluiten zonder acht te slaan op het onderscheid tussen L en N?
Mvg Jan
Ik zou niet weten waarom niet...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Generator aansluiten op Multiplus

Berichtdoor jkb » 12 Mrt 2022, 20:01

Misschien omdat in de handleiding van de Multiplus staat dat je L en N van de wal aan sluiting niet mag omwisselen. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Generator aansluiten op Multiplus

Berichtdoor heuvels » 12 Mrt 2022, 20:17

Bij walstroom is de "N" oftewel de "nul" het sterpunt van de drie fasen die uit de centrale komen.
Bij een aggregaat is daar geen sprake van, en is de "line" net zo goed als de "nul".
Bij een driefasen aggregaat ligt het weer anders.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Generator aansluiten op Multiplus

Berichtdoor aadbloem » 13 Mrt 2022, 10:36

jkb schreef:Misschien omdat in de handleiding van de Multiplus staat dat je L en N van de wal aan sluiting niet mag omwisselen. Mvg Jan

Prima maar hoe weet je of de elektra hobbyist van de vereniging of jachthaven de L en de N niet ongeinteresseerd verwisseld heeft? Het is immers "wisselstroom". Is er uberhaupt een standaard voor die blauwe eurostekkers? L=links :D en N=rechts? Bij mij gaat de walstroomaansluiting rechtstreeks naar die blauwe scheidingstrafo, zeker in dat geval zal het weinig uitmaken of het verwisseld is op de wal of onderweg?
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Generator aansluiten op Multiplus

Berichtdoor Kwokko » 13 Mrt 2022, 11:38

aadbloem schreef:Prima maar hoe weet je of de elektra hobbyist van de vereniging of jachthaven de L en de N niet ongeinteresseerd verwisseld heeft?

Als jij ervan uitgaat ,dat iedere jachthaven of vereniging een "ongeïnteresseerde elektra hobbyist" in dienst heeft ,is het beter zelf maar te gaan zorgen voor je spanning. Je bent niet verplicht spanning af te nemen,je kunt het zelf ook genereren.
Kwokko
 

Re: Generator aansluiten op Multiplus

Berichtdoor aadbloem » 13 Mrt 2022, 11:46

Kwokko schreef:Als jij ervan uitgaat ,dat iedere jachthaven of vereniging een "ongeïnteresseerde elektra hobbyist" in dienst heeft ,is het beter zelf maar te gaan zorgen voor je spanning. Je bent niet verplicht spanning af te nemen,je kunt het zelf ook genereren.

Zoals ik al schreef, mijn walstroomverbinding gaat rechtstreeks van de blauwe contra achterop naar de blauwe scheidingstrafo, dus ik heb er zelf goed voor gezorgd. Dank voor de tip. :D
Het maakt dus geen fluit uit wanneer de L en N verwisseld zijn ergens onderweg.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Generator aansluiten op Multiplus

Berichtdoor jkb » 13 Mrt 2022, 12:13

De blauwe stekkers hebben duidelijke markeringen met L en N en aarde. Ik neem aan dat de stroompalen van jachthavens in het algemeen zijn aangesloten door erkende installateurs. Mijn snoeren met blauwe stekkers heb ik gecontroleerd op de juiste aansluitingen. Degene met die generator ook. In de installatievoorschriften van de Multiplus wordt gewezen op de juiste aansluiting van L en N . Met een spanningszoeker kun je het controleren. Of de Multiplus minder goed zou werken bij omwisselen van L en N weet ik niet. Maar ieder dank voor de opmerkingen. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Generator aansluiten op Multiplus

Berichtdoor Kwokko » 13 Mrt 2022, 12:40

jkb schreef:De blauwe stekkers hebben duidelijke markeringen met L en N en aarde. Ik neem aan dat de stroompalen van jachthavens in het algemeen zijn aangesloten door erkende installateurs. Mijn snoeren met blauwe stekkers heb ik gecontroleerd op de juiste aansluitingen.

Ik vraag me af waarom het op de wal door erkende installateurs moeten zijn aangelegd,terwijl jezelf je eigen zaak controleerde.
Ben jezelf dan ook die "erkende installateur?.
Ik vind de opmerking trouwens al absurd, het getuigd van weinig vertrouwen in het walpersoneel.
Als ik met die gedachte onderweg zou zijn ,zou ik nooit weer een "spanningslijntje" naar de wal toe gooien ,want stel dat die "erkende installateur" een foutje heeft gemaakt.
Kwokko
 

Re: Generator aansluiten op Multiplus

Berichtdoor Yep » 13 Mrt 2022, 15:30

jkb schreef:De blauwe stekkers hebben duidelijke markeringen met L en N en aarde. Ik neem aan dat de stroompalen van jachthavens in het algemeen zijn aangesloten door erkende installateurs. Mijn snoeren met blauwe stekkers heb ik gecontroleerd op de juiste aansluitingen. Degene met die generator ook. In de installatievoorschriften van de Multiplus wordt gewezen op de juiste aansluiting van L en N . Met een spanningszoeker kun je het controleren. Of de Multiplus minder goed zou werken bij omwisselen van L en N weet ik niet. Maar ieder dank voor de opmerkingen. Mvg Jan


Ik ga ervan uit dat de MP prima functioneert met wisselende nul en fase.
Stel voor, je moet laden via een normaal stopcontact via een verloop CEE naar normaal.
Dan ga je toch niet eerst meten voordat je de stekker in het stopcontact steekt?
Ik vermoed dat die MP functioneert, ook als je de stekker 180 graden draait.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten