Afstandsbediening boegschroef

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Afstandsbediening boegschroef

Berichtdoor Lotte » 18 Okt 2021, 19:44

Kun je een afstandsbediening installatie aansluiten op je boegschroef? Er is een tweede aansluitmogelijkheid op de kabel boom, die voor een tweede joystick zal zijn. Iemand ervaring mee?
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Afstandsbediening boegschroef

Berichtdoor Rene » 18 Okt 2021, 19:54

Yup, kan, en ook nog goedkoop:
https://nl.aliexpress.com/item/40003361 ... 9690%22%7D

Werkt bij mij al een paar jaar na volle tevredenheid.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Afstandsbediening boegschroef

Berichtdoor FKZ » 19 Okt 2021, 09:03

Ik gebruik eenzelfde en heb niet eens een pookje enkel de ab bevalt prima. Vaak kan je met platte AMP stekkers de AB zo koppelen aan de kabelboom zodat je de orginele kabelboom niet veranderd. Mocht je geen extra aansluiting hebben op je kabelboom dan kan je vaak direct op het relais ook het stuurkastje aansluiten.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Afstandsbediening boegschroef

Berichtdoor Beemer » 19 Okt 2021, 09:52

Zelf heb ik al jaren de onderstaande versie in gebruik:
https://nl.aliexpress.com/item/40000758 ... 4c4d5LbIxn
Voordeel hier is dat deze set direct op het zware hoofd-relais kan worden geschroefd. Niets geen losse draadjes of aan kabelboom te werken. En geschikt voor zowel 12 of 24 volt.

Tip: verf de bedieningsknopjes even rood en groen en je hebt ook een logische AB voor kop- hekschroef. Voor de boeg- en hekschroef heb ik overigens een extra 4-kanaals AB gekocht (simpel te programeren) en kan dus met een AB zowel boeg als hek bedienen. Deze AB hangt standaard aan mijn broeksriem, ideaal.

Werkt bij mij al jaren voor: dinky-lier, ankerlier en de boeg- en hekschroef. Wel om de paar jaar nieuw batterijtje in de AB's!
Beemer
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Afstandsbediening boegschroef

Berichtdoor Lotte » 20 Okt 2021, 16:04

Beemer schreef:Zelf heb ik al jaren de onderstaande versie in gebruik:
https://nl.aliexpress.com/item/40000758 ... 4c4d5LbIxn
Voordeel hier is dat deze set direct op het zware hoofd-relais kan worden geschroefd. Niets geen losse draadjes of aan kabelboom te werken. En geschikt voor zowel 12 of 24 volt.



Snap niet wat je bedoelt met " direct op het hoofd-relais" Je zult de printplaat toch moeten verbinden? Ik heb een extra stekker voor een 2e bediening. Daar kan ie toch op worden verbonden?
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Afstandsbediening boegschroef

Berichtdoor FKZ » 20 Okt 2021, 19:36

Het hoofd relais zit op je boegschroef geschroefd. Vaak zit er een plastic kap over ter bescherming. Meestal zijn er meerdere aansluitpunten op dit relais waarvan maar 1 gebruikt word. Of kan je heel makkelijk een extra aansluiting erbij zetten. Het paneel waar je je boeg schroef mee bedient stuurt alleen een stroompje naar het hoofdrelais wat de boegschroef links of rechts om laat draaien. Als je zo een kastje toevoegt doet deze hetzelfde stuurt een stroompje naar het relais om link of recht te laten draaien.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Afstandsbediening boegschroef

Berichtdoor Wolf1 » 20 Okt 2021, 19:54

Lotte schreef: ik heb een extra stekker voor een 2e bediening. Daar kan ie toch op worden verbonden?

Jahoor !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Afstandsbediening boegschroef

Berichtdoor Beemer » 20 Okt 2021, 21:48

Lotte schreef:Snap niet wat je bedoelt met " direct op het hoofd-relais" Je zult de printplaat toch moeten verbinden? Ik heb een extra stekker voor een 2e bediening. Daar kan ie toch op worden verbonden?


Sorry, maar ik snap je vraag/probleem niet. Welke printplaat bedoel je? Een doorsnee boeg-/hekschroef heeft toch geen complexe elektronica. Wel heeft elke doorsnee schroef beslist een zwaar omkeer-relais (vaak van het merk Albrigt), dit relais bedoelde ik met 'het hoofd-relais'.

De AB-setjes van Alie kun je simpel direct op dit 'hoofd-relais' aansluiten.
Uiteraard dat je de AB-setjes van Alie ook direct kunt aansluiten op je "extra stekker voor een 2e bediening". Wel moet je de pin-layout van deze stekker weten. Ook een nette contrastekker etc. Daarom mijn advies: de AB van Alie direct op het Albrigt relais aansluiten.

ps
1. In bovenstaande ga ik even geheel voorbij aan de zogenaamde 'proportioneel' aangestuurde schroeven.
2, de aanvullingen van Lotte en Wolf zag ik pas na het typen van mijn verhaal boven, is nu dubbelop :lol: :lol:
Beemer
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Afstandsbediening boegschroef

Berichtdoor Amersfow » 20 Okt 2021, 22:51

Waarom zou je een AB op de boegschroef willen? Lijkt me een oplossing voor een niet bestaand probleem. Bij de stuurstand heb ik de roer en motorbediening en de knoppen voor de boegschroef. Beter kan niet lijkt me. Zo kan ik alleen een 14,5 meter boot op elk plekje krijgen waar gewenst.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Afstandsbediening boegschroef

Berichtdoor Wolf1 » 21 Okt 2021, 00:29

Amersfow schreef:Waarom zou je een AB op de boegschroef willen? Lijkt me een oplossing voor een niet bestaand probleem. Bij de stuurstand heb ik de roer en motorbediening en de knoppen voor de boegschroef. Beter kan niet lijkt me. Zo kan ik alleen een 14,5 meter boot op elk plekje krijgen waar gewenst.

Kom zat van die juppen tegen in de sluis, kunnen ze met behulp van de boegschroef touwtje verzetten !
Vaak moeder de vrouw ook nog een afstand bediening voor, voorop.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten