DC-DC omvormer /lader

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

DC-DC omvormer /lader

Berichtdoor jkb » 09 Mrt 2022, 22:46

https://www.victronenergy.com/media/pg/ ... ation.html
Zoals te zien bij Victron (zie het schema in de link) wordt de DC-DC lader gevoed door de dynamo en worden de startaccu en de service accu via de DC-DC omvormer/lader gescheiden geladen en met "3 traps" lading. Als betrekkelijke leek lijkt me dit een mooiere oplossing dan de toepassing van een diodeblok of een scheidingsrelais.
Zou hiermee tijdens het varen ook het aantal ampères waarmee geladen wordt langer op peil blijven?
Zo ja, dan wordt de dynamo ook langer zwaarder belast.
Ziet men voordelen voor deze oplossing boven het diodeblok, of intelligent scheidingsrelais?
Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: DC-DC omvormer /lader

Berichtdoor aadbloem » 10 Mrt 2022, 11:03

De DC-DC omvormer wordt gevoed door de + aansluiting van dynamo èn accu dus niet per definitie vanuit de dynamo. De omvormer/lader zal ook blijven werken als de dynamo niet (meer) draait. Er zit ongetwijfeld een step-up circuit in die omvormer om van 12v naar +/- 14v te gaan om te laden. Dat betekent waarschijnlijk dat je de omvormer uit moet zetten zodra je het genoeg vind. Wellicht is dat in te stellen via de app. Ik ken het apparaat niet. Persoonlijk zie ik geen toegevoegde waarde maar misschien is die er wel. Ik maak gebruik van een Cyrix laadrelais ook van Victron en dat functioneert al vele jaren 100% naar wens. De Cyrix kost een paar tientjes en is volgens mij de goedkoopste goed wekende oplossing.
https://www.acculaders.nl/victron-cyrix ... -120a.html
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: DC-DC omvormer /lader

Berichtdoor jkb » 10 Mrt 2022, 17:00

Dat is duidelijk. Ik heb indertijd gekozen voor een diodeblok met 3 uitgangen en de laadregelaar van Bosch dynamo vervangen door een regelaar met iets hogere spanning. Het citrixrelais is inderdaad ook een goede en makkelijke oplossing. Het aantal door de gewone dynamo afgegeven aantal ampères loopt echter bij de traditionele bootinstallaties snel terug. Daarom zie je oplossingen zoals de Sterling regelaar. Of, uit mijn hoofd de Alpa pro regelaar. Dan blijft het aantal ampères langer hoog. Maar daar moet je dynamo wel tegen kunnen. En bij de DC-DC omvormer wordt gesproken over een 3 traps regelaar, waar dus een bulklading langere tijd zal aanhouden? Vandaar dat dit mijn interesse wekte. Het gaat er dus om: hoe krijg ik mijn accu's zo snel mogelijk vol, ook bij korte of langzame vaartocht. Elders op het forum of het zeilersforum kom ik iemand tegen die de poelie van de dynaom zo wilde aanpassen dat hij bij lage toerentallen toch veel dynamopbrengst kreeg.
Aad dank voor je reactie! Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: DC-DC omvormer /lader

Berichtdoor Navigo » 10 Mrt 2022, 17:29

HH,

Vergeet niet dat de interne weerstand van de accu de beperkende/ bepalende factor is.
Dat is ook de reden waarom je de laadstroom relatief snel ziet terugzakken.

Wil je je service accu's snel en vlot kunnen laden, dan zal je bij aanschaf van het type accu hier rekening mee moeten houden.
De genoemde omvormer is ideaal als je;
-je dynamo wilt beschermen tegen overbelasting.
-de levensduur van je accu's wilt vergroten.

Bijvoorbeeld;
-beschermen dynamo bij gebruik LiFePo. Lage interne weerstand van de LiFePo, de dynamo wil giga stroom leveren.
-aanpassen floatspanning, als er geen verbruik is, behoud accu.
-aanpassen laadspanning/ stroom bij afwijkende service accu's tov startaccu.
-aantal laadcyclus service accu's beperken, hij is ten slotte schakelbaar.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: DC-DC omvormer /lader

Berichtdoor Yep » 10 Mrt 2022, 19:18

Probleem is volgens mij wel bij het bij DC-DC beperkte amperage.
Tot ca. 30 ampere lukt nog wel maar daarboven wordt het onmogelijk of heel erg duur.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: DC-DC omvormer /lader

Berichtdoor jkb » 11 Mrt 2022, 11:38

Dank allemaaal! In mijn geval dus geen dc-dc omvormer. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten