Aanschaf zonnepelen,compressor koelkast en accu.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Aanschaf zonnepelen,compressor koelkast en accu.

Berichtdoor bollebuis » 01 Mrt 2022, 18:16

Mijn naam is bollebuis en in het bezit van doerak 850.
Mijn vraag aan dit mooie forum: wat moet men weten qua capaciteit voor het aanschaffen van zonnepanelen met accu en compressorkoelkast.
Ik zal jullie alle gegevens verstrekken om tot een goed advies komen.
Bij voorbaat mijn dank, Tjeerd uit Leeuwarden.
bollebuis
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 28 Sep 2020, 12:23
ligplaats: leeuwarden
info: doerak 850.

Re: Aanschaf zonnepelen,compressor koelkast en accu.

Berichtdoor Ivoisrood » 04 Mrt 2022, 13:29

Heb zelf 200Wp aan zonnepanelen aangesloten op een accubank van 200Ah. Hierop een 45L compressor koelkast (zonder vriesvak). Dit is voor mij voldoende om goed uit te kunnen, hoef hiermee dan ook eigenlijk nooit meer aan de walstroom.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Aanschaf zonnepelen,compressor koelkast en accu.

Berichtdoor heuvels » 04 Mrt 2022, 14:49

Belangrijke afweging is of je een 12/24 volt koelkast wilt of een 220 volt met een omvormer er tussen.
De 12/24 volt koelkasten (ik heb een Isotherm van 85 L) zijn duurder maar hebben meer slimmigheid. En zijn zuiniger temeer daar het ontbreken van een omvormer.
Configuratie van Ivoisrood kan je aardig mee uit de voeten, afhankelijk van wat je nog meer aan stroomvreters hebt.
Ik red het met 2x 60 watt panelen, maar denk aan een uitbreiding.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Aanschaf zonnepelen,compressor koelkast en accu.

Berichtdoor quichot » 05 Mrt 2022, 10:26

heuvels schreef:Belangrijke afweging is of je een 12/24 volt koelkast wilt of een 220 volt met een omvormer er tussen.
De 12/24 volt koelkasten (ik heb een Isotherm van 85 L) zijn duurder maar hebben meer slimmigheid. En zijn zuiniger temeer daar het ontbreken van een omvormer.

Hier valt wel wat op af te dingen.

Ik heb voor ik mijn koelkast kocht uitgebreid onderzoek gedaan naar duurverbruik (alleen wattage motor is op zich niet zo interessant bij koelkasten) bij 12/24v en 230v kastjes. De zuinigste 12/24v-kastjes kwamen qua duurverbruik nog niet eens in de buurt van een qua inhoud vergelijkbaar 230v-kastje incl.verbruik omvormer.

Maar ook hier valt weer wat op af te dingen. Ik heb ruimte voor een standaard 230v tafelmodel koelkast, die in zulke grote aantallen worden geproduceerd dat ze spotgoedkoop zijn. Daardoor was mijn combi kastje plus omvormer nog steeds stukken goedkoper dan een vergelijkbaar 12/24v kastje. Maar ik realiseer me tevens dat je daarmee op een Doerak niet uit de voeten kan.
En het verbruik van de omvormer hangt ook weer af van de kwaliteit ervan. Dus een goedkope Ali is af te raden.

Wat voor beide opties geldt is dat het prima op zonne-energie kan draaien. Voor een koelkastje alleen is 200Wp voldoende, maar heb je eenmaal panelen en een omvormer zou ik, als de dekruimte het toelaat, wat meer vermogen installeren.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Aanschaf zonnepelen,compressor koelkast en accu.

Berichtdoor Kwokko » 05 Mrt 2022, 15:28

bollebuis schreef: accu en compressorkoelkast.
.

Ik heb 2 accu's ,eentje van 140 Ampère en eentje van 180 Ampère
En een compressor koelkast IndelB Cruise 85.
Deze past mooi onder in het rechter gedeelte van de aanrecht.
Een tafelmodel huiskoelkast is doorgaans 84 a 85 cm hoog ,en die kan daar niet onder.
Een koelkast die ook op gas kan,zou ik niet weer nemen ,heb daar een slechte ervaring mee.
Die dingen zijn bedoeld voor caravan/camper gebruik ,en niet voor een boot.
Nadeel is ook ,het zijn stroomvreters.
Kwokko
 


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten