Contactslot DAF 575

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Contactslot DAF 575

Berichtdoor Wrijfhout » 30 Sep 2021, 13:04

De beneden stuurstand heeft een startschakelaar/contactslot waarbij alles goed functioneert.
De buiten stuurstand heeft ook een startschakelaar/contactslot waarmee alleen gestart kan worden.

Zet je beneden de boel op 'contact' en je start boven dan gaat alles goed. Doe je dat niet en je start boven dan zie je de oliedruk- en temperatuurmeter als het ware op halve kracht aanwijzen. Er zijn duidelijk te weinig draadjes naar boven getrokken; twee slechts om de startmotor te activeren.

Zou iemand mij kunnen helpen en zeggen welk(e) draadje(s) extra nodig is (zijn)?

Ben als de dood dat ik iets verkeerd doe. Daarom heb ik het al die jaren maar zo gelaten.
Bij voorbaat dank!

Groet, Ruud
Wrijfhout
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 30 Sep 2021, 13:02
ligplaats:
info:

Re: Contactslot DAF 575

Berichtdoor Wolf1 » 30 Sep 2021, 20:07

De voeding van het startschakelaartje boven komt niet van 15 van het contactslot beneden !
Zoek uit waar de bovenvoeding vandaan komt en verander dit naar de 15 beneden.
Je kan dan alleen boven starten als het contact beneden aan staat.
Waar lig je aan de Waal ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Contactslot DAF 575

Berichtdoor Wrijfhout » 01 Okt 2021, 09:28

Dat is duidelijk. Dan krijg je boven alleen spanning als beneden 'aan' staat. Maar ik wil er juist vanaf dat ik beneden eerst 'aan' moet zetten. Dat betekent immers dat al die tijd je alarmlampje blijft branden wanneer de motor niet loopt.
Boven starten is voor mij onafhankelijk van beneden. Of wordt dat een ingewikkelde schakeling?
Wrijfhout
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 30 Sep 2021, 13:02
ligplaats:
info:

Re: Contactslot DAF 575

Berichtdoor jkb » 01 Okt 2021, 16:07

Hier een schema:
Afbeelding
indien niet zichtbaar wellicht: <blockquote class="imgur-embed-pub" lang="en" data-id="TpUJsEp"><a href="https://imgur.com/TpUJsEp">View post on imgur.com</a></blockquote><script async src="//s.imgur.com/min/embed.js" charset="utf-8"></script>

Je zou een extra draad (liefst wat dikker 2,5 mm2 of 4 mm2) kunnen trekken vanaf contactslot 30 van het contactslot binnen naar 30 buiten.
En van 15 binnen naar 15 buiten. Ik heb dat zelf met dunne draden (di er al zaten) en een relais opgelost.
Tevens een extra stopkabel gemaakt om de motor ook buiten te kunnen stoppen.
Heb je een stoprelais dan kan dat met een extra draad naar het stoprelais.
Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Contactslot DAF 575

Berichtdoor Wrijfhout » 02 Okt 2021, 10:32

Dank je wel Jan. Dit is helemaal top!

Groet, Ruud
Wrijfhout
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 30 Sep 2021, 13:02
ligplaats:
info:

Re: Contactslot DAF 575

Berichtdoor Wolf1 » 03 Okt 2021, 12:06

Wrijfhout schreef:Dat is duidelijk. Dan krijg je boven alleen spanning als beneden 'aan' staat. Maar ik wil er juist vanaf dat ik beneden eerst 'aan' moet zetten. Dat betekent immers dat al die tijd je alarmlampje blijft branden wanneer de motor niet loopt.
Boven starten is voor mij onafhankelijk van beneden. Of wordt dat een ingewikkelde schakeling?

Geloof niet dat je alles overziet, Ja, als je wilt varen moet je het contact aan zetten en als je stil ligt weer uit !
Maar wat is daar dan moeilijk aan ? En hoe doe je het dan met je oliedruk en temperatuur alarm ?
En heb je boven ook meters, en hoe doe je dat dan als die beneden niet gevoed worden ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten