Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dynamo

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dynamo

Berichtdoor Nope » 14 Jan 2022, 21:28

Nee, en bij de BEP VSR’s ook niet.
Zelfde principe, ander merk.
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dynamo

Berichtdoor JosV58 » 15 Jan 2022, 00:58

aadbloem schreef:Naast het voordeel dat er meerdere laadcircuits (desgewenst per accu zoals zonnepanelen, externe lader) werkt de Cyrix altijd automatisch en is meer dan de helft lager in prijs dan die de Argo- en andere FET dingen.
Bijvoorbeeld (maar ook bij de bekende watersport zaken)
https://www.bol.com/nl/nl/p/victron-cyr ... 090864588/
Ik heb de accu's naast elkaar staan en de Cyrix is met elke + van de accu verbonden met een 6mm2 van 15cm en een zwart draadje van 1,5mm2 naar de massa
De start-assist van de Cyrix gebruik ik niet, daar is de 6mm2 te dun en mijn startmotor te zwaar voor.
Ook een belangrijk voordeel van de Cyrix is dat je je + laaddraad van je dynamo niet hoeft op te zoeken en te onderbreken om op een Fet-dinges aan te sluiten.


Iedereen bedankt voor de reakties en adviezen.
Dacht ik eerst toch voor een Argofet te gaan, begin ik nu te twijfelen.
Het schemaatje dat ik op de bol.com link tegenkwam ziet er inderdaad simpel uit.

Ik wil het in ieder geval zo simpel mogelijk houden en het hele elektrische systeem aan boord op 12V houden.
Waar ik nog niet eerder aan gedacht heb is wat er verder nog nodig zou zijn om het systeem ook geschikt te maken voor walvoeding en voor (mocht het nodig zijn) een acculader?

Verandert dat de zaak?

Weer bij voorbaat dank, Jos
JosV58
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 06:37
ligplaats: Lemmer
info: Troll20,
Bouwjaar 1983,
Inboord VP MD7b

Re: Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dynamo

Berichtdoor Kwokko » 15 Jan 2022, 11:08

JosV58 schreef:Ik wil het in ieder geval zo simpel mogelijk houden en het hele elektrische systeem aan boord op 12V houden.
Waar ik nog niet eerder aan gedacht heb is wat er verder nog nodig zou zijn om het systeem ook geschikt te maken voor walvoeding en voor (mocht het nodig zijn) een acculader?
Verandert dat de zaak?

Nee.
Aan een Cyrix-ct 12/24 120 heb je genoeg.
Heb je een draaiknop ,een 1-2-Both-Of ,dan moet die er tussenuit,want dat heeft dan geen nut meer.
En bij walstroom zul je een accu lader moeten gebruiken,want de accu's vinden het niet fijn,als je deze dan gelijk doorverbind met 220/230 spanning. ;)
Simpel houden? Een Cyrix nemen ,is klein,vraagt weinig ruimte,worden veel in wagens ingebouwd.
Kwokko
 

Re: Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dynamo

Berichtdoor heuvels » 15 Jan 2022, 11:10

Vergeet de zonnepanelen niet... ;)
Snuffel eens rond op dit forum en op de website van bijv. Victron. Er zijn ook alles-in-één oplossingen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1087
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dynamo

Berichtdoor JosV58 » 16 Jan 2022, 08:44

Kwokko schreef:Nee.
Aan een Cyrix-ct 12/24 120 heb je genoeg.
Heb je een draaiknop ,een 1-2-Both-Of ,dan moet die er tussenuit,want dat heeft dan geen nut meer.
En bij walstroom zul je een accu lader moeten gebruiken,want de accu's vinden het niet fijn,als je deze dan gelijk doorverbind met 220/230 spanning. ;)
Simpel houden? Een Cyrix nemen ,is klein,vraagt weinig ruimte,worden veel in wagens ingebouwd.


Dat klinkt allemaal erg goed en simpel!
Ja, ik heb zo'n draaiknop. Die haal ik er uit en de Cyrix komt in de plaats. Verder geen moeilijk gedoe met bekabeling omleggen!

Aparte aansluiting voor walvoeding maken met 16A automaatje en aardlek.
Daar dan een acculader op met twee uitgangen die direct op de twee accu's worden aangesloten.

Ik ga inderdaad nog even bij Victron kijken of er een mooi Combi apparaat is.

Bedankt allen!
JosV58
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 06:37
ligplaats: Lemmer
info: Troll20,
Bouwjaar 1983,
Inboord VP MD7b

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten