Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dynamo

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dynamo

Berichtdoor JosV58 » 12 Jan 2022, 21:54

Hallo.

Ik heb een andere Spitsgatter aangekocht. Een Fjord23 met een Yanmar 2GM20 inboord diesel.
Er zit één accu in van 41Ah. Een beetje licht maar zolang deze het doet wil ik hem lekker laten zitten.
Wel wil ik een gebruikersaccu van zo'n 90Ah bijplaatsen.
De boel is "voorbereid" voor twee accu's dmv een Vetus accuschakelaar (B-1-2-Off) maar ik vind dit geen mooie oplossing.
Liever plaats ik een diodeblok zodat de ene accu de andere niet kan leegtrekken.
Ik heb hier het nodige over gegoogled en ook diverse fora bezocht en ik heb begrepen dat een normaal diodeblok een spanningsverlies heeft die op de dynamo gecompenseerd moet worden.
Mijn dynamo is echter een Hitachi LR155-20 en deze heeft geen compensatieaansluiting.
Mijn eerste vraag (eigenlijk twee): is het absoluut nodig om dit spanningsverlies te compenseren en wat gebeurt er als ik dat niet doe?

Verder heb ik gelezen dat een zogenaamd mosfet blok (nagenoeg) geen spanningsverlies heeft en dat je dan dus ook niet hoeft te compenseren.
Hoe zit zo'n mosfet blok eruit?
Is een Victron Argo FET zo'n mosfet blok?
Zou dit produkt voor de door mij gewenste toepassing kunnen werken?

Graag advies.
Dank en groeten Jos
JosV58
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 06:37
ligplaats: Lemmer
info: Troll20,
Bouwjaar 1983,
Inboord VP MD7b

Re: Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dynamo

Berichtdoor heuvels » 12 Jan 2022, 23:27

Zo werkt het bij mij ook.
Voorheen had ik ook zo'n mechanische schakelaar. Was op gegeven moment gaar en de accu's laadden niet meer op. Heeft me twee accu's gekost voor ik in de gaten had wat er aan de hand was.
Met Argofet geen omkijken meer naar.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dynamo

Berichtdoor Navigo » 13 Jan 2022, 09:46

HH,

Een Cyrix is ook een heel goed alternatief.

Zeker als het om het scheiden van twee accusets gaat.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dynamo

Berichtdoor JosV58 » 14 Jan 2022, 02:15

heuvels schreef:Zo werkt het bij mij ook.
Voorheen had ik ook zo'n mechanische schakelaar. Was op gegeven moment gaar en de accu's laadden niet meer op. Heeft me twee accu's gekost voor ik in de gaten had wat er aan de hand was.
Met Argofet geen omkijken meer naar.

Dank voor de reaktie.
Alles wat ik ervan weet heb ik van google en het zoeken op wat fora.
Het zou mij enorm helpen als je ook nog op mijn specifieke vragen zou willen antwoorden. Dan weet ik zeker of ik het ook allemaal goed begrepen heb.
Bij voorbaat dank en groeten, Jos
JosV58
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 06:37
ligplaats: Lemmer
info: Troll20,
Bouwjaar 1983,
Inboord VP MD7b

Re: Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dynamo

Berichtdoor aadbloem » 14 Jan 2022, 10:49

Navigo schreef:HH,
Een Cyrix is ook een heel goed alternatief.
Navigo

Cyrix is gewoon DE oplossing voor twee accu's, geen diode- of mosfet of ARG fet gedoe maar gewoon een automatische accuscheider die twee accu's parallel schakelt zodra er geladen wordt. De hulpaccu wordt pas bijgeschakeld zodra de motoraccu op spanning komt. Ik gebruik dat al heel lang naar tevredenheid en de kosten zijn laag en de aanleg is zeer simpel. Voor een paar tientjes ben je klaar. Met een Cyrix heb je geen diode- of mosfet of ARG fet spanningsverlies en dus geen spanningscompensatie nodig. De Cyrix zet je in plaats van je Vetus accuschakelaar, voeg verder een dun massadraadje (voor de werking van de Cyrix) toe en klaar!!
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dynamo

Berichtdoor heuvels » 14 Jan 2022, 10:59

Die Argofet ziet er zo uit:

Afbeelding

Maar dat zal je zelf ook al gevonden hebben.
De Argofet zal inderdaad wel de mosfet techniek gebruiken.
Spanningsverlies in je laadcircuit heb je ook in je bedrading en eventueel een ampèremeter. Vooral de bedrading als die te dun of te lang is.
Het spanningsverlies in je Argofet is eigenlijk te verwaarlozen. Dit in tegenstelling tot oudere diodebruggen.
Door het spanningsverlies zullen je accu's iets minder snel opladen, maar wat betreft de Argofet zul je dat niet merken.

De Cyrix van Navigo wordt ook veel gebruikt maar daar heb ik geen ervaring mee.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dynamo

Berichtdoor Amersfow » 14 Jan 2022, 13:45

Eens om Cyrix als beste oplossing te kiezen. Werkt altijd. Je kunt ook op de ene accu de motor dynamo zetten en op de andere een lader of zonnepanelen. Als de laatste genoeg leveren wordt ook de eerst accu bijgeschakeld. En mocht er ooit een accu plat staan, kun je met de starthulp knop even een boost geven.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dynamo

Berichtdoor aadbloem » 14 Jan 2022, 14:08

Amersfow schreef:Eens om Cyrix als beste oplossing te kiezen. Werkt altijd. Je kunt ook op de ene accu de motor dynamo zetten en op de andere een lader of zonnepanelen. Als de laatste genoeg leveren wordt ook de eerst accu bijgeschakeld. En mocht er ooit een accu plat staan, kun je met de starthulp knop even een boost geven.

Naast het voordeel dat er meerdere laadcircuits (desgewenst per accu zoals zonnepanelen, externe lader) werkt de Cyrix altijd automatisch en is meer dan de helft lager in prijs dan die de Argo- en andere FET dingen.
Bijvoorbeeld (maar ook bij de bekende watersport zaken)
https://www.bol.com/nl/nl/p/victron-cyr ... 090864588/
Ik heb de accu's naast elkaar staan en de Cyrix is met elke + van de accu verbonden met een 6mm2 van 15cm en een zwart draadje van 1,5mm2 naar de massa
De start-assist van de Cyrix gebruik ik niet, daar is de 6mm2 te dun en mijn startmotor te zwaar voor.
Ook een belangrijk voordeel van de Cyrix is dat je je + laaddraad van je dynamo niet hoeft op te zoeken en te onderbreken om op een Fet-dinges aan te sluiten.
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dynamo

Berichtdoor heuvels » 14 Jan 2022, 14:30

Ik begrijp dat de Cyrix werkt met relais. Geven die contacten nooit eens problemen? Ik werkte in de automatisering en heb al heel wat relais met ingebrande of plakkende contacten moeten vervangen....
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dynamo

Berichtdoor Amersfow » 14 Jan 2022, 19:45

nee
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten