Dynamo aan laten passen of vervangen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Dynamo aan laten passen of vervangen

Berichtdoor whalertje40 » 06 Mrt 2022, 20:41

Goedenavond,

Afgelopen zomer heb ik een nieuwe motor geïnstalleerd in mijn boot, deze heeft standaard een 14VDC/90A dynamo.
In principe een prima dynamo maar ik wil graag gebruik blijven maken van mijn Mastervolt Alpha Pro externe regelaar aangezien ik AGM accu's gebruik.

Ik heb wat meer info ingewonnen en het blijkt dat dit nieuwe type dynamo niet 123 om valt te bouwen zoals mijn oude "Bosch dynamo", de nieuwe is een SEG (Bosch) dynamo.
Tevens wil ik gelijk een 120A dynamo toepassen ivm hoger elektrisch verbruik en de daarbij behorende grotere accu-capaciteit.

Heeft iemand misschien een adres voor mij in de buurt van Spijkenisse die mij verder kan helpen?
Ik heb al een lijntje uit gegooid bij van Andel, maar ik heb liever een extra lijntje.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Dynamo aan laten passen of vervangen

Berichtdoor heuvels » 06 Mrt 2022, 23:29

https://www.asevld.nl/

Hier ben ik een aantal jaren al eens goed geholpen.

Is je V-snaar met pulley wel geschikt voor een zwaardere dynamo? Misschien een dubbele?
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Dynamo aan laten passen of vervangen

Berichtdoor whalertje40 » 07 Mrt 2022, 13:24

heuvels schreef:https://www.asevld.nl/

Hier ben ik een aantal jaren al eens goed geholpen.

Is je V-snaar met pulley wel geschikt voor een zwaardere dynamo? Misschien een dubbele?


Ik heb al geinformeerd bij ase en ik begrijp van hun dat het allemaal lastig is.
Wat ik begrepen heb van diverse aanbieders van upgrade systemen voor de dynamo is dat tot 120A met een enkele v-snaar kan daarboven wordt het dan een multiriem of dubbele pulley.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Dynamo aan laten passen of vervangen

Berichtdoor Beemer » 07 Mrt 2022, 17:56

heuvels schreef:Wat ik begrepen heb van diverse aanbieders van upgrade systemen voor de dynamo is dat tot 120A met een enkele v-snaar kan daarboven wordt het dan een multiriem of dubbele pulley.

Wat zijn de diameters van je pulleys? Hoe grotere diameters, hoe beter! Bij een kleine pulley heb je snel 'slip' van snaar op de pulley. De snaren 'an sich' zijn sterk genoeg, slip is het probleem!
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Dynamo aan laten passen of vervangen

Berichtdoor whalertje40 » 07 Mrt 2022, 19:42

Beemer schreef:Wat zijn de diameters van je pulleys? Hoe grotere diameters, hoe beter! Bij een kleine pulley heb je snel 'slip' van snaar op de pulley. De snaren 'an sich' zijn sterk genoeg, slip is het probleem!

Maar hoe groter de diameter op de dynamo hoe lager het toerental en dat wil je ook niet. Of je moet een dynamo met geforceerde koeling nemen.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Dynamo aan laten passen of vervangen

Berichtdoor Yep » 07 Mrt 2022, 20:04

Bij huis-, tuin- en keukendynamo's is ten behoeve van de koeling een hoog toerental belangrijk.
Stel eerst vast wat het maximale toerental van de motor EN de dynamo is.
Dan heb je een factor waar je vanuit gaat.
Zoek de grootst mogelijke poelies (t.b.v. grip van de belt) waarbij de verhouding zoals hierboven beschreven in stand blijft.

En zorg ervoor dat de dynamo niet continue vol belast wordt.
Een procentje of 75 is meer dan zat.
Daarboven gaat de boel uiteindelijk in rook op.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten