Cerbo GX op mijn bootje

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Cerbo GX op mijn bootje

Berichtdoor RuudM » 13 Sep 2022, 21:12

Nog nieuws te melden m.b.t. Cerbo project?

Wij hebben het plan om deze winter de huidige mastervolt met blok sinus te vervangen voor een quattro.

Nog tips, leuke dingen welke je kan doen met de cerbo en draaiend hebt.

Ik ben nog opzoek naar betaalbare temp sensoren en via de cerbo af te lezen bilge schakelaars

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Cerbo GX op mijn bootje

Berichtdoor Yep » 13 Sep 2022, 22:28

De Cerbo/VRM (i.c.m. de MPPT, generator en Quattro) heeft me in electrisch opzicht werkelijk alles gebracht.
Heel veel inzicht en voor een beperkt aantal (nodige) zaken controle.

Ook bij vraagtekens helpt dit apparaat.
Elk verbruik, AC of DC, wal-, PV- of generatorstromen, inkomend of verbruik, alles haal ik uit grafieken en te downloaden Excel sheets waar nodig.
Elke minuut wordt elk detail geregistreerd.

Afgezien van de bekende waarschuwingen (SOC, accutemperatuur, onder- en overvoltage) ben ik blij met de bilgeschakelaars en een motorruim temperatuurschakelaar op een ingang op de Cerbo (contactje aan een ingang aanbieden en klaar).
Als een van deze zaken niet spoort, dan volgt er een piep en een e-mailtje.
Op de bilgeschakelaars en motorruim temperatuurschakelaar heb ik overigens ook een luide sirene geplaatst.
Alles mag kaduuk, maar water en vuur wil ik toch echt snel weten, varend of niet.

Alle zaken bedien en stuur ik m.b.v. de PC/telefoon (VRM, VE Configure 3 en VictronConnect).
Maar, een Touch50 schermpje in de meterkast is een handige extra voor als er eens even geen PC, telefoon en/of internet beschikbaar is.

En verder heb ik de 3 tanks (stront, diesel en water) aangesloten op de Cerbo/VRM.
Geen metertjes meer nodig in het dashboard derhalve.
En als laatste heb ik alle gegevens beschikbaar en zijn zaken bedienbaar op de plotter tijdens de vaart.

Samengevat: De Cerbo is voor mij het perfecte en betaalbare hart van het hele electrisch (service)systeem.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Cerbo GX op mijn bootje

Berichtdoor aadbloem » 14 Sep 2022, 09:26

Nope schreef:Ik ga zo’n ding aanschaffen als ie met algemene haven Wifi AP’s gaat werken.
Maar denk dat dat laatste gaat lukken…toch?

Er zijn tegenwoordig ook nogal wat haven WiFi's waarbij je in een webpagina startscherm akkoord moet gaan met de gebruiksvoorwaarden of ander welkom verzinsel met Akkoord knop.
Dat akkoord gaan met wat dan ook dat begrijpen apparaten niet. Ik zoek nog naar een oplossing....Wie ??
aadbloem
 
Berichten: 1030
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Cerbo GX op mijn bootje

Berichtdoor Yep » 14 Sep 2022, 10:25

Twee dingen.
Los van het geschetste probleem is haven Wifi vaak ruk.
Daarnaast valt me op dat een Cerbo dan wel erg in beeld van een Wifi antenne zal moeten komen te staan.
De signaalsterkte hier op de Cerbo in de meterkast en de router 5 meter verder is ca. 50% waarbij ik opmerk dat een meterkast best gevuld zou kunnen zijn met allerhande verstoorders.
Die 50% is overigens voldoende.
Laatst gewijzigd door Yep op 14 Sep 2022, 11:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Cerbo GX op mijn bootje

Berichtdoor jkb » 14 Sep 2022, 11:47

Van KPN heb ik op mijn boot een data abonnement met een 097 nummer voor 5 euro per maand met 1 Gb. Zelf heb ik KPN met unlimited data en kan nog wat Gb delen met de boot. Daarmee ben je niet meer afhankelijk van de slechte haven WiFi. En mijn data lopen via een Raspberry. Goedkoper dan de Victron Cerbo.
Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 319
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Cerbo GX op mijn bootje

Berichtdoor Nope » 14 Sep 2022, 20:23

Heb er nu wat extra sensortjes via tuya ingeplakt. Gaat ook prima voor remote control en melders bij ons in de haven.
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: Cerbo GX op mijn bootje

Berichtdoor RuudM » 15 Sep 2022, 22:02

@jkb, kan je Toelichten hoe het systeem bij jou eruit ziet en wat je allemaal op afstand kan monitoren en bedienen?

Horen graag

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Cerbo GX op mijn bootje

Berichtdoor RuudM » 15 Sep 2022, 22:04

@nope : tuya huis domotica? Zijn dit pt100 sensoren?
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Cerbo GX op mijn bootje

Berichtdoor jkb » 16 Sep 2022, 09:17

RuudM schreef:@jkb, kan je Toelichten hoe het systeem bij jou eruit ziet en wat je allemaal op afstand kan monitoren en bedienen?

Horen graag

Gr
Ruud


Heeft de eigenaar van een buurboot voor mij ingesteld. Op de Raspi kan het Victron OS worden geïnstalleerd. Via Victron direct kabels is er verbinding met mijn Victron smart shunt en mijn Victron Multiplier. En met mijn Victron mppt 75/15. Buurboot heeft er een aantal extra sensoren op voor bewaking temperatuur motorruimte en andere diverse zaken. Via het VRM portaal en de WiFi van de Raspi en mijn WiFi boord kan ik thuis alle gegevens bekijken.
Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 319
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Cerbo GX op mijn bootje

Berichtdoor aadbloem » 16 Sep 2022, 09:30

jkb schreef:Op de Raspi kan het Victron OS worden geïnstalleerd. Via Victron direct kabels is er verbinding.
Mvg Jan

Jan ik ben zeer geinteresseerd in dat Victon OS op de Raspberry en de koppeling naar Victron Direct. Is het mogelijk dat daar een korte toelichting over komt? Ik heb al een raspberry en een NodeMCU op de boot actief en ik wil dat Victron spul ook graag koppelen.
aadbloem
 
Berichten: 1030
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten