Laadcontrole lampje ?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Laadcontrole lampje ?

Berichtdoor Marcel Spoor » 29 Aug 2021, 11:10

Hallo, ik heb een nieuwe dynamo geplaatst om de twee oude dynamo's te vervangen. Elektrisch is alles prima aangesloten en werkt naar behoren. MAAR, als ik na het starten de motor gewoon stationair laat draaien blijft het laadcontrole lampje branden, en geeft mijn toerenteller ook geen sjoege. Geef ik daarentegen even wat gas bij, dan gaat het lampje wel gewoon uit en geeft de toerenteller ook gewoon weer het toerental aan van de motor. Ik heb al ergens gelezen dat sommige dynamo's pas gaan laden als de dynamo ergens een bepaalde spanning meet, maar misscchien heeft er iemand een schematje liggen waar ik het beter inzichtelijk heb voor mijzelf.

Graag jullie reactie(s).

Alvast dank, groetjes Marcel Spoor.
Marcel Spoor
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 24 Aug 2021, 17:05
Woonplaats: Almere-buiten
ligplaats: Biddinghuizen
info: Faber kruiser - 12meter lengte bij 4 meter. Motor DAF DA 475.

Re: Laadcontrole lampje ?

Berichtdoor heuvels » 29 Aug 2021, 11:23

Klopt allemaal. Via het lampje wordt spanning op de dynamo gezet om de stroomproductie op gang te brengen (simpel gezegd). Als je het lampje vervangt door eentje met meer wattage zal het beter gaan. Moet geen ledje zijn...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Laadcontrole lampje ?

Berichtdoor Marie Christina » 29 Aug 2021, 11:24

Ik heb dat inderdaad ook.
Na het starten in zijn vrij even boven de 2200 toeren brengen en dan gaat hij uit.
Kennelijk werkt jouw toerenteller ook op de toeren van de dynamo.

Je kan het allemaal ombouwen.
Vast wel.
Ik heb het gewoon geaccepteerd.
Was een stuk eenvoudiger. :)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Laadcontrole lampje ?

Berichtdoor henkvd » 29 Aug 2021, 11:28

Als alles klopt, juiste lampje ( 12V / 3 Watt) is de poelie voor het mooie net te klein bij je stationair toerental om de dynamo opgang te brengen, ff gas bij geven om hem opgang te krijgen is de makkelijkste oplossing.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Laadcontrole lampje ?

Berichtdoor Marcel Spoor » 29 Aug 2021, 17:30

Allemaal dank voor jullie snelle reacties.

Dan laat ik het voorlopig nog even zo zitten. Zodra ik alles een beetje heb georganiseerd, dan kan ik als oplossing misschien ook de energize aansluiting van een van de twee diodebruggen gebruiken. Inderdaad heb ik twee diodebruggen aangezien ik vier accubanken moet laden. Zowel vanaf de dynamo alswel vanaf de walstroom lader. De zonnepanelen komen tenslotte alleen maar op de huishoudaccu's te staan. De vier banken bestaan uit 1 X kopschroef accu, 1 X hekschroef accu, 1 X start accu en drie paralel geschakelde huishoud accu's. Aangezien de ARGO FET diodebrug maar drie uitgangen heeft, werk ik met twee diodebruggen. Ik wil namelijk een echte scheiding tussen alle banken. En niet bijvoorbeeld de kop en hekschroef accu onder 1 poot van één ARGO FET diodebrug.

Nogmaals dank voor jullie snelle reacties.

Groetjes, Marcel Spoor.
Marcel Spoor
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 24 Aug 2021, 17:05
Woonplaats: Almere-buiten
ligplaats: Biddinghuizen
info: Faber kruiser - 12meter lengte bij 4 meter. Motor DAF DA 475.

Re: Laadcontrole lampje ?

Berichtdoor heuvels » 29 Aug 2021, 17:47

henkvd schreef:Als alles klopt, juiste lampje ( 12V / 3 Watt) is de poelie voor het mooie net te klein bij je stationair toerental om de dynamo opgang te brengen, ff gas bij geven om hem opgang te krijgen is de makkelijkste oplossing.

Je bedoelt: pulley net te groot... ;)
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Laadcontrole lampje ?

Berichtdoor henkvd » 29 Aug 2021, 19:15

idd , kleiner poelie voor meer toeren, de gedachte bij het neerzetten was goed, maar de zin klopte niet.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Laadcontrole lampje ?

Berichtdoor Marcel Spoor » 05 Sep 2021, 12:23

Hartelijk dank allen vvor het meedenken. Het ging fout bij de Argo FET diodebrug. Deze heeft een energize aansluiting welke ik nog niet had aangesloten. Hierdoor krijgt de D+ geen spanning te zien, waardoor de dynamo pas op een hoger toerental gaat laden. Dus inmiddels helemaal gefikst en tevreden. Thnx all.

Groetjes, Marcel Spoor.
Marcel Spoor
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 24 Aug 2021, 17:05
Woonplaats: Almere-buiten
ligplaats: Biddinghuizen
info: Faber kruiser - 12meter lengte bij 4 meter. Motor DAF DA 475.


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten