Wolf1 schreef:lotte,
Het meten van de stroom en de spanning, ging vroeger via een in de ampèremeter ingebouwde shunt
Je nu gebruikte smartshunt maakt je oude meters overbodig en is het aan te raden de bedrading ook te wijziggen.
De lange draden met de grote stroom van de dynamo via de meter naar de accu geven veel te veel verliezen.
Dat kan nu veel korter, dynamo, shunt, accu.. Om een accu 100% vol te laden spelen tiende volts grote rollen.
Gr. Wolf1
heuvels schreef:Hangt er van af hoe een en ander zit aangesloten.
Persoonlijk vind ik het wel prettig om de metertjes te monitoren onder het sturen zonder dat ik mijn telefoon hoef te raadplegen.
De ampèremeters op je dashboard.. hebben die ook een eigen shunt of een losse shunt tussen accu en dynamo?
De bedrading die heen en weer door de ampèremeter loopt kan de laadspanning aardig verminderen dus heeft het zin die er tussenuit te halen.
De voltmeter op dashboard heeft altijd zin. Ik heb er een keuzeschakelaar naast gezet om mijn drie accu's afzonderlijk te meten.
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten